کد خبر: ۶۲۵۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

رأی‌گیری برای قطعنامه «نسل‌کشی ارامنه» در مجلس سنای آمریکا لغو شد

مجلس سنای آمریکا با درنظر گرفتن ملاحظات سیاسی رأی گیری برای تصویب قطعنامه «نسل کشی ارامنه» را متوقف کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

«کوین کرامر» سناتور جمهوریخواه در کنگره آمریکا روز پنج شنبه مانع از برگزاری مراسم رأی گیری برای قطعنامه ای شد که کشته شدن ارامنه در اوایل قرن بیستم میلادی را به مثابه یک نسل کشی به رسمیت می شناسد.

کرامر در توضیح این اقدام خود مدعی شد که اکنون زمان مناسبی برای تصویب این لایحه- که به طور حتم خشم مقامات ترکیه را برخواهد انگیخت- نیست.

رأی گیری برای قطعنامه «نسل کشی ارامنه» در مجلس سنای آمریکا لغو شد

گفتنی است که مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت اعضای دموکرات خود این قطعنامه را به اتفاق آرا (۴۰۵ رأی موافق در برابر ۱۱ رأی مخالف) اواخر ماه اکتبر به تصویب رساند. اما هنوز مجلس سنا که تحت سیطره جمهوریخواهان قرار دارد، این قطعنامه را به رأی نگذارده است.

برخی از اعضای کنگره می گویند که مقامات کاخ سفید در میانه گفتگوهای خود با آنکارا بر سر موضوعات حساسی همچون عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای نظامی کُرد در شمال سوریه و خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، تمایلی ندارند که این لایحه در کنگره آمریکا به بحث و رأی گیری گذارده شود.

شایان ذکر است که به موجب این قطعنامه، رویه و سیاست جاری آمریکا کشته شدن ۱.۵ میلیون ارامنه به دست نیروهای امپراطوری عثمانی در فاصله سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ میلادی را به مثابه نسل کشی قلمداد می کند.

در مقابل ترکیه می پذیرد که شمار بسیاری از جمعیت ارامنه ای که در قلمرو امپراتوری عثمانی زندگی می کردند، در دوران جنگ جهانی اول و در جریان درگیری با نیروهای عثمانی جان خود را از دست دادند. اما رقم اعلامی کشته شدگان این رویداد را به زیر سؤال می برد و این موضوع که کشتن ارامنه یک اقدام هماهنگ و سیستماتیک بوده و مشخصه های یک نسل کشی را داراست، به شدت رد می کند.

در واقع آنکارا مداخله خارجی در خصوص این موضوع را تهدیدی علیه حاکمیت خود می داند و از این رو، تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا را فوراً محکوم کرد.

به گزارش رویترز، با این حال، «باب منندز» سناتور دموکرات و «تد کروز» سناتور جمهوریخواه تلاش کردند تا این قطعنامه را روز پنج شنبه در صحن مجلس سنا به رأی گذارند؛ اما سناتور کرامر مانع از این کار شد و مدعی شد که پس از گفتگوهای ترامپ با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشست ناتو در لندن، اکنون زمان مناسبی برای انجام این رأی گیری نیست.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین