کد خبر: ۶۲۴۴۰۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹

عکس‌ گرفتن با "خاتمی و میرحسین" دلیل ردصلاحیت؟

سخنگوی شورای نگهبان در نخستین روز هفته، میزبان مدیران و سردبیران بیش از ۲۰ رسانه مطرح کشور و از جناح‌های مختلف سیاسی بود.
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی شورای نگهبان در نخستین روز هفته، میزبان مدیران و سردبیران بیش از ۲۰ رسانه مطرح کشور و از جناح‌های مختلف سیاسی بود.

در این نشست مدیران و سردبیران رسانه‌ها، پیشنهاد‌ها و انتقادات خود را به صورت صریح با قائم‌مقام شورای نگهبان در میان گذاشتند. حضور فعالانه در عرصه رسانه‌ای کشور، لزوم پاسخ‌گویی سریع به شبهات موجود درباره شورای نگهبان، تبیین وظایف شورای نگهبان و لزوم اطلاع‌رسانی درباره نحوه بررسی صلاحیت افراد، جزء مهم‌ترین نکاتی بود که مدیران رسانه‌ای کشور مطرح کردند.

عکس‌ گرفتن با

یکی از مدیران رسانه‌ها درباره بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری و مصلحت‌سنجی شورای نگهبان در ایجاد توازن (تأیید سه کاندیدا از هر جناح) از سخنگوی شورای نگهبان پرسیده بود که کدخدایی دراین‌باره پاسخ داد: «در بحث انتخابات ریاست‌جمهوری ایجاد تعادل در کاندیدا‌های تأییدصلاحیت‌شده، هیچ‌وقت مطرح نبوده و نیست و اصولا شورای نگهبان به‌هیچ‌وجه چنین نگاهی ندارد».

وی با بیان اینکه باید همه تلاش خود را به کار ببندیم که مشارکت مردم در انتخابات افزایش یابد، اما نه از راه‌های فراقانونی، تأکید کرد: بار‌ها تأکید کرده‌ام که «اجرای صحیح قانون» بهترین عامل برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات است، بنابراین لازم نیست که بخواهیم در بررسی صلاحیت‌ها، قانون را نادیده بگیریم تا مشارکت افزایش یابد.

ردصلاحیت به دلیل عکس‌گرفتن با موسوی و خاتمی

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به شبهه یکی از مدیران رسانه‌ای کشور درخصوص ردصلاحیت برخی از کاندیدا‌ها به دلیل گرفتن عکس یادگاری با برخی افراد، اظهار کرد: «اینکه گفته می‌شود، شورای نگهبان یک کاندیدا را فقط به دلیل گرفتن عکس یادگاری با برخی افراد مسئله‌دار، ردصلاحیت کرده، غلط است. منظور شما افرادی مثل آقایان خاتمی یا موسوی است دیگر. همین الان افرادی در مجلس شورای اسلامی نماینده مردم هستند که بعضا با همین افراد عکس گرفته و حتی ارتباط نزدیکی هم با آن‌ها دارند، اما ردصلاحیت نشده‌اند، بنابراین مبنای ما گرفتن یک عکس نیست». نکته دیگری که کدخدایی به آن اشاره کرد، این بود که «در بحث حریم خصوصی داوطلبان، قانون کاملا رعایت می‌شود؛ مخصوصا درباره التزام عملی به اسلام. در این مورد، اگر گزارشی درباره عدم التزام فرد به اسلام به شورای نگهبان ارائه نشود، شورای نگهبان هیچ ورودی در‌این‌باره ندارد؛ اما اگر گزارش یا مستنداتی درباره عدم التزام وجود داشته باشد، آن را بررسی می‌کنیم. معمولا گزارش‌هایی در این مورد از داوطلبان انتخابات به دستمان می‌رسد که بررسی می‌کنیم».

انتقاد به شورای نگهبان، ضدیت با نظام نیست

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤال یکی از مدیران رسانه‌ها درباره اینکه برخی می‌گویند انتقاد از شورای نگهبان باعث ردصلاحیت افراد خواهد شد، گفت: انتقاد به شورای نگهبان و شخص کدخدایی، ضدیت با نظام نیست و ما از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم. شورای نگهبان یک باشگاه سیاسی نیست که بر اساس موارد شخصی و جناحی عمل کند، بلکه ما وظایف قانونی و مشخصی داریم و موظف به اجرای وظایف‌مان هستیم.

نظارت استصوابی و تحقیقات محلی

یکی از سؤالات مطرح در این نشست، مبنای قانونی نظارت استصوابی بود که کدخدایی در پاسخ گفت: نظارت شورای نگهبان از ابتدا استصوابی بوده و این‌طور نیست که این موضوع را به مصوبه مجلس چهارم نسبت می‌دهند؛ به این صورت که نظارت استصوابی به قانون اضافه شده باشد. اصولا نظارت اگر غیر از استصوابی باشد، عملا هیچ مفهوم و کارکردی ندارد.

وی ادامه داد: قانون به شورای نگهبان دستور داده است صلاحیت افراد را بررسی و اعلام کند؛ آیا این فرد صلاحیت حضور در رقابت انتخاباتی را دارد، یا خیر؟ این خودش به معنای استصوابی‌بودن نظارت شورای نگهبان است، نه استطلاعی‌بودن آن. قانونا شورای نگهبان مسئول تأیید یا ردصلاحیت‌هاست و این یعنی نظارت استصوابی و نظارت استطلاعی هیچ مفهومی در این موضوع ندارد.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان درخصوص تحقیقات محلی و گزارش مراجع چهارگانه در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات تأکید کرد: ما نظر مراجع چهارگانه را کاملا قبول داریم؛ اما این صرفا نظر کارشناسی است و باید این نظریات هم بررسی شود. در واقع تحقیقات محلی مکمل نظرات مراجع چهارگانه است و قانون این اختیار را به شورای نگهبان داده است. کدخدایی اضافه کرد: ما به مراجع چهارگانه اعلام کرده‌ایم باید هرچه گزارش درباره داوطلبان برای ما ارسال می‌کنند، مستند باشد؛ چون مبنای قضاوت ماست و از سوی دیگر، علت عدم احراز یا ردصلاحیت، به خود داوطلبان نیز اعلام می‌شود.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
2
18
دیگه تمامه ماجرا .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
10
دیگه به خاتمی حسادت نکنید ایشان الان نزد ما مردم که به روحانی رای دادیم دیگه حنایش رنگی ندارد و سکوت ایشان در اعتراضات واقعا جای سوال دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
1
10
خود گويي خود خندي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
تیترت با مطلبت نمی خونه
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
4
کاشکی عکس گرفتن با خاتمی عامل رد صلاحیت بود تا الان به غلط کردن نیافتاده بودیم
#تکرار می کنم# غلط کردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
4
ول کن برادر . اینها برای زمانی ببود که به فرض نبود رد صلاحیتها در انتاخابات شرکت می کردیم،
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
1
5
افتخار می کردم اگر عکسی با میر حسین داشتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
8
باید به فکر فرار باشید نه به فکر انتخابات......؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین