کد خبر: ۶۲۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۱

تیری آنری در نیوکمپ!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وقتى در آگوست ۱۹۹۹ يوونتوس را به مقصد آرسنال ترك كرد هيچ كس باور نمی‌كرد اين جوان ۲۱ ساله و البته نه چندان موفق در آينده‌اى نه چندان دور به يكى از ستاره‌هاى دنياى توپ گرد تبديل شود. به غير از يوونتوس و چند تيم ايتاليايى هيچ كس نام او را نشنيده بود و تيرى آنرى در انگليس هيچ معنايى نداشت. اما حالا درست ۸ سال بعد آنرى به يك اسطوره تبديل شده اسطوره‌اى كه خبر امكان جدايى‌اش از آرسنال براى چندين ماه خوراك جنجال سازى مطبوعات را فراهم می‌كند. جوان ناشناس آن روزها زير نظر آرسن ونگر مربى فرانسوى آرسنال دوران طلايى خود را آغاز كرد. ونگر خوب می‌دانست چه توقعى از بازيكن هموطن‌اش دارد و تيرى آنرى نيز به خوبى اين توقعات را برآورده كرد.

پيراهن قرمز توپچى‌ها به خوبى برازنده ستاره فرانسوى بود و درخشش او با درخشش تيم محبوب‌اش همراه شد. جمعيت فرانسويان ساكن ‌هايبرى آنقدر خوب درخشان بود كه خيلى از آنها اعلان كردند قصد دارند در آرسنال بازنشسته شوند و آنرى هم يكى از اين ستاره‌ها بود كه حتى با پيراهن ديگرى قابل تصور هم نبود. جدايى پاتريك ويرا در تابستان ۲ سال پيش اولين پله از نفاق فرانسوى‌ها بود و با رفتن ديويد دين مدير اين تيم و اختلاف او با سران باشگاه انگليس دومين گام براى از هم پاشيدن دژ مستحكم فرانسوى بود. با رفتن ديويد دين دوست و يار صميمی ‌آرسن ونگر شايعات يكى پس از ديگرى بر سر زبان‌ها افتاد و آنها كه خواهان شكار ستاره‌هاى فرانسوى بودند برنامه ريزى و نقشه كشى را آغاز كردند.

آرسنال بدون ديويد دين براى ياران فرانسوى جذابيت نداشت و هرچند ونگر و هموطنان‌اش مدام شايعات را تكذيب می‌كردند اما بى‌انگيزگى را می‌شد در چهره‌هاى آنها تشخيص داد. ميلان، بارسلونا، اينتر و خيلى ديگر از بزرگان فوتبال اروپا خط حمله خود را با تيرى آنرى كامل‌تر می‌ديدند و پيشنهادات يكى پس از ديگرى روانه دفتر آرسنال و مدير برنامه‌هاى ستاره فرانسوى می‌شد و رقابتى داغ شكل گرفته بود. رقابتى كه در روزهاى پايانى فقط اينتر و بارسلونا را به خود می‌ديد و همگان می‌دانستند سرنوشت آينده ستاره ۲۹ ساله فرانسوى ديگر به دقايق و ثانيه‌ها بستگى دارد. آنچه مسلم بود اينكه آنرى ديگر پيراهن قرمزها را نمی‌پوشد.

و پايان ماجرا
و بالاخره اين شوى تلويزيونى با خبرى غافلگيركننده تمام شد. بارسلونا با قراردادى به مبلغ ۲۴ ميليون يورو توانست با ستاره فرانسوى كه تابستان پيش قراردادش را با آرسنال به مدت ۴ سال تمديد كرده بود به تفاهم برسد و هرچند هنوز هيچ چيز قطعى نشد اما طبق اعلان سران بارسا تفاهمات نهايى صورت گرفته است. تيرى آنرى روز يكشنبه به كاتالونيا سفر می‌كند و مراسم معارفه نيز در هفته آينده برگزار می‌شود.

بارسا از سال گذشته به دنبال تيرى آنرى بود و براى جذب مهاجم فرانسوى نقشه كشيده بود. هرچند براى خيلى‌ها تركيب اتوئو - رونالدينيو و آنرى - مسى در يك تيم سؤال برانگيز است و اينكه اين مهره‌هاى كاملاً تهاجمی‌چطور قرار است در يك تيم بازى كنند سؤالى است كه هنوز جوابى براى آن پيدا نشده هرچند هيچ بعيد نيست كه اتوئو و رونالدينيو كه در روزهاى پايانى سال اختلاف زيادى با هم داشتند از اين تيم جدا شوند.

به اين ترتيب هرچند روزنامه‌هاى انگليسى به هيچ عنوان اين خبر را تأييد نمی‌كنند موضع باشگاه آرسنال و آنرى و مدير برنامه اش هم فقط سكوت بود در حالى كه روزنامه‌هاى اسپانيايى همگى خبر قرارداد قطعى آنرى و بارسلونا را اعلان كردند. طبق اعلان روزنامه‌هاى اسپانيايى مبلغ قرارداد آنرى ۲۴ ميليون يورو و سالانه ۶ ميليون يورو است.

واكنش آرسنال
پس از انتشار خبر جدايى آنرى اهالى آرسنال نمی‌دانستند بايد خوشحال باشند يا ناراحت. تقريباً تمامی‌طرفداران آرسنال با اين نظر كه مهاجم فرانسوى بهترين بازيكن اين تيم است اتفاق نظر دارند. تام پمبرتون يكى از هواداران اين تيم كه ۲۴ سال است عضو كلوپ هواداران است می‌گويد: ما بازيكنان فوق العاده، زياد داشته ايم؛ ليام برادى، پاتريك ويرا و دنيس برگ كمپ اما تنها آنرى بود كه در اين باشگاه رشد كرد و تبديل به يك ستاره شد.

يايك كورل يكى ديگر از هواداران آرسنال می‌گويد: من فكر می‌كردم امكان ندارد آنرى را با پيراهن ديگرى ببينم اما فكر می‌كنم می‌دانم چرا او رفت. به هر حال اين آخرين شانس او براى رفتن به تيمی‌همچون بارسلونا بود. به هر حال ما بازيكنان زيادى را از دست داديم و فكر می‌كنم چند ماه آينده ماه‌هاى سختى براى ماست.

استول ميشل نيز می‌گويد: حالا منچستريونايتد و هواداران اش به ما می‌خندند اما ما می‌دانيم كه آنرى سال پيش هم می‌خواست برود اما هيچ كس بزرگتر از آرسنال نيست و هيچ كس نيست كه غيرقابل جايگزين باشد. در وب سايت‌هاى هواداران توپچى‌ها نيز خبر جدايى آنرى انعكاس گسترده اى داشت: اين يك فاجعه است. نفر بعدى كيست؟ واقعاً مسؤولان آرسنال كجاى اين پروژه بودند؟

يكى ديگر از هواداران در پيغامی ‌آورده: وقتى منچستريونايتد رود فان نيستلروى را در ازاى ۱۰ ميليون به رئال مادريد فروخت چه كسى فكر می‌كرد آنها بدون او بهتر می‌شوند؟ شايد ما هم بتوانيم همين كار را انجام دهيم. به هر حال از دست دادن آنرى سخت تر از ميشل كاريك نيست.

كارنامه آرسنالى آنرى
۲۲۶ گل در ۳۶۹ مسابقه براى آرسنال
۵ گل در ۸ بازى اول براى آرسنال
۶۵ گل در ۵۸ مسابقه در‌هايبرى
۲۶ ميانگين گل‌هاى او ظرف ۵ فصل از سال‌هاى ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶-۲۰۰۵
۳ جام قهرمانى در ۸ فصل حضور در آ رسنال
۵ قهرمانى در ليگ برتر و FA كاپ 



نويسنده: ندا كاظمى

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین