کد خبر: ۶۲۵۵۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳

پوتین - زلنسکی؛ رهبرانی با تفاوت‌های زیاد

دیدار فردا (دوشنبه) ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی رویارویی دو رییس جمهور بسیار متفاوت خواهد بود؛ یکی رهبر قدرتمند تشکیلاتی با سال‌ها تجربه در برابر یک سرکش تازه‌کار که در حال آموختن محدودیت‌هاست.
پوتین - زلنسکی؛ رهبرانی با تفاوت‌های زیاد
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری فرانسه در آستانه دیدار ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین در فرانسه که قرار است فردا برگزار شود، در خصوص تفاوت‌های این دو مقام نوشته است: «روسای جمهوری روسیه و اوکراین روز دوشنبه در پاریس برای نخستین بار در نشستی با حضور امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با یکدیگر دیدار خواهند کرد. این نشست فرصتی برای پوتین خواهد بود تا از انزوای کشورش پس از الحاق کریمه به روسیه و حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین بکاهد.

دغدغه زلنسکی اما حیاتی‌تر است و این نشست فرصتی خواهد بود برای پایان دادن به درگیری‌ای که بیشتر بخش‌های کشورش را تحت تاثیر قرار داده و بیش از ۱۳ هزار کشته بر جای گذاشته و بیش از یک میلیون تن را وادار به ترک خانه‌هایشان کرده است. این نشست برای هر دوی آن‌ها شانسی برای ارزیابی رقیبشان در رقابتی طولانی بر سر آینده اوکراین خواهد بود.

مرد قوی در برابر کمدین

پوتین پس از حدود ۲۰ سال که سکان‌دار قدرت روسیه است، با کوله‌باری از تجربه و با نفوذی که از خاورمیانه تا آمریکای لاتین ریشه دوانده، در این نشست حاضر خواهد شد. او تقریبا تمام رقبای سیاسی خود را سرکوب کرده و تصویری قدرتمندی از خود ایجاد کرده است. زلنسکی که یک کمدین و بازیگر بوده است، بر موج نارضایتی‌ها سوار شد تا در ماه مه بدون هیچ‌گونه تجربه سیاسی رییس جمهوری اوکراین شود.

این مرد ۴۱ ساله که برخوردی راحت و غیرسختگیرانه دارد، از خانه‌اش در کی‌یف پیاده به مراسم تحلیفش رفت و معمولا بدون کراوات دیده می‌شود. او در ماه‌های اخیر با شماری از رهبران دوست دیدار کرده اما دیدار با پوتین نخستین ورود او به دیپلماسی در سطح جهانی خواهد بود.

کهنه‌کار در برابر تازه‌کار

پوتین با وزنه کشور روسیه و قدرت بلامنازع خود در مذاکرات حاضر می‌شود.

اقتصاد روسیه به دنبال تحریم‌های غرب تحت فشار است اما همچنان در صدر قدرت دیپلماتیک جهانی و صادرکنندگان بزرگ انرژی قرار دارد و فرمانده یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان است.

در سوی دیگر اما تازه چند ماه از ریاست جمهوری زلنسکی می‌گذرد و پارلمان اوکراین با وجود وفادار بودن، بی‌تجربه است و منتقدان ملی‌گرا آماده‌اند تا از هر فرصتی علیه مسکو استفاده کنند. کشور او در حال حاضر فقیرترین کشور اروپاست و اقتصاد آن پنج سال از سوی درگیری‌ها تحت آسیب و فشار و به کمک‌های خارجی وابسته بوده است. به گفته تحلیلگران، دیدار با پوتین برای زلنسکی بسیار اضطراب‌آور خواهد بود.

زلنسکی از زمانی که به قدرت رسیده است، گام‌های غیرمنتظره‌ای برداشته که از جمله آن‌ها می‌توان به مبادله زندانیان و خروج برخی از نیروهای اوکراین در خط مقدم مبارزه با جدایی‌طلبان شرق اشاره کرد. پوتین ماه گذشته میلادی "اقدامات مثبت" زلنسکی را تحسین کرد و حتی او را رهبری "دوست داشتنی" توصیف کرد.

تحلیلگران معتقدند که زلنسکی طرف ناشناخته در نشست پیش رو در پاریس است. مارک گلیوتی، پژوهشگر موسسه "روسی" در لندن می‌گوید: می‌دانیم پوتین چه روندی را پیش خواهد گرفت اما در مورد زلنسکی باید گفت تاکنون زلنسکی‌های زیادی را دیده‌ایم و اکنون مطمئن نیستیم که با چه نوعی از آن‌ها روبه‌رو خواهیم شد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین