کد خبر: ۶۲۶۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰

تنش در روابط روسیه و آلمان

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که مسکو بزودی دو دیپلمات آلمانی را در پاسخ به اخراج دو دیپلمات خود از برلین، اخراج می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :

«آندریاس فون ژیر» سفیر آلمان در مسکو امروز به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض قاطعانه روسیه در رابطه با تصمیم دولت آلمان برای عنصر نامطلوب خواندن دو تن از کارکنان سفارت روسیه در برلین به وی ابلاغ شد.

در بیانیه گفته شده است: در این رابطه با پیروی از اصل اقدام متقابل و ماده ۹ کنوانسیون روابط دیپلماتیک سال ۱۹۶۱ طرف روسی به عنوان تدبیر متقابل دو نفر از کارکنان سفارت آلمان در روسیه را عنثر نامطلوب می خواند.

تنش در روابط روسیه و آلمان

بیانیه می گوید: به این دو نفر هفت روز مهلت داده شده است تا خاک روسیه را ترک کنند و یادداشتی با این محتوا به سفیر آلمان ارائه شد.

دولت آلمان روز ۱۳ آذر ماه دو دیپلمات روس را در واکنش به همکاری نکردن مسکو با برلین در خصوص پرونده قتل یک شهروند گرجستانی در این کشور اخراج کرد.

در پی قتل «زلیمخان خانگوشویلی» شهروند گرجستانی در باغ وحش برلین، مقامات آلمانی دو دیپلمات روس را به اتهام مرتبط بودن روسیه با این پرونده اخراج کردند.

این تصمیم به خواست دستگاه قضایی آلمان و به دلیل مظنون بودن عوامل دولتی روسیه یا چچن در قتل این فرد که گفته می شود یکی از فرماندهان نیروهای شورشی چچن در جنگ علیه روسیه بوده، انجام گرفته است.

به نوشته رسانه های روسی، وزارت خارجه این کشور در پاسخ به درخواست دستگاه قضایی دو دیپلمات روس را «عنصر نامطلوب» معرفی و خواستار خارج شدن آنها از این کشور شده بود.

بنابر اعلام وزارت خارجه آلمان دولت روسیه تاکنون به درخواست های برلین برای همکاری در این پرونده پاسخ نداده و کمکی به روشن شدن ابهامات نکرده است.

این در حالی است که اقدام مذکور واکنش تند روسیه را به دنبال داشت و مسکو تهدید کرده بود که اقدام متقابل انجام خواهد داد.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در واکنش به این اقدام آلمان گفت ادعای نقش داشتن دولت روسیه در قتلی که در برلین رخ داده کاملاً بی‌اساس است. به گفته وی هیچ سوظن جدی درخصوص دخالت روسیه در این قتل وجود ندارد و این مسئله هیچ ارتباطی به مقامات روس ندارد.

بر این اساس اقدام برلین غیردوستانه و بی اساس بوده و مسکو را واداشته است که پاسخی مقتضی به این اقدام بدهد.

خانگوشویلی ۴۰ ساله در یک باغ وحش کوچک در برلین هدف قرار گرفته و کشته شده است. در همین رابطه پلیس آلمان از دستگیری مردی ۴۹ ساله و توقیف اسلحه و تجهیزات وی خبر داده است. این فرد هم اکنون در بازداشت به سر می برد و تحقیقات برای بررسی انگیزه وی ادامه دارد.

واکنش آلمان

وزارت خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای گفت: «دولت آلمان از تصمیم دولت روسیه برای عنصر نامطلوب خواندن دو دیپلمات آلمانی در مسکو متاسف است».

در این بیانیه تاکید شده که اخراج دو دیپلمات آلمانی از روسیه «پیام اشتباهی را می‌فرستد و اقدامی غیرموجه است».

وزارت خارجه روسیه امروز از تصمیم دولت این کشور برای اخراج دو دیپلمات آلمانی از مسکو، در اقدام متقابل علیه اخراج دو دیپلمات روس از برلین خبر داد.

دولت آلمان چند روز پیش با متهم کردن روسیه به دست داشتن در قتل یک تبعه گرجستانی در برلین، دو دیپلمات روس از سفارتخانه این کشور را عنصر نامطلوب اعلام کرده و از آلمان اخراج کرد.

این شهروند گرجستانی، «زلیمخان خانگوشویلی» فرمانده یک واحد از نیروهای شورشی چچن در جنگ علیه روسیه بود که اواخر ماه آگوست سال جاری میلادی (یکم شهریور) در برلین به قتل رسیده بود.

دفتر دادستانی کل آلمان مدعی است شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد «افرادی مرتبط با دولت روسیه یا چچن» در این ترور دست داشته‌اند.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این اقدام آلمان، بیان داشت ادعای نقش داشتن دولت روسیه در قتلی که در برلین رخ داده کاملاً بی‌اساس است و هیچ سوظن جدی درخصوص دخالت روسیه در این قتل وجود ندارد و این مسئله هیچ ارتباطی به مقامات روس ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین