کد خبر: ۶۲۷۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱

داستان استرسِ استرا

داستان جدایی سرمربی ایتالیایی این روزها نقل محافل خبری است؛ داستانی که نه می‌شود پایانی برای آن تصور کرد و نه مرد خوش سیمای سرزمین چکمه توان دل کندن از ایران را دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

بیش از ۱۰ روز از قهر مربی ایتالیایی تیم فوتبال استقلال تهران می‌گذرد و او بدون توجه به تمام اصول حرفه‌ای فوتبال همچنان از ایتالیا برای تیم و مدیران آن خط و نشان می‌کشد. البته خط و نشان های «آندره‌آ استراماچونی» در برخورد با مدیران و هواداران استقلال ۲ رویه کاملا متفاوت دارد، رویه که برای هواداران مبتنی بر احترام و جانبداری از تیم و طرفداران آن است اما برای مدیران یک کشاکش تمام عیار محسوب می‌شود؛ کشاکشی که یک طرف آن سرمربی سابق اینترمیلان است و طرف دیگر آن بازماندگان تیم مدیریت «امیرحسن فتحی».

داستان استرسِ استرا

این کشاکش موجب شده تا استقلال در حال حاظر به یکی از بلاتکلیف‌ترین تیم‌های جهان تبدیل شود؛ تیمی که فاقد مدیرعامل، سرمربی، مربی و جانشین مربی است. این تیم با شرایط گفته شده ۲ مسابقه به میدان رفته است که ماحصل آن چهار امتیاز بود. امتیازاتی که این تیم به یک مدعی تبدیل کرد. هر چند که در این نتیجه گیری‌ها رد پای استراماچونی دیده می‌شود اما کش‌دار شدن ماجرای استقلال و این مربی به سوهان روح هواداران تبدیل شده است؛ سوهانی که صدای برخی از پیشکسوتان را نیز درآورده است.

از زمانی که این مربی ایران را ترک کرد، مدیران باشگاه برپایه آگاهی خود از مشکلات ۲ طرف اعلام کردند وی کمتر از ۴۸ ساعت به ایران بازخواهد گشت اما این ۴۸ ساعت هر روز تمدید می‌شود و نوید برای بازگشت استرا به اولتیماتوم شده است، اولتیماتومی که ظاهرا کارساز نیست و مرد ایتالیایی پادزهر آن را به خوبی بلد است؛ پادزهر این ضرب‌العجل، سخنان عوام پسندی است که استرا از آن سوی در گفت وگو با رسانه‌ها مطرح می‌کند. در طناب‌کشی مدیران و سرمربی زمانی صاحب منصبان استقلال تهدید می‌کنند که تا چند ساعت بیشتر منتظر استرا نخواهند ماند او در پیامی به هواداران اعلام می کند که «مشکلات حل شود امشب بر می‌گردد.» این سخن همان پادزهری است که تهدید مدیران را به فرصت برای مرد ایتالیایی تبدیل می‌کند. پیام استرا پس از تهدید مدیران استقلال، موجب شد تا روز گذشته (سه‌شنبه) هواداران برای چندمین بار در وزارت ورزش و باشگاه استقلال تجمع کنند.

اولتیماتوم مدیران استقلال و مصاحبه کوتاه استراماچونی ۲ پیام متفاوت برای هواداران داشت، اما کدام پیغام برای طرفدران باورپذیر است؟ اگر بخواهیم میزان تاثیرگذاری پیام مدیران استقلال با پیام سرمربی ایتالیایی این تیم مورد بررسی قرار دهیم لازم است نگاه هواداران به اتفاقات ۱۰ روز گذشته استقلال، مورد بررسی قرار گیرد، طرفداران استقلال تهران ادعا دارند که اتفاقات کنونی نتیجه سومدیریت در این باشگاه است. ذهنیت منفی این گروه نسبت به مدیران استقلالی موجب شد تا هواداران با رفتن فتحی قانع نشدند بلکه همچنان بر استعفای سایر اعضای هیات مدیره باشگاه پافشاری کنند. آنان استراماچونی را به خاطر نتایجی که با استقلال در لیگ برتر بیش از هر مربی داخلی و خارجی قبول دارند و همچنان منتظر بازگشت وی هستند. این کار موجب شده تا مرد ایتالیایی نیز از احساسات آنان سوءاستفاده کند و بر روی موج ایجاد شده در ایران برای بازگشتش سوار شود.

یکی دیگر از دلایل عدم کارایی ضرب‌العجل مدیران استقلال در شرایط کنونی این است که حرف مدیران استقلال برای مجموعه باشگاه چند ساعتی بیشتر اعتبار ندارد زیرا با وجود آنکه مدیران دیروز اعلام کردند تنها تا شب منتظر مرد ایتالیایی خواهند ماند، در چند ساعت مانده به پایان این ضرب‌العجل آنان حرف خود را پس گرفته و اعلام کردند گزینه اول و آخر تیم مرد ایتالیایی است. اعلامی که نشان داد استراماچونی با وجود آن‌ که قرارداد را با باشگاه فسخ کرده و سایت ترانسفر مارکت از وی به عنوان مربی آزاد یاد می‌کند همچنان به دنبال امتیازگیری از ورزش ایران است.

همچنین مدیران استقلال در کمتر از ۲۴ ساعت ۲ بار اعلام کردند که وی باید به ایران برگردد، اما واقعیتی که وجود داشت آن است که برای سرمربی سابق استقلال «باید» معنی ندارد او همچنان بر روی خواسته‌های خود پافشاری دارد و اعلام می‌کند که با برطرف شدن مشکلات بازخواهد گشت. اما چرا «باید» برای این مربی معنی ندارد؟ او طبق قوانین فیفا قرارداد خود را به خاطر بدعهدی‌های مدیران باشگاه فسخ کرده و به دنبال مطالبات خود است. مدیران نیز همواره از برطرف شدن مشکلات استقلال و مربی آن خبر می‌دهند اما آنچه در واقعیت وجود دارد آن است که تاکنون هیچ کدام از مشکلات فی‌مابین طرفین حل نشده است. این مربی همچنان گلایه دارد که هنوز هنوز نخستین خواسته‌اش که دریافت ۱۶۰ هزار یورو بود، برآورده نشده است.

هر چند که روز گذشته تصویر چک مسوولان استقلال منتشر و آنان اعلام کردند که مطالبات پرداخت شد اما در پایان همان روز تمام معادلات به هم ریخت و بانک‌های ایتالیایی این چک را نپذیرفتند. برفرض آن‌که چک مسوولان استقلال در ایتالیا اعتبار داشت و این مربی می‌توانست پول خود را دریافت کند آیا این به معنای پایان قهر این ۲ طرف بود؟ بدون شک پاسخ این پرسش خیر است چون استراماچونی برای سایر تعهدات نخست ضمانت اجرایی می‌خواهد و پس از آن به دنبال کاهش مدت قرارداد است قراردادی که ۲ ساله منعقد شده است اما این مربی دبه کرد و باید یکساله شود. تمام هدف مرد ایتالیایی این است که ۶ ماه دیگر در ایران بماند اما با توجه به کندی روند مذاکرات و برطرف شدن مشکلات شاید بیش از یک سوم از این زمان صرف رفع مشکلات شود.

داستان استرا و استقلال استرسی است که هواداران آن را تحمل می کنند همچنین در این داستان گره‌های کوری وجود دارد که مدیریت کنونی ورزش ایران قادر به حل آن نخواهد بود. گره‌هایی که برخی از آن مربوط به تحریم‌های خارجی و بخش دیگر آن ناشی از تفاوت چک و سفته در بین مدیران استقلال است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین