کد خبر: ۶۲۵۳۹۳
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
هنگام تقدیم لایحه بودجه 99 به مجلس

رئیس‌جمهور: بودجه سال ۹۹، بودجه استقامت و مقابله با تحریم خواهد بود

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه علائم و برآوردها نشان می دهد که امسال رشد اقتصاد منهای نفت کشور مثبت باشد، گفت: طی 9 ماه گذشته و به‌رغم تشدید تحریم‌ها و فشارها، بودجه‌های جاری به موقع پرداخت گردیده و 34 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی نیز تاکنون پرداخت شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

رییس جمهوری گفت: بودجه سال ۹۹ مانند امسال، بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که به رغم تحریم ما کشور را اداره خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه هنگام تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کشور به مجلس شورای اسلامی در جمع نمایندگان با بیان اینکه بودجه سال آینده، بودجه استقامت و مقابله با تحریم خواهد بود، گفت: دشمنان در طرح شکست اقتصاد ایران اسلامی ناکام مانده اند و دولت طبق خواست مردم و مجلس در اقتصاد کلان گام‌های قابل ملاحظه‌ای برداشته و کشور در مسیر توسعه و رونق است.

رئیس‌جمهور: بودجه سال ۹۹، بودجه استقامت و مقابله با تحریم خواهد بود

رییس جمهوری با تشکر از هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که همانند ۲ سال گذشته، امسال در سومین بودجه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود، دولت توانست لایحه بودجه را در موعد قانونی مشخص آماده و تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

روحانی همزمانی تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ با ایام شعف ملت و نمایندگان آنان برای حضور در انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد با حضور پرشور مردم بهترین‌ها برای مجلس شورای اسلامی توسط ملت شریف انتخاب شوند و مجلس یازدهم همانند مجالس گذشته بتواند مسیر و راه خود را که قرآن مشخص کرده است، اجرا و عملیاتی کند.

رئیس جمهوری افزود: همه نمایندگان مجلس میراث‌دار شخصیت‌هایی چون شهید مدرس، ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شهدای عزیز مجلس شورای اسلامی و همه خادمان و مخلصانی خواهند بود که طی این ۱۰ دوره در مجلس خدمت کرده‌اند.

روحانی با بیان اینکه سال گذشته و هنگام تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸ در سخت‌ترین شرایط تحریم بودیم، خاطرنشان کرد: در محضر شما وعده دادیم که دولت همه توان و امکان خود را بکار خواهد گرفت و در کنار استواری ملت بزرگ ایران و ارکان دیگر نظام از جمله مجلس شورای اسلامی، خواهد توانست بودجه را محقق سازد و تا امروز چنین بوده است.

در ۹ماه گذشته بودجه های جاری به موقع پرداخت شده است

رییس جمهوری ادامه داد: در این ۹ ماه، بودجه‌های جاری به موقع پرداخت شده و تاکنون ۳۴ هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی نیز پرداخت شده است و طرح‌های مهم و اساسی که مد نظر دولت بوده، یا افتتاح شده و یا تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

روحانی گفت: در شرایطی که دشمنان ما؛ آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فکر می‌کردند که با تحریم شدید می‌توانند ملت را از ساخت کشور و دولت را از اجرای قانون و بودجه مصوب ناتوان خواهند کرد تا امروز ناامید شدند و درآینده هم ناامید خواهند بود.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: برمبنای آنچه خواست ملت و نمایندگان مجلس بوده است در طول ۹ ماه گذشته، دولت توانسته است در اقتصاد کلان قدم‌های قابل ملاحظه‌ای بردارد به رغم اینکه شرایط بودجه‌ای و اقتصاد ما به گونه‌ای بود که در سال گذشته تا اسفندماه شرایط ما از لحاظ اقتصادی بسیار نامساعد بود، از اسفند گذشته تقریبا اقتصاد ما مسیر و راه درست خود را آغاز کرد و در اردیبهشت امسال آثار آن را در شاخص‌های کلان اقتصادی مشاهده کردیم.

امیدوارم شاخص اقتصاد بدون نفت ما امسال مثبت باشد

روحانی افزود: همان گونه که مطلع هستید تورم ۵۲ درصد نقطه به نقطه به ۲۷ درصد رسید و رشد اقتصادی که سال گذشته منفی بود امیدواریم و علائم این چنین می گوید برآوردها این است اقتصاد منهای نفت ما امسال مثبت باشد و امیدوارم ما به این هدف امسال دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: در سال آینده پیش بینی ما آن است که با کمک همدیگر می توانیم این راه را ادامه دهیم. در بخش صنعت و صنایع بورسی ما در ماه‌های گذشته، رشد ۳.۷ درصد در تولید و ۱۴.۵ نیم در ارزش و فروش داشته و این به این معناست که مسیر صحیحی در اقتصاد کشور آغاز شده است.

وی ادامه داد: آغاز امسال گرچه هم با رحمت و هم با نقمت توام بود. با رحمت پربارش آسمانی و با مشکلاتی برای مردم در ۲۱ استان بود. اما در عین حال آثار آن بارندگی لطف خداوند را در آن روزها مشاهده می کنیم.

رییس جمهور یادآور شد: آمار برداشت محصولات خوزستان را که وزارت کشاورزی فرستاده بود، بسیار خوشحال کننده بود، در همه محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای دارد. در آمار دیدم که تولید شلتوک ۹۰۰ هزارتن و برنج سفید ۵۵۰ هزار تن، ذرت و کلزا همه محصولات نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه داشته است.

روحانی با بیان این که این رشد از برکت دو امر است گفت: یکی بارندگی و رحمت خداوند، دوم اجرای طرح کانال‌کشی آب و زه‌کشی در خوزستان است. ۳۰۰ هزار هکتار برای خوزستان و ایلام که در این سایه این طرح عظیم و بزرگ امروز از این نعمت استفاده می‌کنند.

روحانی افزود: چند ماه پیش که در خوزستان در کنار مزارع عزیزان بودم همه آنها خوشحال بودند که اجرای این طرح چه مقدار توانسته بر ارزش زمین آنها افزوده کند علاوه بر محصولاتی که در سایه این طرح بدست بیاورند. این طرح کشاورزی را در خوزستان و ایلام ادامه خواهیم داد. در مناطق گرمسیری قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده و سدهای فراوانی در طول ماه‌های گذشته افتتاح شده و در دولت یازدهم و دوازدهم مجموعا تاکنون ۳۵ سد افتتاح شده که این به معنای حرکت درست اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: ۲۵ تصفیه‌خانه و ۶۲ تصفیه‌خانه فاضلاب در دولت یازدهم و دوازدهم افتتاح شده که این به معنای آن است که در زمینه کشاورزی، آب و برق حرکت ما درست و مثبت بوده است. آنچه دشمنان ما دنبال می کردند و آن شکست اقتصاد بوده، ناموفق بوده اند. ملت بزرگ و فهمیم ما توانسته در این شرایط سخت به پیش ببرد.

رییس جمهوری گفت: در این ماه‌های اخیر به هر استانی رفتم بین ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد و معادل آنها هم کلنگ‌زنی شد. این معنای آن است که همه استان‌های ما در مسیر رشد اقتصادی است. فقط در آب و برق در ۶ ماهه دوم امسال ۳۳ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهد شد. بنابراین روند اقتصاد ما هم در کلان و هم در بخش‌ها مثبت بوده است.

سال گذشته تولید ما در پارس جنوبی برای نخستین بار از قطر پیشی گرفت

روحانی اظهارداشت: سال گذشته برای نخستین‌بار در تاریخ توانستیم در پارس جنوبی تولیدمان از قطر بیشتر شود. در حالی که سال ۹۲ تولید ما نسبت به قطر نصف بوده است و قطر دو برابر ما گاز تولید می‌کرد. این به معنای آن است که ما زمینه گاز و نفت حرکت‌مان درست بوده است.

وی ادامه داد: ما در بخش میادین نفتی مرزی غرب کارون که هفتاد هزار بشکه در روز تولید می کردیم امروز ۳۵۵ هزار بشکه تولید می‌کنیم این به معنای آن است که تولید ما حدود ۷ برابر شده است پس اقتصاد ما در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، آب و برق رشد و حرکت داشته است. در زمینه ارتباطات و گازکشی به روستاها در همه این زمینه ها حرکت مثبت بوده است.

رییس دولت دوازدهم افزود:‌ توانستیم یک مقدار کمبودی که در زمینه ساخت مسکن داشته باشیم با طرحی که وزارت راه و شهرسازی تدوین کرده و ۱۸۰ هزار واحد را در طول یکی دو هفته پیش آغاز کرده برای اجرا و عملیات و ۴۰۰ هزار واحدی که قول داده تا آخر دولت اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.

روحانی گفت: حدود ۱۰۷ هزار منزل مسکونی در بخش زلزله زده ترمیم یا احداث کردیم و در بخش سیل ۱۴۷ هزار واحد مسکونی ترمیم و یا در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود. بنابراین در همه این زمینه‌ها حرکت ما درست بود و برعکس آنچه که آمریکایی ها فکر می کردند که با فشار تحریم اقتصاد ما را دچار مشکل می کنند مسیر و راه درستی را انتخاب کردیم و پیش می‌رویم.

بودجه سال ۱۳۹۹ بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است

روحانی در ادامه به ویژگی‌های بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: بودجه سال ۹۹ مانند امسال، بودجه ایستادگی و استقامت برابر تحریم است این بودجه به دنیا اعلام می کند که به رغم تحریم، کشور را مخصوصا از لحاظ نفت اداره خواهیم کرد.

وی افزود: تقریبا بودجه سال ۹۹ با شرایطی که پیش بینی کردیم خیلی به نفت اتکا ندارد و نمایندگان در جدول‌ها خواهند دید که درآمدی که برای نفت خام و گاز در نظر گرفته شده است با مقداری که در بودجه عمرانی پیش بینی کرده ایم اگر همه آنها حاصل شوند تقریب همه آنها نزدیک هم است.

روحانی گفت: اگر هم حاصل نشود بودجه عمرانی ما جلو است، ۷۰هزار میلیارد تومان اعتبار بودجه عمرانی برای سال آینده مد نظر قرار گرفته است؛ از ابتدای دولت تدبیر و امید از ۱۱ هزارمیلیارد تومان اعتبار در سال ۱۳۹۱ به تدریج به هفتاد هزار میلیارد تومان در سال آینده رسیده ایم.

رییس دولت دوازدهم گفت: بودجه عمرانی کشور در ۶ سال گذشته بیش از ۶ برابر شده است و امیدوارم در بخش عمرانی طرح هایی که مد نظر است را اجرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همه طرح‌های مهم کشور در سال آینده اجرا و عملیاتی خواهد شد طرح هایی که برای غرب کشور و مناطق گرمسیری مد نظر داشتیم که بخش بیشتر آن اجرا شد و بخشی از آن باقیمانده است که تا پایان دولت دوازدهم عملیاتی خواهد شد که به معنای یک تحول بزرگ در بخش کشاورزی است.

روحانی گفت: خودکفایی ما در زمینه غذایی در آغاز دولت یازدهم ۵۷ درصد بوده است و امروز بالای ۷۳ درصد است و پیش بینی ما این است تا پایان سال آینده خودکفایی ما در مواد غذایی به ۸۲ درصد برسد.

رییس جمهوری در بخش دیگر از سخنانش با تاکید بر اینکه روند خودکفایی و خوداتکایی در بسیاری از محصولات کشاورزی را به عنوان یک تحول بزرگ در این بخش در سال آینده ادامه می دهیم، گفت: ما طرح هایی را برای سامانه‌های نوین آبیاری کشور داریم، قبل از دولت یازدهم کل سامانه آبیاری نوین کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بوده و امروز ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار از این سامانه پیاده شده است و تا آخر دولت دوازدهم به ۲ برابر خواهد رسید که معنای انتخاب مسیر صحیح در بخش کشاورزی و آب و سد سازی و فاضلاب و در بخش‌های زیرساختی کشور است.

پنج استان را به ریل سراسری کشور متصل کردیم

روحانی اظهارداشت:‌ در زمینه ریل سازی که در بودجه امسال و سال آینده تاکید شد که ریل به عنوان مسیر حمل و نقل اساسی در کشور مد نظر قرار گرفته است. تا پیش از دولت یازدهم کل ریل کشور حدود ۱۰هزار و اندی کیلومتر بوده است اما امروز ۱۱ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است و اگر با خط دوم و سوم محاسبه کنیم طول آن حدود ۱۴ هزار کیلومتر می‌شود که یک حرکت سریع و خوبی داشتیم و در سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: در طول سال گذشته و امسال پنج استان را به ریل سراسری کشور متصل کردیم برای سال آینده نیز امیدواریم راه آهن یزد – اقلید و رشت – بندر انزلی و چابهار – زاهدان تکمیل شود که امسال تلاش مضاعفی انجام داده‌ایم تا این مسیر تا آخر دولت دوازدهم به ثمر برسد که برای ما بسیار حائز اهمیت است.

رییس جمهوری با بیان این که مسیر ریل خواف – هرات نیز در دست اجرا و فعالیت است گفت: امیدواریم به عنوان یک طرح بسیار بزرگ و مهم زیر ساختی برای کشور نسبت به ریل گذاری تا جایی که توان داشته باشیم این طرح ها را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد و این مسیر ادامه مانند سایر طرح هایی که اعلام کرده ایم ادامه خواهد داشت.

روحانی با اشاره به این که در زمینه انرژی امروز به خودکفایی رسیده ایم بیان کرد: خود کفایی در انرژی تا آن حد مهم است که حتی در زمستان گاز را به کشورهای مختلف صادر می کنیم که در گذشته نمی توانستیم این کار را انجام دهیم. در زمستان تقریبا قطع می شد اما امروز این صادرات به کشورهای دیگر در شرایط سرمای زمستان ادامه دارد، در زمینه نفت گاز و بنزین امروز نه تنها خودکفا شده ایم بلکه صادرات هم داریم.

تولید بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد

روحانی گفت: بر اساس آخرین گزارش وزارت نفت در پایان سال ۹۸، تولید بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز می رسد در حالی که در آغاز دولت یازدهم تولید آن ۵۲ میلیون لیتر در روز بوده؛ یعنی این مقدار بیش از دو برابر شده است که امیدواریم که با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت تا سال های آینده خودکفایی بنزین ادامه پیدا کند و در زمینه مسائل محیط زیست قدم های بسیار مهم دولت برداشته است و این روند را نیز در سال ۱۳۹۹ ادامه خواهیم داد.

وی گفت: به غیر از مساله دریاچه ارومیه که شرایط آن بسیار امیدوار کننده است و وضعیت تالاب ها که شرایط آن نسبت به سال های گذشته بهبود یافته است، و این روند هم ادامه خواهد داشت.

رییس جمهوری ادامه داد: در زمینه بنزین و گازوییل بزرگترین طرح‌ها را برای مسائل محیط زیست کشور اجرا کردیم و حدود ۷۵ میلیون لیتر بنزین و ۴۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ و ۵ است. بنابراین در زمینه محیط زیست دولت قدم‌های بسیار خوبی برداشته و ما این طرح را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: به رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کردم که برای برخی از طرح‌های زیست محیطی مخصوصا بحث پسماندها که یک مشکل بزرگ در شمال کشور، البته در بقیه کشور هم مشکلاتی فراوان است، یک بودجه خاصی پیش‌بینی شود برای اینکه ما بتوانیم این مشکلات را حل کنیم و مردم بتوانند در سلامت بیشتر زندگی بکنند.

رییس دولت دوازدهم بیان کرد: نکته بعد طرح تحول سلامت است، این طرح را مانند گذشته در سال آینده هم به حول و قوه الهی ادامه می‌دهیم. این طرح از افتخارات بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم است و ان شاءالله تا پایان دولت دوازدهم در کنار این طرح خواهیم بود.

روحانی عنوان کرد: در آغاز دولت یازدهم همه تخت‌های بیمارستانی اعم از تخت بستری، تخت اورژانس، تخت موقت، ۹۶ هزار تخت در سراسر کشور وجود داشت. امروز تخت‌های کشور ۱۲۳ هزار تخت است و تا پایان سال ۸ هزار تخت اضافه می‌شود. تا پایان سال ۱۳۱ هزار تخت بیمارستانی و تا پایان سال ۹۹ به جای ۹۶ هزار، ان‌شاءالله ۱۳۷ هزار تخت بیمارستانی خواهیم داشت.

رییس دولت دوازدهم گفت: همانطور که می‌دانید از لحاظ پرداخت مردم ۳۷ درصد هزینه به گردن مردم بود، امروز به جای ۳۷ درصد در شهر ۱۰ درصد و در روستا ۵ درصد به عهده مردم است و این خدمت بزرگی است که طرح تحول سلامت انجام می‌دهد و ما این طرح تحول سلامت را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: نکته دیگری که برای ما بسیار حائز اهمیت است مساله قدرت خرید و شرایط زندگی مردم است. این موضوع هم در سال ۹۸ یک مساله اساسی بوده و هم در بودجه سال ۹۹ یک مساله اساسی ما بوده است.

روحانی اضافه کرد:‌ می‌دانیم در شرایط تحریم و فشار مردم در سختی هستند و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. می دانیم در این شرایط صادرات و واردات جابجایی پول و ارز ما در دنیا با مشکلات زیادی توام است و می‌دانیم که در صادرات نفت با مشکلاتی مواجه هستیم. اما در عین حال تلاش ما این است سختی معیشت مردم را کاهش بدهیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که سختی‌ها مقداری کاهش پیدا کند و بیشتر قابل تحمل باشد. به همین دلیل ما برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دادیم و برای بودجه سال ۹۹ هم برای کالاهای اساسی اختصاص خواهیم داد. همانند اینکه در این ماه پرداخت می‌کنیم در ماه آینده هم پرداخت می‌کنیم، سال آینده هم مانند، همین آذرماه امسال خواهد بود و باز هم ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی بود.

وی ادامه داد: طرح های مختلفی در این زمینه در ذهن ما و نمایندگان مجلس بود. بحث‌های فراوانی کردیم فقط به خاطر رفاه مردم و به خاطر اینکه مشکلات معیشتی کاهش پیدا کند. می دانید ارز چند نرخی و جلوگیری از سوءاستفاده و فساد چقدر مشکل است. اما در عین حال دولت تحمل می‌کند به خاطر اینکه مردم در فشار نباشند. بنابراین کالاهای اساسی سال آینده همانند امروز و امسال باز هم به قیمت ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

رییس جمهوری اضافه کرد: حتی کالاهای غیراساسی هم با ارز نیمایی خواهد بود که در این بودجه ما ارز نیمایی را ۸۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم. بنابر این تلاش ما این است که معیشت مردم در سختی نباشد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ تلاش کردیم حقوق و مستمری افرادی که در جامعه ما آسیب‌پذیرتر هستند به مقداری که در توان دولت است افزایش بدهیم. در همین یکی دو هفته گذشته ما بیش از یک هزار میلیارد تومان - علاوه بر آنچه که در سال‌های پیش و اوایل سال پرداخت می‌شد- برای کمک به معلولین اختصاص دادیم. در واقع در اجرای قانون حمایت از معلولین که به عنوان قانون مجلس شورای اسلامی بر ما ابلاغ شده است، ‌را آغاز کردیم.

حقوق کارمندان و کارمندان ۱۵ درصد افزایش می‌یابد

روحانی ادامه داد:‌ در زمینه مستمری‌بگیران نیز شرایط ما به شکلی است که نسبت به یکی دو سال گذشته بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین برای آنها که حقوق ثابت دارند مانند کارمندان و کارگران ما بسیار سخت خواهد بود، در سال جاری ۲۰ درصد افزایش دادیم و مستمری ثابت و در سال آینده هم ۱۵ درصد افزایش بدهیم. یعنی در این دو سال، ۳۵ درصد بر حقوق و مستمری‌ها اضافه کردیم و این به معنای آن است که اقشاری که تحت فشار هستند از فشار کمتری برخوردار بشود.

رییس دولت دوازدهم عنوان کرد: در همین طرح اخیر هم تلاش ما بر این بوده که آنهایی که دارای فشار بیشتری روی آنها است و مشکلات بیشتری دارند بتوانیم به آنها کمک معیشتی را هم در ماه‌های باقی‌مانده امسال پرداخت کنیم که نسبت به ماه آذر و در آخر آبان انجام دادیم و نسبت به ماه‌های بقیه هم ان‌شاءالله انجام می‌دهیم که این طرح شامل ۶۰ میلیون نفر از اعضای خانواده ایران است. ممکن است مقداری هم در اثر درخواست مردم آنهایی که مدعی هستند که نیازمند هستند افزوده شود.

رییس جمهوری گفت: به هر حال ما این را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم برای اینکه مردم ما در فشار کمتری قرار بگیرند این روند در سال ۹۹ هم به حول و قوه الهی ادامه خواهد یافت. بنابراین شرایط اقتصادی ما بهتر خواهد بود و تلاش می کنیم شرایط مردم شرایطی نباشد که در فشار بیشتر باشند البته هر چه ما به‌دست آوردیم در سایه حمایت مجلس شورای اسلامی، در سایه هدایت‌های مقام معظم رهبری و در سایه حضور مستمر مردم در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی بوده و این روند در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: کمک به معلولان که اوایل سال پرداخت می شده است، به عنوان قانون مجلس شورای اسلامی آغاز کرده ایم. در زمینه مستمری بگیرها به گونه ای است که نسبت به یکی دوسال پیش، بیش از ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

بودجه کشور بر مبنای فشار حداکثری و ادامه تحریم آمریکا است

روحانی گفت: بنابراین از لحاظ کمک به بیش از ۷ دهک جامعه دولت حرکت خوبی را آغاز کرده است که قشر متوسط و ضعیف ما است که این حرکت را باز هم ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری تاکید کرد: مبنای بودجه ما همچنان بر مبنای فشار حداکثری و ادامه تحریم آمریکا است که این به آن معنا نیست که دولت قدم های دیگری را بر ندارد اما در عین حال مبنای ما بر این است و بر این مبنا ما بودجه ۹۹ را طراحی کردیم. من به عنوان یک خبر خوشحال کننده به نمایندگان و ملت بگویم که روابط ما و روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه و چند کشور غیر همسایه در ماه های اخیر روند بهتری را طی می کند؛ امیدواریم در سال آینده شرایط بهتری با این کشور ها داشته باشیم.

رییس جمهور یادآور شد: صادرات ما رونق بیشتری خواهد یافت با ورود موقت ما در اتحادیه اوراسیا، صادرات ما با ارقام بهتر بدون تعرفه یا با تعرفه بسیار کم رونق می دهد همین طرح را با ترکیه به طور دیگر اجرا می کنیم و با آذربایجان به زودی اجرا خواهیم کرد و با کشورهای دیگر اجرا می کنیم.

وی اضافه کرد: آنچه که در سرمایه گذاری مدنظر ما بوده است از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری روسیه در ایران که بیش از ۲ میلیارد آن قبلا نهایی و اجرایی شده است بقیه آن در سال ۲۰۲۰ عملیاتی می‌شود. امیدواریم ۵ میلیارد دلار سرمایه در سال بعد، چه طرح هایی که قبلا نهایی شده و چه در سال آینده نهایی می شود وارد کشور شود. البته مشابه این با کشورهای دیگر هم داریم بنابراین شرایط اقتصادی ما بهتر خواهد شد.

روحانی گفت: تلاش می‌کنیم شرایط مردم به گونه‌ای نباشد در فشار بیشتر باشند. البته هرچه به دست آوردیم در سایه حمایت مجلس شورای اسلامی، در سایه هدایت های رهبری و در سایه حضور مستمر مردم در بخش های مختلف اجتماعی و اقتصادی بوده است و این روند در سال آینده ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه به رقم بودجه در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: ویژگی های بودجه ما اصول سیاست‌های ما در بهداشت، درمان، ریل، محیط زیست، ‌ کشاورزی، آب، برق، پهنای باند ما نسبت به آغاز دولت یازدهم قدرتش ۲۰ برابر شده است بنابراین ما این روند را ادامه می دهیم.

رییس جمهوری گفت: در زمینه این که بتوانیم شبکه ملی اطلاعات داخلی را آنچنان تقویت کنیم که مردم بتوانند برای نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند و اخیرا هم رهبر معظم انقلاب در این زمینه دستوری دادند که در شورای عالی فضای مجاری آن را دنبال می کنیم مردم شرایط بهتری را لمس خواهند کرد.

روحانی افزود: در بودجه سال ۱۳۹۹ حقوق و مزایای مستمر کارکنان، بازنشستگان کشوری و لشکری ۱۵ درصد افزایش پیدا می کند. همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرا می شود، ‌مساله مبارزه با فقر مطلق به عنوان یک مساله مهمی که در چند سال گذشته در دولت دوازدهم آن را دنبال کردیم امسال هم آن را با اعتباری بیشتری دنبال می کنیم. اعتبار لازم برای رتبه بندی معلمان در این بودجه پیش بینی شده است. مدیریت طرح های ملی را بخش بزرگ آن را به استان‌ها واگذار کردیم که مطالبه استانها بود. مطالبه نمایندگان بود که درخواست داشتند که به استانها واگذار شود بنابراین برای سال آینده ۶۵۰ طرح ملی به استانها واگذار شده است.

وی در ادامه گفت: یکی از دغدغه هایی که برخی نمایندگان و وزیر آموزش و پرورش نسبت به استاندارد کردن گرمایش مدارس بود که وزیر نفت این مسوولیت را بر عهده گرفت بنابراین در همه مدارس به صورت استاندارد اجرایی شود.

گازسوز کردن خودروها اجرا می‌شود

روحانی افزود: مساله گازسوز کردن خودروهایی که مربوط به حمل و نقل عمومی از طرف دولت اعلام شد. ما در سال آینده آن را اجرا می کنیم و دولت بودجه آن را بر عهده می گیرد.

وی ادامه داد: طرح تحول سلامت استمرار پیدا می کند و بودجه دستگاه های اجرایی برنامه محور خواهد شد و همچنین دولت برای کوچک سازی و عدم تصدی گری تلاش می کند بنابراین دارایی های مازاد در سال آینده واگذار می شود. یکصد ردیف هزینه ای بودجه حذف شده است و بودجه شرکت های دولتی امسال یکماه زودتر تقدیم مجلس شده است.

رئیس جمهوری گفت: در بودجه سال آینده شرکت های دولتی ۲۰۰ هزار میلیاردتومان سرمایه گذاری خواهند کرد و ۷۰ هزار میلیارد هم بودجه عمرانی است بنابراین ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده اعم از دولت یا شرکت های دولتی در سال آینده سرمایه گذاری می کنند که باعث شکوفایی خواهد بود.

ی افزود: لایحه بودجه سال ۹۹ از حیث منابع و مصارف به میزان ۱۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۳۷۱ میلیارد ریال است که منابع بودجه عمومی دولت ۵ میلیون و ۶۳۸ هزار و۲۹۳ هزار میلیارد ریال است و منابع عمومی بودجه ما ۴۸۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ در نظر گرفته شده است که می شود ۴ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۶۸ هزار میلیارد ریال، درآمد اختصاصی وزارت خانه ها ۷۹۲ هزار و ۳۲۵ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و بودجه شرکت های ۱۴ میلیارد و ۸۳۹ هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال مدنظر قرار گرفته که این لایحه بودجه طبق اصل ۵۲ قانون اساسی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد امیدواریم نمایندگان امسال در نیمه بهمن بودجه را تحویل دهند که آیین نامه اجرایی را تا قبل از پایان سال نهایی کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۸
سیاوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
1
54
عمر و جوونیمون در استقامت و تحریم .... خدا ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
1
47
تحریم تحریم تحریم .چرا بین این همه کشور تو دنیا فقط 5 یا 6 تا شون تحریم می شن و چرا ما همیشه تو این لیست هستیم؟ خسته شدیم دیگه.
كامران
|
Italy
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
1
23
خدا رحم كنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
1
29
استقامت ما یا شما ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
28
منظورش بودجه استقامت و مقابله با مردم میباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
31
استقامت فقط برای ملت نه برای فرزندان آقایان
ناشناس
|
France
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
1
22
جناب روحانی بگونه ای صحبت می کنید که انگار رئیس جمهور کشور سوئیس هستید همه چی خوب و عالی همه با هم داریم مقاومت می کنیم زیر سایه ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
22
رشد اقتصاد منهای نفت مثبته!!! پس بگو مشکل از نفت بوده که ما رشدمون منفی شده. تا آخر عمرمون ما تو تحریم و درحال گذار ودرحال مقاومت هستیم.
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
18
آقای رییس جمهور ممنون که سال آینده هم مثل امسال فکر رفاه و معیشت مردم هستی.آنچونان رونق اقتصادی ایجاد کردی که 45هزارتومن واقعا دیگه بهش احتیاجی نداریم و میشه یه باک بنزین زد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
33
عجب گیری افتادیما... خدایا مارو از دست اینا نجات بده..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
آمین
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
12
عجب گیری افتادیما...
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
7
با افزایش پانزده درصد نان شب و کالای اساسی هم کامل پاسخ گو نیست .
با رونق تولید کی می تواند تولیدات داخلی خرید کند بجز
مواد خوراکی دارویی .
تهرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
6
هزینه برای تساوی حقوق یک نوع بی عدالتی و تخریب
تمدن رقابتی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
11
مردم فهمیده دیگه رای نمیدن
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
0
7
تا كي بايد ما استقامت بكنيم ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
0
7
بله آقای رئیس جمهور استقامت با اختصاص ۵۱۰۰ میلیارد تومان به نهادهایی که فقط و فقط مصرف کننده هستند و هیچ خروجی و منفعتی جز برگزاری کنفرانس و گردهمایی و .. و اصراف ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
0
4
مژده هم میده !!! کاری که شما میکنیداداره کشورنیست ،مردم ازحداقل رفاه ومعیشت محرومندکدام اداره ؟!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین