کد خبر: ۶۲۵۷۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۲

مورالس هم بلیط تهران گرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اوو مورالس رئیس حکومت بولیوی ماه آینده با هدف جلب نظر ایران و روسیه به سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز آن کشور به تهران و مسکو سفر خواهد کرد. این در حالی است که هوگوچاوز دیگر رهبر چپگرای آمریکای لاتین نیز خود را برای عزیمت چندباره به تهران آماده کرده‌است.

به گزارش روزنامه پروادا، دولت بولیوی روز سه‌شنبه با اعلام این خبر یکی از هداف از سفر مورالس به ایران و روسیه را «فراهم آوردن امکان همکاری‌های مشترک استراتژیک بین شرکت ملی نفت و گاز بولیوی(YFPB) و شرکت‌های دولتی و خصوصی انرژی در آن دو کشور» عنوان کرد.

مورالس ماه می‌گذشته به YFPB اجازه داد که با شرکت‌های دولتی کشورهای دوست بولیوی نظیر گاز پروم و شرکت ملی نفت ایران قرادادهای همکاری مشترک امضاءکند، با این قید که طرف بولیویایی باید نیمه بزرگتر سهام هر پروژه را در اختیار داشته باشد.

مطابق برآوردهای سازمان جهانی انرژی، بولیوی دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در منطقه امریکای لاتین پس از ونزوئلا است، با این‌حال فقدان زیرساخت‌ها و نیروی انسانی ماهر این کشور را به‌شدت نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی برای بهره‌برداری از میدانهای گازی‌اش نموده‌است.

مورالس چپگرا سال گذشته در پی پیروزی دور از انتظار در انتخابات ریاست‌جمهوری ابتدا اعلام کرد که با اخراج شرکت‌های خارجی از کشورش صنایع نفت و گاز را به‌طور کامل ملی خواهد کرد، اما اندکی مجبور به عقب‌نشینی شد و اعلام نمود که این شرکت‌ها با پرداخت سهم بیشتری از درآمدشان به دولت بولیوی می‌توانند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. با این‌حال تحلیلگران اقتصادی می گویند رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی وی تا حدود زیادی سرمایه‌گذاران خارجی را برای آغاز فعالیت در این کشور با تردید روبرو ساخته‌است.

برنامه سفر مورالس به ایران و روسیه تنها چند پروز پس از آن اعلام شد که متحد نزدیک وی هوگوچاوز از تصمیم خود برای آغاز یک سفر دور‌ای به روسیه،بلاروس و ایران سخن گفت. خرید سیستم‌های دفاع موشکی از روسیه یکی از مهم‌ترین اهداف سفر دوره‌ای چاوز توصیف شده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین