کد خبر: ۶۲۶۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷

فیلم‌هایی که نگاه شما به انسان را به چالش می‌کشند

روانشناسی یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های علوم انسانی است. علمی که برخلاف جامعه‌شناسی و سیاست، بیشتر تمرکز خود را به ذهن و روان انسان محدود می‌کند تا شناخت دقیق‌تری از فرایندهای عقلی زندگی او به دست آورد. بنابراین روانشناسی ناخودآگاه به یکی از جذاب‌ترین علوم برای کارگردانانی تبدیل شده که همیشه دوست دارند شخصیت‌هایشان را با درگیری‌های متعدد ذهنی و روحی به چالش‌های بزرگ دعوت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

رابطه سینما و روانشناسی، به کارگردان‌ها و فیلم‌نامه‌نویس‌ها اجازه می‌دهد تا سوژه‌های بی‌نظیری برای خلق شخصیت‌های جذاب داشته باشند. شخصیت‌هایی که معمولا وضعیت روانی پایداری ندارند و درگیری آن‌ها با خود و دیگران، همیشه شاهکارهای حیرت‌انگیزی را به تاریخ سینما هدیه داده است. فیلم‌هایی که ریشه‌های روانشناسانه دارند، در ژانرهای مختلف قرار می‌گیرند.

با 6 فیلم رواشناختی که ممکن است نگاه شما به زندگی را تغییر دهند، آشنا شوید.

فیلم‌هایی که نگاه شما به انسان را به چالش می‌کشند

6. Girl, Interrupted (دختر، یک گسیخته)

نمره منتقدان: ۵۴ از ۱۰۰

این فیلم که براساس کتابی به همین نام در سال ۱۹۹۹ ساخته شد، داستان دختری است که پس از یک خودکشی نافرجام، به موسسه نگهداری بیماران روانی منتقل می‌شود. در این موسسه دختران زیادی با مشکلات گوناگون بستری هستند. این فیلم ۱۸ ماه از فعالیت‌های این موسسه را روایت می‌کند. آنجلینا جولی و ویونا رایدر از بازیگران شناخته‌شده دختر، یک گسیخته هستند.

5. Nerve (عصب)

نمره منتقدان: ۶۷ از ۱۰۰

بازی آنلاینی به نام Nerve در نیویورک شایع شده است. این بازی غیرقانونی است و در میان نوجوانان و جوانان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. آن‌ها یا باید به‌صورت تماشاگر و یا بازیگر به آن وارد شوند. تماشاگران به‌صورت زنده عملیات مهیجی را که بازی از بازیگران می‌خواهد تا انجام دهند را می‌بینند. البته برای آن باید پول پرداخت کنند. این فیلم که به رابطه عجیب انسان و تکنولوژی از زاویه روانشناسی می‌پردازد آن‌قدر هیجان‌ دارد که از تماشای آن پشیمان نمی‌شوید.

4. The Experiment

نام فیلم براساس اسم تستی در روانشناسی است که آزمایش زندان استنفورد خوانده می‌شود. این آزمایش یکی از معروف‌ترین و خطرناک‌ترین آزمایش‌های روان‌شناسی است. در این آزمایش که به سرپرستی دکتر فیلیپ زیمباردو در دانشگاه استنفورد در سال ۱۹۷۱ انجام شد، چندین دانشجوی سالم از نظر روانی به صورت آزمایشی نقش‌های زندانی و زندان‌بان را پذیرفتند. نتایج آزمایش حیرت‌آور بود، پس از گذشت چند روز اکثر زندانبانان رفتارهای شدید سادیسمی از خود نشان دادند. آزمایش به خاطر ترس از کنترل خارج شدن وضعیت بعد از ۶ روز متوقف شد.

3. Shutter Island (جزیره شاتر)

نمره منتقدان: ۶۸ از ۱۰۰

ترکیب مارتین اسکورسیزی و لئوناردو دی‌کاپریو همیشه یک ترکیب برنده است. داستان فیلم درباره تدی دانیلز (با هنرنمایی لئوناردو دی‌کاپریو) و همکارش چاک ایول (با نقش‌آفرینی مارک رافلو» است. آن‌ها ماموریت دارند تا برای تحقیق و شناخت بیشتر مجرمی روانی به یکی از جزیره‌های کوچک اطراف شهر بوستون سفر کنند؛ جزیره شاتر. بن کینگزلی، مکس فون سیدو و میشل ویلیامز سایر ستاره‌هایی هستند که در این فیلم حضور دارند.

2. A Beautiful Mind (یک ذهن زیبا)

نمره منتقدان: ۷۲ از ۱۰۰

روانشناسی زندگی دانشمندان یک ایده بی‌نظیر است. ایده‌ای که ران هاوارد با بهره‌گیری از بازی بی‌نظیر راسل کرو به زیبایی توانسته آن را کنترل کند. داستان فیلم درباره ریاضی‌دانی است که در هر چیز روابط ریاضی را جستجو می‌کند؛ از تابش نور تا تیترهای گوناگون روزنامه‌ها. تاکید او بر تفکر ریاضیاتی باعث می‌شود در علم و دانشگاه پیشرفت کند اما در مسیر ارتباط با دیگران دچار مشکل شود. البته که داستان فیلم واقعی است. جان فوربز نش ریاضیدان نابغه و برجسته آمریکایی بود که در جوانی به اسکیزوفرنی مبتلا شد. اسکیزوفرنی یک بیماری روانی با منشا نامشخص و علایم متغیر است. عدم درک، عدم بیان واقعیت، اختلال در رفتار و گفتار، انزوا و توهم از جمله مهم‌ترین علام این بیماری است.

1. The Imitation Game (بازی تقلید)

نمره منتقدان: ۷۳ از ۱۰۰

آلن تورینگ یکی از شناخته‌شده‌ترین دانشمندان بریتانیایی بود. او به پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی معروف است. نام فیلم از نام یکی از اولین نرم افزارها و کامپیوترهای ساخته‌شده توسط بشر نشات می‌گیرد. این نرم‌افزار که توسط آلن تورینگ ساخته شده، دردسرهای بزرگی را برای او به همراه دارد. نقش‌آفرینی بندیکت کامبریج در نقش این دانشمند شهیر به خوبی درگیری‌های روانی او را نشان می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین