کد خبر: ۶۲۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۶

هراس پنتاگون از توان موشکی ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا با دفاع از طرح واشنگتن برای استقرار سامانه دفاع هوایی در شرق اروپا مدعی شده‌است که «تهدید فن‌آوری موشک‌های بالستیک ایران و کره‌شمالی» به سرعت در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاتریسیا ساندرز مدیر عامل آژانس دفاع موشکی آمریکا روز شنبه در جمع نمایندگان پارلمان اروپا در بروکسل گفت: «سامانه دفاع موشکی ما در اروپا پاسخی به یک تهدید واقعی و در حال گسترش است. ما معتقدیم که در مقابل این تهدید باید محتاط و هشیار باشیم».

خانم ساندرز با اشاره به اینکه سیستم دفاع موشکی آمریکایی که قرار است در لهستان و چک مستقر شود «خالصا دفاعی» است: «این سیستم به ما فضای لازم برای انهدام موشک‌های دشمن را می‌دهد».

برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو از اقدام ایالات متحده در دور زدن این سازمان و عقد قرارداد مستقیم با لهستان و جمهوری چک برای استقرار موشک‌های رهگیر انتقاد کرده‌اند. آنها مشخصا خواستار این هستند که سیستم پیشنهادی آمریکا بخشی از سیستم دفاع موشکی کوتاه‌برد ناتو در اروپا باشد.

پیتر فلوری معاون دبیرکل ناتو در امور سرمایه‌گذاری روز شنبه گفت: «با اینکه اعضای ناتو بر سر وجود یک تهدید موشکی در آینده اتفاق نظر دارند هیچ توافقی بر سر فوری بودن این تهدید وجود ندارد».

ایالات متحده سال گذشته با لهستان و جمهوری چک بر سر استقرار ده سیستم موشک ضد موشک و یک سامانه رادار هوشمند به توافق رسید. به گفته مقامات پناتاگون استقرار این سیستم‌ها می‌تواند کامل‌کننده شبکه دفاع موشکی آمریکا در کالیفرنیا و آلاسکا باشد و خطر هرگونه حمله موشکی احتمالی از سوی ایران و یا کره‌شمالی را از بین ببرد. 

دولت روسیه اما ضمن مخالفت با استقرار این سیستم طرح استفاده مشترک دو کشور از ایستگاه رادار گابالا در جمهوری آذربایجان را برای زیر نظر گرفتن فعالیت‌های موشکی ایران پیشنهاد کرده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین