کد خبر: ۶۲۴۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱

اظهارات رئیسی درباره اعتراضات بنزینی و آلودگی هوا

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت شنیدن خواست و انتقاد مردم در جریان حوادث اخیر، گفت: نسبت به همه کسانی که در این اتفاقات دچار خساراتی شده اند باید جبران خسارت صورت گیرد و اطمینان داشته باشند که مورد حمایت قانون قرار دارند.
آفتاب‌‌نیوز :

سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به حوادث پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور تصریح کرد: نسبت به اجرای طرح اشکالات و انتقاداتی وجود دارد که از جمله آن، عدم اقناع افکار عمومی و ایجاد اجماع نخبگانی است. این ایرادات، موجب اعتراض مردم شد که این اعتراض و خواست را باید شنید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اشرار و دشمنان خارجی بر موج انتقادات و اعتراضات بحق مردم سوار شدند و تصور کردند با سوءاستفاده از این فضا می‌توانند به اهداف خود نائل شوند. بر این اساس اقدام به شرارت، ناامنی، ایجاد نگرانی برای مردم و وارد آوردن خسارت‌هایی به اموال عمومی و خصوصی کردند که البته بحمدالله با حضور معنادار و به موقع مردم تحت رهنمود‌های زمان شناسانه مقام معظم رهبری، توطئه‌های آن‌ها خنثی و امنیت کشور تضمین شد.

اظهارات رئیسی درباره اعتراضات بنزینی و آلودگی هوا

رئیسی با تاکید بر ضرورت شنیدن سخن مردم در مقام عمل و اجرا، به موضوع نظارت بر بازار و قیمت‌ها اشاره کرد و افزود: مساله بازار و قیمت کالا‌ها و خدمات بویژه برای اقشار کم در آمد از مسائل بسیار مهم است. بر همین اساس، نظارت سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول بر بازار و قیمت‌ها ضروری است و باید بازار را از دست سوداگران و سودجویان حفظ کرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز مساله معیشت مردم در اولویت قرار دارد، موضوع اقناع افکار عمومی در اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: گرچه این اقدام باید پیش از اجرای طرح صورت می‌گرفت، اما همچنان ضرورت آن باقی است و موضوع باید توسط کارشناسان، نخبگان و صاحبنظران به درستی تبیین شود.

رئیسی در ادامه با اشاره به برخورد دستگاه قضایی با اشرار، مخلان امنیت و تخریبگران اموال عمومی و خصوصی، خاطرنشان کرد: پرونده افراد اعم از اشرار و افراد وابسته به بیگانگان که توسط نیروی انتطامی، وزارت اطلاعات، سپاه و سایر ضابطان به دستگاه قضایی تحویل داده شده اند، عادلانه و قانونی در دست بررسی است و ان شاءالله به زودی مردم در جریان رسیدگی به این پرونده‌ها قرار خواهند گرفت.

رئیس قوه قضاییه درباره خسارت دیدگان این حوادث نیز تاکید کرد: از خسارت‌های جانی و مالی خسارت دیدگان نمی‌توان گذشت. ما معتقدیم از نظر حقوقی باید نسبت به این خسارات مدعی بود و درخواست ما از مسئولان بویژه دولت این است که نسبت به جبران خسارت‌ها فکر و اقدام کنند. همکاران ما نیز این موضوع را دنبال کنند، زیرا نسبت به حقوق مردم باید حساسیت وجود داشته باشد و خسارت دیدگان مطمئن باشند که مورد حمایت قانون قرار دارند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آلودگی هوا در روز‌های اخیر، هوای پاک و سالم را از وعده‌های همیشگی دولتها، شهرداران و شورا‌ها به مردم دانست و تصریح کرد: متاسفانه امروز هوای پاک و سالم در بعضی ایام، وضعیت نامناسبی دارد و زندگی و سلامت مردم با آلاینده‌ها تهدید می‌شود. در این زمینه، قانون کم نداریم. یکی از این قوانین، قانون مصوب سال ۷۴ است که قانون خوبی است. قانون دیگر مصوب سال ۹۷ است که در آن وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های نفت، کشور، نیرو و صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها برای جلوگیری از آلودگی هوا و تامین هوای پاک به طور کامل احصا شده است.

ئیس قوه قضاییه با بیان اینکه گزارش عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه باید به مردم ارائه شود، سازمان بازرسی کل کشور را مامور نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها دانست و یادآور شد: هوای پاک و سالم از حقوق عامه است و آلودگی هوا، تضییع این حقوق به شمار می‌آید. برخی اقدامات نظیر تعطیلی مدارس و محدودیت‌های تردد، موقت است و باید برای جلوگیری از آسیب دیدن مردم، ان شاءالله اقداماتی شایسته و اساسی در این زمینه صورت گیرد.

رئیسی در بخش دیگری از این جلسه، بر لزوم پیگیری بودجه از مجاری قانونی و شفافیت در اقدامات بودجه‌ای تاکید کرد.

سایر مسئولان قضایی نیز نکاتی را بویژه در خصوص مسائل بودجه‌ای قوه قضاییه و اجرای ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری مطرح کردند که این نکات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین