کد خبر: ۶۲۴۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۸
حداقل تا دو ماه دیگر

5 دیپلمات ایرانی آزاد نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از منابع آمریکایی اعلام کرد آزادی قریب‌ الوقوع 5 دیپلمات ایرانی که اوایل سال جاری میلادی در اربیل عراق بازداشت شدند، منتفی است و این افراد حداقل تا دو ماه دیگر آزاد نخواهند شد.

به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، بررسی مجدد پرونده 5 دیپلمات ایرانی بازداشت شده در اربیل عراق که ممکن است زمینه آزادی آنان را فراهم سازد حداقل تا آغاز ماه اکتبر (دو ماه دیگر) به تعویق افتاده است.

این خبر پس از آن اعلام می‌شود که هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق در جریان مذاکرات خود با مقامات ایالات متحده از آنان خواست به عنوان نشانه‌ای از حسن نیت و برای تسهیل دور دوم مذاکرات احتمالی ایران و‌ آمریکا در عراق، 5 ایرانی بازداشت شده در اربیل را که حدود 5 ماه از اسارت آنان می‌گذرد آزاد کنند. به نوشته واشنگتن‌پست، زیباری این درخواست را هم در دیدار اخیر خود با «کاندولیزا رایس» و هم در دیدار با رابرت گیتس مطرح کرده است. زیباری ظاهراً به مقامات کاخ‌سفید هشدار داده است که اجتناب از چنین امری حتی ممکن است به خودداری ایران از موافقت با برگزاری دور دوم مذاکره با آمریکا که با میانجیگری دولت مالکی انجام خواهد شد، منجر شود.

واشنگتن پست در ادامه تصریح کرده است که به رغم درخواست مالکی، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند آزادی دیپلمات‌های ایرانی منوط به بررسی پرونده مجدد آنان است که به دلیل مسایل بوروکراتیک، حداقل تا ابتدای ماه اکتبر انجام نخواهد شد. 

هشدار زیباری به مقامات آمریکایی درباره تاثیر ادامه بازداشت این 5 ایرانی بر دور دوم مذاکرات تهران‌ واشینگتن در حالی است که روز پنج‌شنبه، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفتگو با «نیوزویک» تاکید کرد ایران هیچ پیش‌شرطی برای برگزاری دور دوم مذاکره با آمریکا ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین