کد خبر: ۶۲۵۸۱۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

شرط آمریکا برای هسته ای شدن عربستان

دو مقام دموکرات کنگره آمریکا گفتند، عربستان و سایر کشورهایی که به دنبال استفاده از فناوری ایالات متحده برای توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای هستند، باید با بازرسی‌های جامع ایالات متحده تحت مقرراتی که در لایحه سیاست دفاعی گنجانده می‌شود و به‌زودی اعلام خواهد شد، موافقت کنند.
شرط آمریکا برای هسته ای شدن عربستان
آفتاب‌‌نیوز :

 این اقدام تحت رهبری بردلی شرمن، نماینده دموکرات ایالات متحده، کشورها را ملزم به امضای "پروتکل الحاقی" می‌کند. این اقدام به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، مجوز بازرسی سر زده از تأسیسات هسته‌ای می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که کشورها موادی برای تسلیحات هسته‌ای تولید نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ این دو مقام گفتند، مساله مذکور در "قانون سالانه مجوز دفاع ملی" یکی از معدود قانون‌هایی که کنگره باید هر سال تصویب کند، درج شده است. لایحه ۷۰۰ میلیارد دلاری قانون مجوز دفاع ملی احتمالا در روزهای آینده پس از ماه‌ها مذاکره اعلام می‌شود.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از مدت‌ها پیش مذاکراتی غیر علنی با عربستان داشته است؛ ریاض قصد دارد دو نیروگاه هسته‌ای بسازد و ممکن است از تکنولوژی آمریکا برای انجام این کار بهره ببرد. نگرانی در کنگره درباره تلاش عربستان سعودی برای دستیابی به قدرت هسته‌ای پس از کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول افزایش یافته است.

کارشناسان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای گفتند، درج این اقدام در این لایحه گامی خوب است، اما کنگره باید کارهای بیشتری انجام دهد. هنری سوکولسکی، رئیس گروه غیرانتفاعی مرکز آموزش منع اشاعه هسته‌ای گفت: "خبر بد این است که رفتار نادرست سعودی‌ها باعث شد به این لایحه قانونی برسیم و خبر خوب این است که ما در نهایت چنین چیزی را داریم."

ریک پری، وزیر انرژی سابق آمریکا در ماه سپتامبر نامه‌ای به مقامات سعودی ارسال کرد که تاکید داشت هرگونه توافق در مورد قدرت هسته‌ای همچنین باید حاوی تعهدی به اصطلاح "۱۲۳" برای جلوگیری از غنی‌سازی اورانیوم یا بازیافت باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین