کد خبر: ۶۲۷۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۱

توصیه‌ای برای کوهنوردان هنگام آلودگی هوا

حمید مساعدیان می‌گوید در شرایطی که هوا آلوده است و وارونگی هوا رخ داده پیشنها می شود کوهنوردان بالای ارتفاع ۳۰۰۰متری به فعالیت کوهنوردی بپردازند.
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس امداد و نجات فدراسیون کوه‌نوردی درباره فعالیت های ورزشی هنگام آلودگی هوا، گفت: آلودگی و وارونگی هوا بیشتر در فصل پاییز اتفاق می‌افتد. هوا در این فصل مقداری سرد و جریان های هوایی محدود خواهد بود. معمولا در این فصل با وارونگی هوا مواجه هستیم. در بحث فعالیت های ورزشی هنگام وارونگی هوا باید نکاتی را رعایت کنیم. اگر وضعیت آلودگی هوا به مرز پر خطر برسد انجام هرگونه فعالیت ورزشی در محیط های فضای باز ممنوع است.

او افزود: این فعالیت اگر هم در محیط های پارکی صورت گیرد بازهم خطر آفرین است. بعضی از افراد فکر می کنند که فضای پارک ها آلوده نیست اما هوای آلوده جابجا شده و هنگام فعالیت های ورزشی ممکن است هر شخصی از این هوا استنشاق کند. بنابراین در این شرایط فعالیت های ورزشی در فضاهای باز ممنوع خواهد بود. اما اگر شخصی مصمم است که فعالیت ورزشی خود را ادامه دهد باید در فضای بسته ورزش کند مانند داخل منازل و باشگاه های ورزشی. البته باشگاه ها باید تهویه هوای مناسبی داشته به گونه ای که این تهویه هوای بیرون را به سالن تمرین هدایت نکند.

توصیه‌ای برای کوهنوردان هنگام آلودگی

او تاکید اگر: اگر سیستم تهویه سالن ها به گونه ای باشد که هوای بیرون را به داخل سالن بکشد، در این شرایط هرگونه فعالیت بدنی برای ورزشکار مخاطره آمیز خواهد بود.

رئیس امداد و نجات فدراسیون کوه‌نوردی درباره فعالیت های کوه نوردی در آب و هوای آلوده گفت: در ورزش کوهنوردی هم در چنین روزهای آلوده غیر منطقی و غیر علمی است که ورزشکاران به فعالیت بدنی بپردازند. اگر چنین باشد برای کوهنوردان عوارض خاصی را به دنبال دارد.

او در باره نکات کوهنوردی در هنگام وارونگی هوا گفت: باید درنظر داشت اگر شخصی می خواهد به فعالیت ورزشی و کوهنوردی بپردازد باید از ارتفاعات و دره هایی که در نقاط شمالی تهران وجود دارد پرهیز کند. این نقاط از هوای آلوده بی بهره نیستد و باید حداقل ۳۰ الی ۴۰ کلیومتر برای کوه نوردی از شهر فاصله بگیریم تا اینکه مطمئن شویم هوای آلوده به آنجا نرسیده است.

مساعدیان تاکید کرد: در بخش لواسانات و رودبارقصران هم ممکن است آلودگی نفوذ کند و این محیط ها آلوده شوند بنابر این باید از شهر ها فاصله بگیریم.

او افزود: این آلودگی و وارونگی هوا تا ارتفاع ۳۰۰۰ متری وجود دارد. از این ارتفاع خاص به بالا آلودگی وجود نخواهد داشت. اگر دوستانی که ورزش کوهنوردی انجام می دهند زمانی که به ارتفاع ۳۰۰۰ متری مثل ایستگاه ۵ توچال می رسند شاهدیم که آلودگی هوا را دیگر حس نخواهند کرد.

او گفت: اگر بتوانیم با استفاده از تله کابین به این ارتفاع برسیم و از آنجا شروع به فعالیت ورزشی کنیم مشکلی برای کوهنوردان ایجاد نخواهد شد و در آنجا مطمئنا هوا پاک است.

مساعدیان در خصوص هوای آلوده گفت: هوای آلوده عوارض خطرناکی مخصوصا برای بعضی افراد دارد. افرادی که مشکلات قلبی، ریوی و ... دارند همچنین کودکان و سالمندان به هیچ وجه نباید در این شرایط به فعالیت ورزشی بپردازند.

او در پایان تاکید کرد: بانوانی که باردار هستند باید فعالیت ورزشی برای آنان محدود شود و به طور کلی برای همه شهروندان زمانی که وضعیت هوا پرمخاطره است هرگونه فعالیتی که میزان تنفس شان را بالا می برد ممنوع خواهد بود. توصیه می شود در صورت بروز هر گونه علائم مبهم تنفسی نظیر احساس سنگینی و درد در ناحیه قفسه سینه و سیستم تنفسی خود برنامه کوهپیمایی خود را متوقف نمایید و اگر بروز علائم جسمی نظیر تنگی نفس و سنگینی تنفس، تهوع، خس خس سینه و ... به پزشک معالج خود و یا اولین مرکز درمانی مراجعه نمایید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین