کد خبر: ۶۲۴۵۶۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
مشکل سوخت در سیستان و بلوچستان تمامی ندارد

قصه پر غصه توزیع گاز مایع در زاهدان و سرگردانی مردم؛ پروژه گازرسانی به کجا رسید؟+تصاویر

این روزها مردم شهر زاهدان درگیر مشکلی همیشگی هستند که همه ساله با سرد شدن هوا خود را بیش از پیش نمایان می‌کند، قصه پر غصه صف‌های طولانی برای دریافت سیلندر گازمایع روایتی همه ساله در این شهر و برخی شهرهای دیگر استان است که امسال زودتر از موعد گریبان‌گیر مردم شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز سیستان و بلوچستان با جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر همواره نگرانی‌های خاص خود را در زمینه تامین سوخت داشته و دارد مدتی است که با اجرای طرح اصلاح مدیریت مصرف بنزین صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های عرضهسوخت خودروها جای خود را به صف‌های طولانی گازمایع داده است.

گویا مشکل سوخت در سیستان و بلوچستان تمامی ندارد و تنها از حاملی به حامل دیگر جابه جا می شود و در این میان می ماند سرگردانی و نارضایتی مردم که باید برای آن چاره ای اساسی اندیشیده شود.

قصه پر غصه توزیع گاز مایع در زاهدان و سرگردانی مردم؛ پروژه گازرسانی به کجا رسید؟+تصاویر

برخی ها ادعا می‌کنند که با افزایش قیمت و اصلاح مدیریت مصرف بنزین بسیاری از رانندگان سوخت خودروهای خود را از بنزین به گاز LPG تغییر داده‌اند و از طرفی با توجه به تفاوت فاحش قیمت موادسوختی در آنسوی مرزهای سیستان و بلوچستان برخی افراد سهمیه نفت سفید خود را می فروشند و برای گرما و پخت و پز از گاز مایع استفاده می کنند.

اما بسیاری از شهروندان منتظر در صف‌های گازمایع دلیل اصلی این مشکل را نابسامانی در توزیع میدانند.

مردان و زنان پیر، جوان و حتی نوجوانانی که ساعت ها وقت خود را برای دریافت یک سیلندر گاز در هوای سرد و وضعیت نامطلوب عرضه در صف های طولانی گاز می گذرانند یا افرادی که انتظار کشیدن در صف های گاز به نوعی کار روزمره زندگیشان شده است همه و همه از این وضعیت گلایه مندند.

رقیه شاهوزایی یکی از بانوانی که در صف انتظار دریافت سیلندر گاز حضور داشت بیان کرد: حدود یک ساعت است که در این صف ایستاده و منتظر دریافت سیلندر گاز هستم.

وی ادامه داد: ۲ کودک در خانه دارم که نیاز به مراقبت دارند اما مجبور هستم برای دریافت یک سیلندر گاز که برای پخت و پز نیاز دارم ساعت ها در این صف طولانی منتظر بمانم.

شاهوزایی بیان کرد: مشکل تامین سیلندر گاز همه ساله با سرد شدن هوا دوچندان می شود که از مسئولان مربوطه عاجزانه درخواست دارم چاره ای برای این معضل اندیشیده و درصدد رفع آن برآیند.

محمد رخشانی یکی دیگر از شهروندان منتظر در صف تهیه گازمایع اظهار داشت: ۲ روز است که سیلندر گاز در خانه تمام شده و با توجه به تمام خطرات و مشکلات برای پخت و پز از پیک نیک استفاد می کنیم.

وی افزود: با وجود مشغله کاری امروز برای دریافت سیلندر گازمایع چند ساعتی در انتظار ایستاده ام اما هنوز نوبت به من نرسیده است.

رخشانی بیان کرد: همه ساله با سرد شدن هوا دچار این مشکل در شهر زاهدان هستیم که متاسفانه تاکنون برای آن چاره ای اساسی اندیشیده نشده است.

صادق نوری یکی دیگر از افراد منتظر در صف طولانی سیلندر گازمایع به عدم نظارت در توزیع سیلندر اشاره کرد و افزود: برخی خودروهای عرضه سیلندر به بعضی افرادی ۶ عدد سیلندر می دهند و به بعضی ها ۲ عدد و علت آن را نبود سیلندر عنوان می کنند.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل در تامین گاز مایع در زاهدان نابسامانی توزیع است بطوریکه عاملان توزیع کننده به دلخواه به برخی افراد خارج از صف چند عدد سیلندر می دهند و همین مساله در توزیع مشکل ایجاد کرده است.

نوری یکی دیگر از مشکلات کمبود سیلندر را قاچاق این حامل انرژی به آن سوی مرز و فروش به صورت آزاد و دلالی دانست و افزود: برخی افراد سودجو با فروش سیلندر به صورت آزاد و قاچاق آنهم به چند برابر قیمت عاملی مهم در ایجاد مشکل گاز در شهر زاهدان شده اند.

عبدالله ریگی نیز در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: با وجودی که رسانه ها همواره در این مورد مصاحبه ها و گزارشهای مختلفی منتشر و مردم نیز مشکلات خود را بیان می کنند اما متاسفانه مشکل توزیع سیلندر گاز همچنان پا برجاست و برطرف نشده است.

وی حضور مسوولان و جوابگو بودن در خصوص مشکلات مردم را مهم دانست و گفت: مسوولان مربوطه باید به این مشکل به سرعت رسیدگی کرده و با حضور در این صف ها و بیان کارهای انجام شده موجب دلگرمی مردم شوند.

ریگی اظهار داشت: با وجود اینکه سرما به تازگی آغاز شده نیاز است هرچه سریعتر چاره ای برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی که برای تعویض سیلندر گاز در مقابل شرکت پرسی گاز در انتظار خودرو حمل سیلندر بود گفت: سیلندرهای ۱۱ کیلویی گازمایع از سوی خودروهای شرکت پرسی ایران گاز به قیمت هفت هزار و ۸۰۰ تومان تعویض می‌شود اما باسردشدن هوا و افزایش تقاضا به یک باره کمبودها خودنمایی می کند و مردم مجبور به خرید سیلندرگاز مایع از دکه های بازار آزاد به قیمت حدود ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان می شوند.

زهرا محمدی با بیان اینکه برخی از توزیع کنندگان کم فروشی نیز می کنند افزود: گاهی تفاوت وزن ۲ سیلندر یا یکدیگر به عینه مشهود است و این خود نشان می دهد که در شارژ سیلندرها کم فروشی می شود.

وی خاطرنشان کرد: گرچه مسئولان هر سال قول می دهند که مشکل گاز را رفع می کنند اما در فصل سرما مشکل گاز چند برابر می شود.

محمدی ادامه داد: بارها برای تعویض سیلندر گاز مجبور به استفاده از تاکسی دربست شده ام اما وقتی به مکان مورد نظر رسیدم یا از گاز خبری نبوده و یا با صفی طولانی روبه رو شده ام که من را از دریافت سیلندر منصرف کرده است.

وی بیان کرد: با وجودی که شماره اشتراک گاز مایع داریم اما در مواقع نیاز یا تلفن شرکت پرسی ایران گاز دائما اشغال است یا اینکه پاسخ نمی دهند و اگر هم پاسخ دهند سیلندری ارسال نمی شود.

یوسف نوتی زهی افزایش نرخ بنزین و به تبع آن استفاده از گازمایع به جای سوخت بنزین را عاملی دیگر در افزایش تقاضا برای سیلندر گاز دانست و افزود: افزایش نرخ بنزین باعث مراجعه افراد در استفاده از سوخت های جایگزین و به صرفه چون گاز مایع (lpg) شده است.

وی با بیان اینکه شهر زاهدان تنها یک جایگاه سوخت cng دارد، ادامه داد: غالب افراد در شهر زاهدان به کار مسافرکشی مشغول و از این طریق امرار معاش می کنند که افزایش قیمت بنزین باعث گرایش رانندگان به سوختهای جایگزین یعنی گاز شده است.

تاپایان هفته شرایط توزیع گاز در زاهدان به حالت طبیعی خود باز می گردد

مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینک روزانه حدود ۲۰۰ تن گاز در مرکز این استان توزیع می شود این در حالیست که سال گذشته این رقم بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن بوده است.

حسینعلی شه‌بخش ادامه داد: ۴۰ دستگاه خودروی حمل سیلندر گازمایع در زاهدان در حال فعالیت هستند که از ۳۵ دستگاه برای انتقال و عرضه سیلندرهای ۱۱کیلویی و پنج دستگاه نیز برای توزیع سیلندرهای ۵۰ کیلویی در سطح شهر استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان در ادامه به چهار عامل اصلی بحران فعلی گاز در زاهدان اشاره کرد و اظهار داشت: عدم توزیع گاز از سوی شرکت الیاس گاز، فروش سهمیه نفت سفید و استفاده از گاز به جای این سوخت، معضل آزاد فروشان و افزایش خودروهای با سوخت LPG از عوامل بروز مشکل کمبود گاز مایع در زاهدان هستند.

وی با اشاره با اشاره به انتقال گاز با واگن‌های قطار به شهر زاهدان خاطر نشان کرد: ظرفیت واگن های انتقال دهنده گاز، محدود است اما با این حال با حداکثر ظرفیت درحال ارائه خدمات به مردم هستیم.

شه بخش با اعلام زمان ۲۴ تا ۴۸ساعته برای رسیدن واگن های حامل گاز از پالایشگاه به زاهدان گفت: تمام تلاش ما این است که در این استان وضعیت خوب توزیع گاز را داشته باشیم و به مرحله نبود گاز برای توزیع نرسیم.

مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با تدابیر اندیشیده شده شرکت الیاس گاز نیز کار توزیع گاز را مجدد آغاز خواهد کرد و تا پایان هفته شرایط توزیع گاز در زاهدان به حالت طبیعی خود باز می گردد.

وی گاز سوز کردن خودروها(LPG) را یکی دیگر از عوامل اصلی بحران گاز فعلی در زاهدان عنوان کرد و افزود: گاز سوز کردن ماشین ها، یک مصرف غیر منطقی به توزیع و فروش گاز اضافه کرده است.

شه بخش با بیان اینکه الیاس گاز و اتان گاز پاسخ مشتریان خود را در قالب اشتراک می دهند و توزیع ایستگاهی ندارند، خاطر نشان کرد: در روند توزیع کپسول توسط شرکت پرسی ایران گاز، سعی کرده ایم که جواب درخواست مشترکان را نیز بدهیم.

وی با اشاره به آزاد فروشان گاز در زاهدان، خاطر نشان کرد: فروشندگان سیلندر گاز عده ای هستند که کارشان از گذشته تاکنون همین بوده اکنون نیز هرکاری انجام دهیم نمی توان آنها را از این اقدام منصرف کرد.

افزایش سهمیه شرکت‌های توزیع گازمایع در زاهدان

فرماندار زاهدان گفت: هم‌اینک سهمیه شرکت پرسی ایران گاز ۶ هزار و ۴۰۰ تن، الیاس گاز ۲ هزار تن و اِتان گاز به هزار تن رسیده در حالیکه قبلا شرکت پرسی ایران گاز تنها پنج هزار و ۴۰۰ تن سهمیه دریافت می‌کردند.

ابوذرمهدی نخعی ادامه داد: با توجه به مکاتبات انجام شده امسال در حوزه گاز افزایش سهمیه داشته‌ایم اما از آنجایی که برخی افراد سهمیه نفت سفید خود را می‌فروشند و برای پخت و پز و گرما و سایر نیازها از گازمایع استفاده می کنند و شمار زیادی از رانندگان نیز به دلیل ارزان بودن گازمایع سوخت خودروهای خود را ازبنزین به گازمایع تغییر داده اند و مسائلی از این دست باعث ایجاد مشکل در توزیع گاز مایع شده است.

وی اظهار داشت: جای هیچ گونه نگرانی در خصوص تامین گاز مایع در شهر زاهدان وجود ندارد به همین سبب ضروریست مردم به اندازه نیاز خود به خرید سیلندر اقدام کنند.

هرچند پروژه گازرسانی شهر زاهدان در حال اجراست به گونه‌ای که در ۶ ماهه نخست امسال ۳۰۰ درصد نسبت به سه سال قبل رشد داشته‌ و به گفته فرماندار زاهدان این پروژه تا یک سال و نیم آینده به اتمام خواهد رسید اما باید توجه داشت در حال حاضر بسیاری از مناطق این شهر از این نعمت برخوردار نبوده و نیاز خود را از طریق سیلندرهای گاز مایع برطرف می کنند که این امر نیاز به توجه و مدیریت مناسبی در این بخش دارد.

مشکلی که هر چند مسوولان مداوم پیگیر رفع آن هستند اما نیاز مردم به این امر مستلزم یک برنامه منسجم، مداوم و کار آمد است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
15
گاز ها صرف گاز گرفتن معترضان شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
5
9
این دولت هیچ کار عمرانی را نتوانسته انجام دهد تنها هنرش زیر سوال بردن دولت قبل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
هیچ ربطی به دولت ندارد دولت نهم و دهم هم همینطور تمام گندکاریهار از دولت نهم و دهم است
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
16
بعد از اینهمه سال اصلا قابل قبول نیست این همه محرومیت اونوقت انتظار دارید ریگی ها و.....در آنجا رشد نگنند ؟.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
3
8
متاسفانه دولت روحانی در این شش سال مملکت را بیست سال غقب برد.
تقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
7
برای مشاهده کمبود گاز نیاز نیست به زاهدان بروید همین کنار گوش شما در ملک آباد از توابع چهارباغ بعلت نبود گاز مایع یا مغازه را بسته اند یا اگر باز باشد باید برای یک پیک نیک 5 کیلویی 16000 تومان بپردازی و ضمنن برای کپسول یازده کیلویی گاز پیدا نمی کنی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
در مشهد هم گاز مایع کمیاب و بازار سیاه درست شده.
صنعت ساختمان سازی و ... شدیدا دچار مشکله. صادرات رو متوقف کنید.
Nima
|
Canada
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
6
1
به جای تیتر قصه پر غصه
کار تحقیقاتی کنید مگر چند درصد کشورها به تمام مناطق گازرسانی دارند؟
در کانادا بسیاری از نقاط روستایی و شهر ها هنوز از سیستم کپسول گاز استفاده می کنند.

اگر امکانات شما کم است تبلیغ کنید جمعیت کاهش پیدا کند.
پاسخ ها
محمد رضا
| - |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
جناب نیما خان ... شما ..... ، سیستان و بلوچستان محروم نه بلکه مرحوم را با کانادا پیشرفته و صنعتی که سطح رفاهش با دوهزار سال آینده تو هم قابل مقایسه نیست ، مقایسه میکنی ؟؟؟ برو یه خرده مطالعه کن استاد
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
0
جناب آقای روحانی آقای شریعتمداری دیروز با زبان بی زبانی گفت که عده ای خواهان استعفای رئیس جمهور هستند البته ایشان این عده را رهروان منافقین و سعودی و آمریکا دانست ولی واقعیت این است این افزایش نرخ ها این کمبودها یک شبه اتفاق نمی افتد یا کار همین هایی است که آقای شریعتمداری می گوید که مثلا بتوانند با این کار کشور را دچار بحران کنند یا کار طیف مقابل شماست اگر شما می دانی و چیزی نمی گویی بدان که هم در دنیا و هم در آخرت زیان کردی. برخورد با کسانی که مخل آسایش و امنیت و نان شب مردم هستند از نماز واجب شما واجب تر است پس شجاع باش و برخورد کن.
خاطره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
2
"پروژه گازرسانی به کجا رسید؟"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
7
ما رکورد زدیم! رکورد! البته در فقر و فلاکت و بدبختی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
4
همچنین اینترنت در کل استان سیستان و بلوچستان، کماکان قطع میباشد
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
0
0
از همه مدیران کشور و نمایندگان مجلس باید خواهش کنند ، دست از احساس تکلیف بردارند و بگذارند آدمهای لایق مدیریت کشور را به عهده بگیرند. دیگه به اندازه کافی برای خود و خانواده شان به جیب زده اند. الان شنیده میشود کسانیکه در دوره احمدی نژاد مملکت را به گند کشیدند، دوباره دور خیز کرده اند از ضعف و ناتوانی دولت روحانی سو استفاده کرده و وارد مراکز قدرت شوند!! منتطر باشیم که با آرائ انده ده یا پانزده هزاری بالا خواهند آمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
0
0
اگر گاز مایع یا ال پی جی کم است و حتی میشود با قیمت خوب صادر کرد چرا دنبال نصب کیت ال پی جی و گاز مایع سوز کردن خودروها هستند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین