کد خبر: ۶۲۶۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱

آمادگی کره جنوبی برای ورود به تنگه هرمز با فشارهای آمریکا

خبرگزاری یونهاپ با اشاره به جلسه شورای امنیت ملی این کشور گزارش داد که کره جنوبی تحت فشارهای آمریکا در حال ارزیابی راههای مشارکت مسقیم یا غیرمستقیم در ائتلاف دریایی در تنگه هرمز است.
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری یونهاپ با اشاره به جلسه شورای امنیت ملی کره جنوبی که روز پنج شنبه برگزار شد گزارش داد که به نظر می‌رسد سئول تحت فشارهای آمریکا در حال ارزیابی جدی راههای مشارکت در ماموریت دریایی واشنگتن در تنگه هرمز به منظور تضمین ادعایی آزادی کشتیرانی در این منطقه است.

«چئونگ وا دائه» یک عضو شورای امنیت ملی کره جنوبی که با رسانه‌ها درباره این جلسه صحبت می‌کرد گفت: اعضا چگونگی مشارکت در این ماموریت بین المللی برای حفاظت از مردم و کشتیهای کره جنوبی را بازنگری کردند. در بیانیه 4 پاراگرافی که وزارت دفاع کره جنوبی در این زمینه منتشر کرده است جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

آمادگی کره جنوبی برای ورود به تنگه هرمز با فشارهای آمریکا

براساس گزارش یونهاپ، آمریکا از مدتها پیش به دنبال جلب حمایت متحدان خود از جمله کره جنوبی برای عملیات نظارتی خود در یکی از مهمترین آبرههای عبور نفت در تنگه هرمز است. این تلاشها از زمان تشدید تنشها در خلیج فارس با ایران آغاز شده است.

وزارت دفاع کره جنوبی گفته، آمریکا درخواستهای مکرر خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ما ارائه کرده است اما هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

وزارت دفاع کره جنوبی اما نگفته که درخواست آمریکا شامل چه چیزهایی است؛ آیا به دنبال اعزام نیروی نظامی از طرف کره جنوبی است یا فقط درخواست مشارکت مالی است.

 

«چوی هیون سو» سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در این زمینه به خبرنگاران گفت: «واشنگتن بر اهمیت نقش متحدان خود از جمله سئول تاکید کرده و در طول چندین جلسه خواستار مشارکت ما هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم شده است. ما هم آماده مشارکت هستیم اما هنوز تصمیمی درباره چگونگی انجام آن اتخاذ نکرده‌ایم.»

چوی تاکید کرد که دولت روشهای مختلفی را در این زمینه مورد بررسی قرار داده است.

با این حال یک مقام ارشد دفاعی کره جنوبی که در جلسه حضور داشته گفت که مثل بقیه کشورها، اینجا هم اعزام نیرو یک موضوع حساس است. اما برخی رسانه‌های کره جنوبی نیز گزارش داده‌اند که دولت سئول در حال ارزیابی توسعه نقش نظامی خود و اقدامات نظامی اینجا در این مرحله است.

براساس این گزارش، یک گام اولیه اعزام یک افسر دفاعی برای مشارکت در فرماندهی مشترک محلی است که رهبری آن بر عهده آمریکا است.

براساس گزارش یونهاپ، واحد نظامی ضد دزدان دریایی ارتش کره جنوبی هم اکنون در حال انجام عملیات در خلیج عدن است و اوایل ماه قبل مجمع ملی، ماموریت این واحد را که از سال 2009 آغاز شده تا دسامبر 2020 تمدید کرد.

آمریکا از ماه اوت 2019، چند روز بعد از آنکه ایران یک فروند پهپاد آمریکا را بعد از تجاوز به حریم سرزمینی ایران در نزدیکی تنگه هرمز ساقط کرد تصمیم خود برای تشکیل یک ائتلاف دریایی را اعلام کرد.

پیش از این نیز حمله به چند تانکر نفتکش در دریای عمان که آمریکا و متحدانش آن را به ایران نسبت دادند بهانه ای برای شکل گیری چنین ائتلافی در تنگه هرمز شده بود. ایران قویا مشارکت در این حملات را رد کرده و هیچ مدرکی میز از سوی آمریکاییها در این زمینه ارائه نشده است.

علی‌رغم تبلیغات گسترده آمریکا برای جلب حمایت کشورها جهت حضور در این ائتلاف تنها انگلیس، بحرین و استرالیا به آن پیوسته‌اند. بسیاری از کشورهای اروپایی نیز مشارکت در این ائتلاف به رهبری آمریکا را رد کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین