کد خبر: ۶۲۵۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

صادرات نفت اوپک کاهش یافت

همزمان با نشست وزیران نفت اوپک در وین برای تصمیم‌گیری درباره گام بعدی سیاست تولید خود، بررسی آمار نشان داد صادرات نفت این گروه به پایین‌ترین حد خود در چهار ماه اخیر رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :

بررسی آمار نفتکش‌ها توسط بلومبرگ نشان داد عربستان سعودی، عراق، کویت و امارات متحده عربی که به اتفاق یکدیگر حدود ۷۰ درصد از کل تولید اوپک را تشکیل می‌دهند، در نوامبر ۱۴.۷۹ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات صادر کردند که ۹۷۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با اکتبر کاهش نشان داد و پایین‌ترین میزان از ژوییه بود.

صادرات نفت عربستان سعودی در نوامبر به سطح پیش از حملات هوایی به تاسیسات نفتی این کشور در سپتامبر بازگشت و بر مبنای ماهانه ۶۸۰ هزار بشکه در روز یا معادل ۹ درصد کاهش داشت و به ۶.۶۳ میلیون بشکه در روز رسید. صادرات از بندر ینبع این کشور در دریای سرخ به میزان ۲۳ درصد کاهش یافت و به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید که نشان می‌دهد ریاض دیگر تلاش نمی‌کند از عبور از تنگه هرمز اجتناب کند.

صادرات نفت اوپک کاهش یافت

صادرات نفت کویت هم در نوامبر به میزان ۲۲۰ هزار بشکه در روز یا معادل ۱۱ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح از اکتبر سال ۲۰۱۶ رسید. امارات متحده عربی هم ماه میلادی گذشته نفت و میعانات کمتری صادر کرد و صادرات نفتش ۱۴۵ هزار بشکه در روز یا پنج درصد کاهش داشت.

صادرات نفت عراق از پایانه نفتی بصره برخلاف صادرکنندگان دیگر خلیج فارس در نوامبر ۷۴ هزار بشکه در روز افزایش ماهانه داشت و به ۳.۴۵ میلیون بشکه در روز رسید. با این حال صادرات این کشور بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح سپتامبر ماند زیرا عراق تلاش می‌کند تولیدش را به هدف تعیین شده تحت توافق اوپک پلاس نزدیک کند. وزیر نفت عراق در یک نشست اوپک اعلام کرده بود که کشورش در این ماه بالاخره به تعهداتش عمل خواهد کرد.

با این حال با توجه به بیش از ۳۶ میلیون بشکه نفتی که در نفتکش‌های بارگیری شده از صادرکنندگان خاورمیانه‌ای اوپک در حال حمل است، برآورد جریان نفت به کشورهای واردکننده ممکن است در معرض بازبینی قرار گیرد.

صادرات نفت از منطقه خلیج فارس به هند که نزدیکترین بازار بزرگ است در نوامبر به پایین‌ترین میزان در سه ماه گذشته کاهش یافت. صادرات از عراق به میزان ۱۶۴ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین سطح از آوریل رسید. این کاهش با افزایش صادرات از سوی امارات متحده عربی جبران شد که صادراتش بر مبنای ماهانه ۱۶۸ هزار بشکه در روز رشد کرد. با توجه به کوتاه بودن سفر نفتکش‌ها به ساحل غربی هند که در مقایسه با سفر سه تا چهار هفته‌ای به چین، ژاپن و کره جنوبی تنها چند روز طول می‌کشد، صادرات کمتر از سوی کشورهای منطقه خلیج فارس به سرعت در آمار واردات دهلی نو نمود پیدا می‌کند. واردات نفت هند در اکتبر بر مبنای سالانه ۸.۵ درصد افت کرد و بررسی آمار صادرات از منطقه خلیج فارس نشان می‌دهد که واردات نوامبر هم ممکن است اندک باشد.

جریان صادرات نفت اوپک به آمریکا در نوامبر پایین ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود با این حال آمار مذکور ممکن است با روشن شدن مقصد نفتکش‌هایی که هنوز محموله‌شان را تحویل نداده‌اند افزایش پیدا کند. زمان سفر حدود شش هفته‌ای به سواحل شرقی و غربی آمریکا به معنای آن است که جریان واقعی تا چندین هفته پس از بارگیری مشخص نخواهد شد.

صادرات نفت از کشورهای عضو اوپک منطقه خلیج فارس به جز ایران به چین به میزان ۶۶۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد اما این آمار هم ممکن است هدف بازبینی قرار بگیرد. جریان نفت از عربستان سعودی به میزان بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و نتوانست با آمار اکتبر برابری کند.

صادرات به ژاپن پس از جهشی که در اکتبر به دلیل صادرات بالاتر از سوی عربستان سعودی و عراق داشت، در نوامبر کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات به کره جنوبی که خریدار آسیایی بزرگ دیگر نفت خلیج فارس است، در نوامبر به میزان ۲۹۳ هزار بشکه در روز یا ۱۸ درصد رشد کرد و به بالاترین سطح از ژانویه رسید. جریان نفت از عراق بیش از دو برابر رشد کرد و به ۵۲۵ هزار بشکه در روز رسید در حالی که صادرات از عربستان سعودی ۱۸۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و به بالاترین سطح از ژوئن رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین