کد خبر: ۶۲۴۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴

رسانه‌های عربی درباره دیدار روحانی و بن علوی چه نوشتند؟

رسانه های عربی روز سه شنبه سخنان «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در دیدار «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان را پوشش دادند و این گفته روحانی را که ایران مانعی در توسعه مناسباتش با کشورهای همسایه و از سرگیری روابط با عربستان ندارد، برجسته کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

روحانی امروز با یوسف بن علوی که روز گذشته وارد تهران شد، دیدار کرد. رییس جمهوری کشورمان در این دیدار گفت: از منظر جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای توسعه روابط با همسایگان و تجدید روابط با عربستان سعودی وجود ندارد و برای تامین امنیت و ثبات در منطقه باید همه کشورها در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

رسانه‌های عربی درباره دیدار روحانی و بن علوی چه نوشتند؟

رسانه های عربی نیز بخش هایی از صبحت های روحانی را پوشش دادند اما رسانه های سعودی تا لحظه تنظیم به این خبر، به این دیار و سخنان روحانی نپرداختند. ایران بارها حسن نیت خود را برای حل اختلاف با سعودی ابراز کرده و پیش از این نیز مقامات ایرانی از جمله محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از آمادگی کشورمان برای حل اخلافات با عربستان سخن گفته بود. مقامات سعودی از جمله محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان نیز در مهرماه طی سخنانی از لزوم به کارگیری راه حل های سیاسی و مذاکره با ایران سخن گفته بود؛ تا جایی که سیگنال هایی هم از طرف برخی کشورهای منطقه ای از جمله عراق دریافت شد که به دنبال میانجی گری برای حل اختلافات میان ایران و عربستان بودند.

الجزیره

این شبکه خبری با پوشش خبری سخنان روحانی نوشت که ایران مشکلی در تقویت مناسباتش با کشورهای همسایه ندارد و آماده از سرگیری روابط با عربستان است.

روحانی در ادامه کشورهای منطقه را به همکاری برای حل مشکلات و برقرراری امنیت فراخواند.

اسپوتنیک

اسپوتنیک ضمن بازتاب بخشی از سخنان روحانی، به نقل از وی نوشت که ایران مانعی در توسعه مناسباتش با کشورهای همسایه و از سرگیری روابط با عربستان ندارد.

این خبرگزاری روسی نوشت که روحانی در این دیدار تاکید کرد که کشورهای منطقه باید نقش آفرینی موثری در برقراری امنیت داشته باشند و راه حلی جز برادری و دوستی میان کشورها منطقه وجود ندارد.

روحانی درباره اوضاع یمن نیز افزود: آمریکا و اروپا به دنبال صلح در یمن نیستد و تنها در پی فروش سلاح های خود هستند.

المیادین

شبکه خبری المیادین نیز به نقل رئیس جمهوری کشورمان نوشت: معتقدیم که باید گذشته را پشت سر گذاشت و به آینده نگریست و مشکلات منطقه را با همکاری حل کرد.

روحانی همچنین گفت: امیدواریم مسئولان عربستان سیاست های خود را تغییر دهند.

رای الیوم

روزنامه رای الیوم نیز با پوشش بخشی از سخنان روحانی به نقل از وی نوشت: ایران مشکلی با توسعه مناسباتش با کشورهای همسایه و از سرگیری روابط با عربستان ندارد.

وی بر ضرورت همکاری کشورهای منطقه با هم برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرد.

روحانی گفت: باید همگی برای پایان دادن به جنگ و درگیری در یمن در سریعترین زمان ممکن و برقراری صلح در چارچوب مذاکرات یمنی-یمنی کمک کنیم.

العربی الجدید

روزنامه قطری العربی الجدید نیز به نقل از روحانی نوشت: جنگ یمن جز ویرانی، کشتار مردم، ایجاد عداوت و کینه میان مردم دو کشور و تهدید تمامیت ارضی یمن هیچ دستاورد دیگری نداشته است.

روحانی گفت: اروپا و آمریکا با وجود اظهارنظرهای ظاهری خود، تمایلی به برقراری صلح در یمن ندارند چرا که به این واسطه توانسته ‌اند، سلاح بسیار زیادی را به فروش برسانند.

روحانی با اعلام آمادگی کشورش برای از سرگیری روابط با عربستان گفت که راه حلی جز برادری و دوستی میان کشورها منطقه وجود ندارد.

المنار

تانمای این شبکه لبنانی نیز در خبری با پوشش صحبت های روحانی نوشت که ایران آماده از سرگیری روابطش با عرستان است.

روداو

تارنمای شبکه کردی روداو نیز بخشی از سخنان دیدار روحانی با بن علوی را پوشش داد.

روداو به نقل از روحانی نوشت: ایران مانعی در توسعه مناسباتش با کشورهای همسایه و ازس رگیری روابط با عربستان ندارد و همکاری میان همه کشورهای منطقه برای برقراری امنیت وثبات در منطه را ضروری می داند.

روداو نوشت که روحانی به موضوع یمن هم اشاره و تاکید کرد که باید همگی برای پایان دادن به جنگ و درگیری در یمن در سریعترین زمان ممکن و برقراری صلح در چارچوب مذاکرات یمنی-یمنی کمک کنیم.

بن علوی با هدف رایزنی درباره ابتکار صلح هرمز با مقام های ایرانی روز گذشه وارد کشورمان شده و تاکنون با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین