کد خبر: ۶۲۴۱۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

رونمایی از ۲ دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش+عکس

در مراسمی با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش از دستاوردهای جدیدی این نیرو رونمایی شد.
آفتاب‌‌نیوز :

صبح شنبه در مراسمی که به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش(نداجا) در ستاد فرماندهی نداجا با حضور امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش برگزار شد، از دو دستاورد جدید این نیرو با عناوین «پروژه پهپاد دریاپایه پلیکان ۲» و «پروژه سورن» رونمایی شد.

پروژه پهپاد دریاپایه پلیکان ۲

پهپاد دریاپایه پلیکان ۲ با توانایی نفوذ در عمق، توانایی ماموریت‌های گشت و شناسایی را دارد.

این پهپاد با استفاده از چهار موتور عمود پرواز و یک موتور پیشران پر قدرت توانایی نشست و برخاست عمودی از روی شناور در حال حرکت را دارد.

از 2 دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش رونمایی شد+عکس

پرنده در ابتدا با استفاده از چهار موتور همزمان شده خود که به صورت عمود پرواز است از شناور جدا می‌شود و پس از آن با استفاده از الگوی خودکار طراحی شده در سامانه پرواز خودکار، طی فرآیند محاسبه شده بدون برهم خوردن تعادل و سقوط ناگهانی پرنده وارد فاز کروز یا حرکت افقی می شود. این فرآیند در هنگام برگشت پرواز از ماموریت شناسایی خود و نشستن بر روی کشتی بالعکس اجرا می‌شود.

یکی دیگر از وجوه تمایز این پهپاد شناوری مثبت و مقاومت آن در برابر نفوذ پذیری در هنگام فرود بر سطح آب است که به این پرونده این امکان را می دهد تا در شرایط اضطراری بدون آسیب بر روی آب فرود آمده و بازیافت شود.

عملکرد این سامانه بدون سرنشین در انجام عملیات خودکار و در شرایط نامتعارفی که پرنده‌های با سرنشین قادر به انجام ماموریت نباشند. همچنین عدم نیاز آن به تاسیسات و زیرساخت‌های گسترده و پرهزینه جهت بهره برداری، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا از این پرنده در راستای انجام ماموریت‌های محوله خود در یگان‌های شناور و آب‌های دوردست تحت کنترل عملیاتی خود استفاده کند.

پهپاد پلیکان ۲ آزمایشات میدانیHAT و SAT خود را با موفقیت به پایان رسانده است.

پروژه سورن

در حال حاضر تمامی سامانه‌های موقعیت‌یاب زمینی و دریایی به منظور تعیین مختصات دقیق خود نیازمند استفاده از ماهواره ها هستند که در فضای بالای جو زمین استقرار دارند. برای تعیین موقعیت شناورهایی که در زیر دریا حرکت می‌کنند استفاده از این سیستم ها با توجه به اینکه امواج الکترومغناطیس توانایی نفوذ در عمق دریا را ندارند عملاً غیرممکن است.

«آی اِن اس» یک سامانه کمک ناوبری است که وظیفه موقعیت‌یابی لحظه‌ای زیردریایی را برعهده دارد. این واحد داده‌های مورد نیاز جهت تعیین موقعیت زوایا و همچنین سرعت ها را در سه محور از سنسورهای اینرسی نصب شده در داخل خود جمع آوری کرده و با تجزیه و تحلیل این داده‌ها موقعیت‌های لحظه‌ای وضعیت تعادل و راه یگان را در هر زمان به دست می‌آورد.

پروژه سورن با موضوع طراحی و ساخت واحد آی‌اِن‌اس است که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و بدون نیاز به جی پی اس موقعیت زیردریایی به همراه وضعیت تعادل آن را با خطای کم ارائه می‌کند.

این سیستم به علت قیمت و تکنولوژی بسیار بالای آن فقط توسط چند کشور بسیار محدود تولید می شود و قبلاً به روی هیچ یک از یگان‌های نداجا نصب نبوده است. از این رو با توجه به نیاز نیروی دریایی به یک سامانه تعیین موقعیت دقیق و همچنین طراحی و ساخت سامانه های پیشرفته به روی یگان‌های زیرسطحی و نیاز این سیستم‌ها به اطلاعات دیجیتال و دقیق یگان خودی، موضوع طی یک طرح تحقیقاتی به انجام رسید.

این پروژه پس از نصب به روی یگان‌های زیرسطحی این قابلیت‌ها را خواهد داشت که زمانی که زیر دریایی در عمق قرار گرفته و هیچ گونه ارتباطی با فضای آزاد ندارد، راه یگان را به طور دقیق ارائه کند، موقعیت زیردریایی را در زیر آب تعیین کرده و YAW، PITCH و ROLL زیر دریایی را زیر آب تعیین کند و اطلاعات مورد نیاز را برای سامانه سلاح ارسال نماید.

مین دریای صدف ۲

ماموریت اصلی دریایی صدف۲، انجام عملیات پدافندی علیه شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن است.

رونمایی از ۲ دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش+عکس

این مین، از جمله مین‌های تماسی بوده و در عمق کم و آب‌های عمیق در پایین تر از سطح آب قرار می گیرد.

مین صدف ۲ دارای دو نیمکره آهنی بوده و دارای چهار شاخک بر روی نیم دایره بالایی و موارد ناریه به وزن ۱۲۰ کیلوگرم در نیمکره پایینی است.

حداکثر عمق قابل استفاده مین صدف ۲ در دریا ۱۰۰ متر است ضمن اینکه ماسوره این مین مکانیکی است.

در راستای ارتقای این مین، نسبت به اضافه کردن سنسور های صوتی و مغناطیسی جهت کاربرد بهتر در مواجهه با شناورهای دشمن اقدامات اولیه آغاز شده است.

بمب هدایت شونده برد بلند بالابان

بمب هدایت شونده برد بلند بالابان یک بمب هوشمند ودارای بال‌های تاشو است.

رونمایی از ۲ دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش+عکس

بمب بالابان جهت افزایش دقت، افزایش برد و همچنین سیستم‌های مبتنی بر INS, GPS, GLONASS است.

عملکرد بمب بالابان بدین صورت است که مختصات نقطه هدف بر روی کامپیوتر پرواز بمب لود می شود و خلبان پس از رسیدن به نقطه رهایی اقدام به رهاسازی بمب می کند و بمبی با بالک‌های کنترلی خود، اصلاح مسیر کرده و به سمت هدف حرکت می‌کند.

دقت اصابت این بمب‌ تا شعاع ۳۰ متر است. بمب بالابان قابلیت حمل توسط پهپاد کرار را دارد و تعداد بال های آن دو عدد و بالک‌های آن نیز چهار عدد است.

وزن سرجنگی این بمب ۴۱ کیلوگرم و وزن بمب کامل آن ۱۲۸ کیلوگرم است. نوع ماده سرجنگی این بمب برد بلند H۶ است.

از 2 دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش رونمایی شد+عکس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین