کد خبر: ۶۲۶۸۴
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۷
جناح حامی حمله به ایران در حال حذف کامل

دیک چنی برکنار می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اختلافات «دیک‌ چنی» معاون اول جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا با محافظه‌کاران میانه‌روتری نظیر «کاندولیزا رایس» از مهم‌ترین موضوعات رسانه‌های دو جناح اصلی آمریکا در بحران کنونی خاورمیانه است. بحرانی که با جنگ داخلی در فلسطین اشغالی، تحرکات اسرائیل در شمال اراضی فلسطین و از همه مهم‌تر؛ وخامت شدید اوضاع امنیتی در عراق و افغانستان وارد ابعاد تازه‌ای شده و حتی مساله اتمی ایران را تا اندازه‌ای به حاشیه رانده است. 

در شرایطی که جناح تندرور کاخ‌سفید که اکنون حامی اصلی حمله به ایران است برخی از شاخص‌ترین مهره‌های خود نظیر جان بولتون و پل ولفوویتز را قبلاً از دست داده است، زمزمه‌ها درباره لزوم عزل «دیک ‌چنی» و جایگزنی او با یک چهره میانه‌رو و محبوب نیز بالا گرفته است. زمزمه‌هایی که در صورت وقوع، یکی از مهم‌ترین تحولات هیات حاکمه کاخ‌سفید و آرایش سیاسی داخلی ایالات متحده را مخصوصاً در زمینه‌هایی چون مناقشه اتمی ایران و بحران عراق رقم خواهد زد. این تحول با آن که به معنی حذف کامل تهدید حمله به ایران یا نرمش احتمالی آمریکا در منازعه اتمی ایران نیست، با این حال می‌تواند کفه گروه‌های حامی مذاکره با تهران را سنگین‌تر کرده و به دلیل همزمانی با رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نتایجی بزرگ را در منطقه به همراه داشته باشد.

در همین رابطه، روزنامه «واشنگتن پست» در مقاله‌ای طولانی که هفته گذشته منتشر شد به بررسی وضعیت دیک چنی معاون رئیس جمهور آمریکا پرداخت که این روزها بحث درباره سرنوشت وی میان مخالفان و موافقان جرج بوش شدت دارد. به نوشته این روزنامه موضوع برکناری چنی اکنون تبدیل به یک مسئله مهم در حزب جمهوری‌خواه شده است و اعضای این حزب که برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آماده میشوند از تاثیر منفی ادامه حضور چینی در کابینه نگرانند و بدنبال طرحی برای جایگزینی وی می‌باشند.

این روزنامه نوشته است: یک سوال مهم در زمان کنونی در بین جمهوری‌خواهان این است که چطور «دیک چنی» را از سمت خود برکنار کنند. چنی به عنوان معمار جنگ عراق، یک مهره مسموم تلقی میگردد و از آنجا که حامی اصلی حمله به ایران به شمار می‌رود، خطرناک نیز تلقی می‌شود. بر اساس این تفکر، تا زمانی که چنی به عنوان معاون رئیس جمهور باقی بماند، ظرفیت آنرا دارد تا موجبات رنج اعضای حزب از جمله نامزدهای ریاست جمهوری را فراهم آورد.

واشنگتن پست در ادامه مقاله خود که چهارشنبه گذشته منتشر شده آورده است: البته برکناری چنی ساده نیست، اما ممکن است زمان آن رسیده باشد. گروهی از جمهوریخواهان به رهبری «جان وارنر» از ویرجینیا می‌توانند این طرح را اجرا کنند اما برای اجرای مطمئن این طرح نیاز دارند یک جانشین آماده برای چینی وجود داشته باشد که تاکنون گزینه قابل قبولی وجود نداشته است و البته هیچ بحث جدی‌ای هم برای متقاعد کردن بوش برای تغییر وی صورت نگرفته است. گرچه بهر حال برخی بحث‌ها بوده و اکنون تقویت نیز شده است.

به نوشته این روزنامه ایده‌ای که اکنون وجود دارد این است که معاونی انتخاب شود که بتواند در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریِکا نیز شرکت کرده و قادر باشد بر نامزد دموکرات‌ها غلبه نماید.

واشنگتن پست سپس با تاکید بر این که «بعید است شخصیت‌هایی چون رودولف جولیانی، جان مک کین و مت رامنی، نامزدهای مطرح جمهوری‌خواهان این سمت را قبول کنند، زیرا نگرانند همراهی با بوش، برای آنها به معنای بوسه مرگ باشد» آورده است: در اینجا، «فرد تامپسون» به عنوان تنها نامزد باقی میماند، کسی که همه او را دوست دارند و در مسائل اجتماعی فردی میانه رو است و به سازشکاری معروف است. وی برای جمهوری‌ خواهان سکویی برای رسیدن به ریاست جمهوری خواهد بود.

مقاله ادامه میدهد که چنی درتابستان سال جاری یک عمل جراحی قلب دارد و لذا اگر بوش بخواهد و جمهوری‌خواهان هم بتوانند او را متقاعد کنند، فرصت و دلیل خوبی برای جایگزینی وی وجود دارد که آن هم دستور پزشک است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین