الیاس حضرتی با اشاره به اعتراضات صورت گرفته بعد از اجرای این مصوبه آن را ناشی از مطالبات انباشته شده میداند و معتقد است معترضین عمدتا از آحاد ملت بودند و تعداد خیلی اندکی اوباش و نیروهای آموزش دیده و سازمان یافته بودند و باید حساب آنها را از هم جدا کرد.
بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛
*هم در مجلس و هم در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا موضوع اصلاح ساختار اقتصادی و بودجه مطرح شده بود که اولین بخش آن اصلاح حاملهای انرژی بود. ما در مجلس و در شورا جلسات زیادی در این زمینه داشتیم و چند راه برای اصلاح قیمت بنزین و گازوئیل و حاملهای انرژی وجود داشت. یک تعداد نظرشان این بود که برای کنترل مصرف، سهمیه بندی کنیم. یک روش این بود که برای هر ایرانی که کد ملی دارد روزانه یک لیتر بنزین با قیمت هزار تومان در نظر بگیریم و کسانی که این سهمیه را نیاز ندارند آن را در بازار غیر متشکل انرژی عرضه کنند و کسانی که تقاضا دارند آن را بخرند و قیمت هم با عرضه و تقاضا تعیین شود؛ بدون این که دولت دخالتی داشته باشد.این پیشنهاد در مجلس رد شد و از سوی دیگر در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا هم مطرح شد و آنجا هم رد شد.
*حالت دوم این بود که سهمیهی ۶۰ لیتر در ماه به هر خودرو در نظر بگیرد که قیمت آن بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان باشد و قیمت آزاد آن هم بین ۲ تا ۴ هزار تومان در نظر گرفته شود. یک حالت دیگر این بود که سهمیه نباشد بلکه بنزین تک نرخی با قیمت ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان پیش بینی شود و حالت دیگر هم همین روالی بود که حالا اجرا شده است.
*این پیشنهاد هم طرفداران و مخالفانی داشت. پیش از انتخابات دولت دوازدهم، دولت مخالف آن بود زیرا میخواست وارد انتخابات شود و بعد از آن هم مجلس با آن مخالف بود زیرا نگرانیهایی در زمینه انتخابات داشت. این سناریوها برخی در مجلس هم مطرح و رد شد . آقای مصری نایب رئیس مجلس مسئول یارانهها و حاملهای انرژی شد و ۳۰-۴۰ جلسه با کارشناسان وزارتخانهها برگزار کرد بعد از جلسات مفصل، ایشان در جلسه غیر علنی گزارش داد و سناریوهای مختلف را گفت که آخرینش همین بود که اجرا شد.پیش از انتخابات ریاستجمهوری دولت و بعد از آن مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین بود.
*در شورای هماهنگی سران قوا هم این بحث به کمیتهای به ریاست آقای نهاوندیان سپرده شد و برنامه پنج ساله تنظیم شد. پیشنهاد آنها این بود که امسال ۲۰ درصد به قیمت اضافه شود تا بعد از ۵ سال قیمتها به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد. اما در شورا این بحث مطرح شد که ما چطور میتوانیم برنامه ۵ ساله بریزیم در حالی که دولت یک و نیم تا دو سال دیگر بیشتر سر کار نیست؟ بنابراین قرار شد این برنامه برای امسال تنظیم شود و در مورد سال بعد بعدا تصمیم بگیریم.
*ابتدا بحث بر سر این بود که ابتدا قیمت بنزین سهمیهای ۱۲۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان دیده شود و در سال بعد قیمت بنزین سهمیهای به ۱۸۰۰ تومان برسد که نهایتا قرار شد ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیهای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد در نظر گرفته شود. نهایتا این تصمیم در شهریور ماه گرفته شد.
*بعید میدانم قیمت بنزین سال دیگر افزایش یابد. البته آنچه اکنون اجرا شده مربوط به تا پایان سال است. مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا دو ویژگی دارد؛ یکی اینکه باید زمان داشته باشد و به صورت موقتی پیشبینی شود و ویژگی دوم این مصوبات این است که باید به تایید رهبری برسد. حرف دولت این بود که من برای اجرا مشکلی ندارم زیرا مجلس در برنامه پنج ساله ششم به من اختیار قانونی داده ولی برای نحوه مصرف درآمد حاصله، مجوزی از دولت به دلیل اینکه عواقب اصلاح قیمت سوخت را میدانست آن را در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح کرد.شورا میخواست؛ این که درآمد آن برای تامین کسری بودجه اختصاص یابد یا این پول مستقیما به حساب مردم ریخته شود که مصوبه شورا هم این بود که پول به مردم داده شود. این مصوبه خدمت رهبری رفت و ایشان بعد از مدتی آن را تایید کردند و گفتند سران سه قوه آن را مکتوب بنویسند. بنابراین آنچه مربوط به شورای هماهنگی اقتصادی است نحوه مصرف درآمد حاصله است و نه افزایش قیمت بنزین. دولت هم چون عواقب این کار را میدانست به خاطر هماهنگی آن را در شورا آورد و مطرح کرد.
*غیر از تلویزیون بقیه رسانهها در جریان این تصمیم نبودند. صدا و سیما در جریان بود و به آنها دستور داده شده بود که برای توجیه این کار تمهیداتی بیندیشند اما متاسفانه کار خیلی ضعیفی در سطح پایینی انجام شد.