عباس شاهسونی افزود: بوی بدی که در روزهای گذشته در تهران احساس شد، گازی با منشا ترکیبات گوگردی است که می تواند دی اکسید گوگرد یا ترکیبات دیگری از گوگرد باشد و نمی تواند به دفن زباله ارتباط داشته باشد.
وی گفت: دفن زباله در منطقه آرادکوه و کهریزک در جنوب تهران بیش از ۲۰ سال است که وجود دارد و پدیده جدیدی نیست و در طول سالهای گذشته نیز مساله بوی بد مشابه آنچه در روزهای گذشته در مناطق مختلف تهران احساس شد نداشتیم ضمن اینکه هیچ منبع علمی وجود ندارد که انتشار ترکیبات گوگرد را از دفن زباله نشان دهد.
رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت افزود: با توجه به اینکه بوی بد تهران منشا گوگردی دارد و یک پدیده جدید است باید به دنبال منبع آن در جای دیگری باشیم. البته هنوز به طور دقیق منشا این بو مشخص نشده و مسئولان سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در کنار دستگاه های دیگر مشغول بررسی موضوع هستند و تا پایان این هفته نتیجه این بررسی ها اعلام می شود.
شاهسونی ادامه داد: با توجه به نوع بوی بدی که در هوای تهران احساس شده، مشخص شده که جهت آن از جنوب به شمال است. این بو به صنایعی که گازهای گوگردی منتشر می کنند مرتبط باشد و احتمال نشت گاز از برخی صنایع جنوب تهران مثلا پالایشگاه وجود دارد به خصوص اینکه بویی شبیه آن در یکی دو سال گذشته در یکی از شهرهای خوزستان که پالایشگاه دارد نیز منتشر شده بود.
افزایش آلودگی هوا در هفته آینده
رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت آلودگی هوا نیز گفت: میزان آلودگی هوا در شب گذشته (دوشنبه ۲۵ آذر) به اوج خود رسید و در برخی مناطق جنوبی تهران مثل پیروزی، شاد آباد و منطقه ۲۰ از شاخص ۲۰۰ عبور کرد. البته شاخص میانگین از ۲۰۰ که وضعیت بسیار ناسالم است، عبور نکرد اما اگر طی روزهای آینده شاخص میانگین به ۲۰۰ برسد، باید طبق قانون محدودیت های بیشتری برای تردد و تعطیل شدن مراکز شغلی اعمال شود.
وی افزود: گر چه بارندگی شب گذشته تا حدی شاخص آلودگی را پایین آورد و اکنون به شاخص زیر ۱۰۰ یعنی ناسالم برای گروه های حساس رسیده ایم اما پیش بینی سازمان هواشناسی نشان می دهد که طی هفته آینده بارندگی نخواهیم داشت و احتمال افزایش دوباره آلودگی هوا با توجه به ادامه پایداری هوا بسیار زیاد است.
شاهسونی تصریح کرد: مهمترین عامل آلودگی هوای تهران تردد خودروها، کامیون ها و موتورسیکلت های فرسوده و غیر استاندارد است و در کامل ناباوری شاهد ادامه تولید این خودروها و افزایش ورود خودروها و موتورسیکلت های آلوده با استاندارد غیر قابل قبول یورو ۴ هستیم.
وی ادامه داد: مهمترین آلاینده هوای تهران در این روزهای ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است که موجب افزایش سکته ها و افزایش حملات قلبی و تنفسی بیماران مزمن می شود که سالانه عامل مرگ بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور است و البته در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است، با رشد ۵ تا ۱۰ درصدی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در مقایسه با روزهای دیگر مواجه می شویم.