آفتابنیوز : آفتاب: روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز یکشنبه خود از اظهارات برخی از رسانهها و مقامات در خصوص بازگرداندن نماد شیر بر سر در مکانهایی چون مجلس شورای اسلامی و ... انتقاد کرد.
این روزنامه اینگونه تصاویر را نماد طاغوت خوانده و نوشته است: «در آستانه انتخابات مجلس هشتم مطرح ساختن این بحث ها و تصمیمات منطقی محو آثار طاغوت در اول انقلاب را « احساسات ملتهب از شور انقلابی » نامیدن و توصیه به بازگشت به « پیشینه خود » (بخوانید بازگشت به دوران طاغوت ) آیا نوعی پا روی پوست خربزه گذاشتن نیست پوست خربزه ای كه چه بسا به عمد زیر پای كسانی گذاشته شده باشد كه متاسفانه سابقه زیر سئوال بردن مقدسات دینی را در پرونده خود دارند و زیر سئوال بردن شعور انقلابی مردم پرونده آنها را قطورتر می كند.»
این روزنامه اظهاراتی از این دست را «مغالطات هدفمند» دانسته و افزوده است: «طرد نشانه های طاغوت محصول احساسات نبوده و براساس مبانی عقلانی و اعتقادی صورت گرفته است . از كسی كه گرمای روزهای میانی مرداد ماه را مبنای تصمیم گیری مشروطه خواهان برای سوار كردن خورشید بر شیر میداند و ذوالفقار حضرت علی را نیز با تكیه بر بافته های ذهنی خودش به دست مجسمه شیر میدهد تا این مجسمه بدون شمشیر نماند انتظاری جز این نمیتوان داشت كه هم سطح بااصحاب نمایش های پرده ای قدیم كه برای سركیسه كردن عوام الناس آنها را به تماشای شیر و گرگ و آهو سرگرم می كردند و قصه های ساختگی برایشان میگفتند بنویسد و اهداف خود را این چنین عوامانه مطرح كند. البته اینگونه برخوردها را میتوان نوعی مغالطه هدفمند نیز دانست كه نویسنده عمدا با ریختن مفاهیم در قالب محسوسات تلاش می كند ذهن را از عمق دور نموده به سطح بكشاند و در نهایت همه اقدامات عملكردها و تصمیمات دوران صدر انقلاب را برپایه احساسات یعنی سطحی جلوه دهد.»
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی همچنین با انتقاد از غلامعلی حدادعادل رییس مجلس هفتم ادامه میدهد: «تعجب از بعضی مسئولین است كه چرا از كید دشمنان غافلند و در دام آنها میافتند آقای حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال یك خبرنگار در زمینه بازگرداندن شیر و خورشید به سر در مجلس گفت : « اگر بالا رفتن شیرها بر سر در مجلس از نظر افكار عمومی جامعه نوعی احیای شعار سالهای قبل از انقلاب محسوب نمی شود ما نیز مشكل نداریم » .
جمهوری اسلامی میافزاید: قطعا آقای رئیس مجلس از این جمله حضرت امام خمینی كه تصریح كردند : از همه وزارتخانهها از همه ادارات باید این شیر و خورشید منحوس قطع بشود این تاج آثار طاغوت است آثار اسلام باید باشد بی خبر بود و از این اقدام امام كه هنگام بررسی پیش نویس قانون اساسی از این مضمون كه «پرچم رسمی ایران به رنگهای سبز و سفید و سرخ با علامت شیر و خورشید است» عبارت شیر و خورشید را خط زدند بی اطلاع بود كه چنین اظهارنظری كرده است . با اینحال كسی كه بر كرسی ریاست مجلس تكیه می زند باید اولا از این قبیل مطالب مطلع باشد ثانیا با تامل و دقت بیشتر اظهارنظر كند و جوانب مختلف موضوعات را در نظر بگیرد و ثالثا به این نكته نیز توجه نماید كه در شرایط حساس امروز كشور مطرح شدن یكباره موضوع قدیمی و دور از اذهانی مثل شیر و خورشید سر در مجلس میتواند یك اقدام عمدی برای منحرف ساختن مسئولان از مسائل مهم و مشغول ساختن آنها به مسایل فرعی باشد.
در ادامه این سرمقاله آمده است: «برای اطلاع آقای رئیس مجلس در اینجا میآوریم و توجه ایشان را به هدف نهفته در پشت این ماجرا كه از همین جمله نیز مشخص است جلب مینمائیم . جمله اینست : « این ضرب المثل چینی را آندره مالرو نقل میكند كه فیل حیوانی متفكر است چون هر از گاه لحظه ای میایستد و در خود فرو می رود پس آنگاه دوباره به راه می افتد كه این توقف را نشانه تفكر می دانند و چه خوب نشانه ایست كه همه نیازمند به آنیم تا در لحظاتی به دور از هیاهو كمی در خود فرو رفته و به تعمیق آنچه بر ما گذشت را بنگریم ورنه در خود تنیدن مدام جز سكون نمی زاید» . آقای رئیس مجلس از تعبیراتی كه در آنها انقلابیون دور از تفكر اهل هیاهو و فاقد تعمق دانسته شدهاند و تصمیمات انقلابی را « آنچه بر ما گذشت » نامیدن و «در خود تنیدن مدام » دانستن و نتیجه آنرا «سكون» معرفی كردن چه برداشتی دارد آیا باز هم منتظر خواهد ماند تا مشخص شود بالا رفتن شیرها بر سر در مجلس چه مفهومی خواهد داشت.
این روزنامه در پایان سرمقاله خود از نویسنده مطلبی با مضمون موافقت با بازگرداندن نمادهایی از این دست بعد از 27 سال و فرونشستن احساسات انقلابی نوشته است: «در عین حال خوبست به اطلاع نویسنده مقاله كذایی برسانیم كه همین دو روز قبل در خبرها آمده بود تایلندیها از فیلها برای رفتگری استفاده میكنند همان فیلهای متفكر مورد نظر ایشان ! و البته بد نیست كه ایشان بدانند مردم ایران فیل نیستند».