کد خبر: ۶۲۶۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

روند افزایشی شیوع اعتیاد طی ۳ دهه گذشته

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به روند افزایشی شیوع اعتیاد در کشور گفت: با همه اقداماتی که طی سه دهه گذشته صورت گرفت روند شیوع اعتیاد افزایشی بوده و صرفا در دهه ۶۰ کاهش شیوع اعتیاد در کشور را داشتیم و در بقیه دهه‌ها افزایش داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

نشست تخصصی معاونان، مدیران کل و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

اسکندر مومنی، در این نشست گفت: ایران در چهل سال گذشته به نمایندگی از دنیا با پدیده شوم مواد مخدر مبارزه کرده و در خط مقدم این مبارزه برای ما تفاوتی نداشت دربرابر محموله‌هایی که به قصد توزیع در داخل کشور وارد می شوند و یا ترانزیت در خارج از کشور باشد، با تمام توان با موادمخدر مبارزه کرد.

روند افزایشی شیوع اعتیاد طی ۳ دهه گذشته

وی افزود: در طی سه دهه گذشته بیش از ۳هزار و ۳۰۰ کیلومتر موانع فیزیکی در کشور احداث و ۵۰ هزار باند و گروه منهدم شدند. همچنین بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در این مدت مصادره و توقیف و ۱۲هزار تن موادمخدر کشف و ضبط شد. همچنین به طور سالانه آموزش پیگشیری از اعتیاد برای چند میلیون نفر انجام شد.

مومنی با اشاره به دیگر اقدامتی که در این سه دهه صورت گرفت، گفت: ۴هزار و ۸۱۵ خانه ورزش روستایی راه‌اندازی شده است و ۹۳۰۰ مرکز درمانی و کاهش آسیب در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: سهم اعتیاد مبتلایان با HIV از ۷۵ درصد به ۳۱ درصد کاهش یافته است. بعلاوه ۱۱۹۵ مرکز اقامتی میان مدت، ۳۵۹ تیم سیار و ۱۵۸ سرپناه شبانه در کشور در زمینه مبارزه با موادمخدر در کشور در حال فعالیت هستند.

مومنی با اشاره به روند افزایشی شیوع اعتیاد در کشور خاطرنشان کرد: با همه اقداماتی که صورت گرفت روند شیوع اعتیاد افزایشی بوده و صرفا در دهه ۶۰ کاهش شیوع اعتیاد در کشور را داشتیم و در بقیه دهه ها افزایش داشت.

مومنی تصریح کرد: یکی از رویکردهای اصلی در دوران پیشرو فراهم کردن بستر جهت ورود نخبگان، شرکت های دانش بنیان و جوانان در حوزه های کاهش تقاضا و عرضه است.

وی تاکید کرد: ورود جوانان کارآمدی و ابتکار عمل به همراه دارد و تنها کافی است فرصت برابر برای آنها ایجاد کنیم تا به این عرصه وارد شوند و در روند مبارزه با موادمخدر تغییر عمده ایجاد شود.

مومنی با اشاره به شهدای راه مبارزه با موادمخدر گفت: بیش از ۳۸۰ شهید و ۱۲هزار جانباز و مجروح تقدیم شده است و این حوزه تحولات جدید، رویکردهای جدید می خواهد و ما آمادگی کامل در این حوزه داریم و حمایت و بسترهای لازم را فراهم می کنیم تا از وجود جوانان، نخبگان و شرکت های دانش بنیان در حوزه پژوهش، کاهش عرضه و تقاضا استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر حضور نخبگان و جوانان مساله هوشمندسازی نیز باید مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: موضوع دوم هوشمندسازی اقدامات و فرآیندها است و این یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است و اگر بخواهیم در حوزه مبارزه با موادمخدر پیش رویم باید رویکردهای جدید داشته باشیم. با ورود نخبگان و دوم هوشمندسازی فرآیندها می توانیم در گام دوم انقلاب آهنگ رشد سیر کاهش مواد مخدر را آغاز و سپس به سمت کاهش برویم.

مومنی تاکید کرد: هدف ما متوقف کردن شیوع و رشد مواد مخدر و در گام دوم کاهش آن است، درنتیجه اولویت در این عرصه با پیشگیری است و امیدواریم با هماهنگی تمامی بخش ها شاهد تحول اساسی در این زمینه باشیم، چرا که مطالبات رهبر معظم انقلاب در این زمینه مکتوب است و ریاست جمهور نیز بر آن تاکید دارد و با اجرای همه اقدامات در این زمینه باید روند شیوع موادمخدر کاهش یابد و آنهایی که در چرخه اعتیاد هستند درمان و ساماندهی شوند و بتوانند با بازتوانی به جامعه باز گردند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین