کد خبر: ۶۲۶۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۷

درخواست بان‌کی‌مون برای تعویق تحریم ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر کل سازمان ملل متحد از آمریکا و شرکای اروپایی‌اش خواست تا تلاش برای تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را در شرایط کنونی متوقف سازند. به گفته وی این امر باعث خواهد شد تا احتمال موفقیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای آگاهی از گذشته برنامه هسته‌ای ایران بیشتر شود.

به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، بان‌کی‌مون روز پنج‌شنبه در نیویورک به خبرنگاران گفت: «شورای امنیت باید این فرصت را به IAEA بدهد که راه‌حلی برای اختلافات موجود بر سر برنامه هسته‌ای ایران پیدا کند».

بان کی مون در ادامه گفت: «این موضوع (پرونده هسته‌ای ایران) باید از طریق مذاکرات سیاسی حل و فصل شود و گفتگو باید راهکار اصلی تلقی شود». وی با ستایش از تلاش‌های محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت: «او یک طرح عملی برای کشاندن ایرانی‌ها به پای میز مذاکرات دارد، من از چنین ابتکاراتی قویا حمایت می‌کنم».

موضع‌گیری مقامات آمریکایی به سخنان بان‌کی‌مون درباره ایران اما نشان‌دهنده احتمال بروز اختلافات عمده در شورای امنیت طی هفته‌های آتی بود.

ریک گرینل سخنگوی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این باره گفت: «راهی که جامعه جهانی در برابر ایران باید در پیش گیرد کاملا مشخص است زیرا قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه مسئولیت‌های ایران را به‌طور کامل و با ذکر جزئیات روشن نموده‌است». گوردون جاندرو سخنگوی شورای امنیت ملی این کشور نیز گفت: «اگر ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کند نیازی به تصویب قطعنامه‌ جدید وجود نخواهد داشت».

دبیر کل سازمان ملل که پیش از این وزیر امور خارجه کره‌جنوبی بوده است در ادامه سخنانش به موضوع سودان پرداخت و افزود:«پافشاری بر استفاده از دیپلماسی باعث حصول پیشرفت‌هایی در حل بحران دارفور شده است». وی خواستار ایجاد «فضای سیاسی» لازم از سوی اعضای شورای امنیت برای آغاز گفتگوهای مستقیم با عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان شد تا امکان آغاز ماموریت مشترک نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل و صلحبانان اتحادیه آفریقا در دافور فراهم آید.

سخنان بان‌کی‌مون درباره موضوع پرونده هسته‌ای ایران و بحران انسانی در دارفور در حالی مطرح می شود که آمریکا و متحدانش همچنان در تلاش برای تصویب قطعنامه دیگری علیه این دو کشور در شورای امنیت سازمان ملل هستند. با این‌حال به نظر می‌رسد موضع‌گیری صریح وی بتواند تلاش‌های ایالات متحده و بریتانیا برای وضع تحریم‌های شدیدتر را مدتی به تعویق بیاندازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین