کد خبر: ۶۲۴۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵

آنفلوانزا در چه افرادی منجر به مرگ می‌شود؟

یک عضو گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آنفلوانزا در افرادی که بیماری هایی مانند قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی و دیابت دارند و نیز بیمارانی که شیمی درمانی می شوند و یا سرطان دارند ممکن است درگیری ریه و ذات الریه بسیار شدید ایجاد کند، گفت: بیماری آنفلوانزا در این بیماران حتی منجر به مرگ می شود. همچنین مرگ و میر در افراد مسن و کودکان نیز ممکن است اتفاق افتد.
آفتاب‌‌نیوز :

فرزین خوروش با بیان اینکه آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که در اثر ویروس آنفلوانزا منتقل می شود و انواع مختلفی دارد، اظهار کرد: از ویژگی های اصلی این ویروس این است که مرتب تغییرات آنتیژنی انجام می دهد، بدین معنا که ممکن است ویروسی که امسال شایع شده با ویروسی که سال دیگر شایع می شود کاملا متفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه این تغییرات آنتیژنی در بدنه خود ویروس اتفاق می افتد، به همین خاطر هر سال و با شروع فصل سرد، افزایش شیوع بیماری را در تمام کشورهای دنیا داریم، افزود: معمولا هر دو تا سه سال یک بار شیوع بالای آنفلوانزا را داریم که متوقف می شود و هر پنج تا شش بار یکبار در تمام دنیا گسترش می یابد.

آنفلوانزا در چه افرادی منجر به مرگ می‌شود؟

این متخصص عفونی با اشاره به اینکه برای نمونه حدود دو سال پیش شیوع آنفلوانزا نسبتا بالا بود، اما سال گذشته بسیار کم بود و مردم ایمن شده بودند، تصریح کرد: پیش بینی می شد امسال یا سال آینده شیوع آنفلوانزا بسیار بالا رود که این اتفاق هم افتاد و هم اکنون با شیوع بالای این بیماری مواجه هستیم.

خوروش خاطرنشان کرد: زودتر شروع شدن سرما و آلودگی هوا از جمله عواملی هستند که تغییرات آنتیژنی در بدنه خود ویروس ایجاد می کنند.

وی با اشاره به اینکه معمولا آنفلوانزا در اواخر آبان و تا پایان پاییز شیوع بیشتری دارد و دوره زمانی بعدی آن در بهمن ماه است، افزود: هم اکنون در زمان اوج شیوع آنفلوانزا هستیم و به تدریج میزان شیوع بیماری کم می شود.

ین عضو گروه بیماری های عفونی با بیان اینکه علایم آنفلوانزا با سرما خوردگی متفاوت است، تصریح کرد: در سرماخوردگی با آبریزش بینی، خستگی مختصر، بی حالی و بدن درد روبرو هستیم؛ اما در افرادی که به آنفلوانزا مبتلا می شوند با علایمی مانند تب (نشانه بارز)، بدن درد و سردرد شدید، کوفتگی بسیار شدید به همراه علایم تنفسی مانند سرفه و گلو درد مواجه هستیم.

خوروش با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا با درمان های حمایتی و مصرف مایعات درمان می شود، گفت: البته درمان باید بر اساس هر علامتی که بروز می کند صورت گیرد.

این متخصص عفونی تصریح کرد: علت مرگ و میر ناشی از بیماری آنفلوانزا به دلیل عفونت های ریه ای شدیدی است که در افراد ایجاد می شود. اما برای درمان آنفلوانزا از داروی ضد ویروس اختصاصی استفاده می شود، که افراد مبتلا باید دارو را ۵ روز زودتر برای کاهش علایم و بهبودی مصرف کنند، به شرطی که بیماری در همان دوسه روز اول تشخیص داده شود.

خوروش با تاکید براینکه روش درمان بیماری آنفلوانزا در همه جای دنیا یکسان است، ادامه داد: تا حدودی با مشکل کمبود دارو مواجه بودیم، البته هم اکنون دارو در دسترس است که برای درمان بیمارانی است که بیشتر نیازمندند (بیمارانی که آنفلوانزا منجر به مرگ آنها می شود). هم چنین در موارد بستری نیز کپسول و دارو برای بیماران استفاده می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین