کد خبر: ۶۲۷۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

حسن دیاب نخست وزیر لبنان شد

میشل عون، رئیس جمهور لبنان، در یک بیانیه تلویزیونی از آقای دیاب خواست تا دولت جدید را تشکیل دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با ادامه تظاهرات مخالفان دولت لبنان و در حالیکه این کشور با وخیم‌ترین بحران اقتصادی از زمان جنگ داخلی رو به رو شده است، پس از ساعت‌ها رایزنی میان جناح های سیاسی برای انتخاب نخست وزیر جدید، حسن دیاب، نامزد مورد حمایت حزب‌الله نخست وزیر لبنان شد.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان، در یک بیانیه تلویزیونی از آقای دیاب خواست تا دولت جدید را تشکیل دهد. کاندیدای دوم، نواف سلام است که در دادگاه بین المللی جنایی در لاهه هلند قبلا قاضی بوده است.

حسن دیاب نخست وزیر لبنان شد

رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به سعد حریری گزارش داد که حزب سنی "جریان مستقبل" که از آقای حریری حمایت می‌کرد از هیچ نامزدی حمایت نکرده است و به رئیس جمهور لبنان اعلام کرده است که در دولت آینده این کشور مشارکت نخواهد داشت.

آقای عون روز پنجشنبه ۱۹ دسامبر ساعت‌ها با گروه های مختلف پارلمان در حال رایزنی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید بود که طبق قانون اساسی لبنان باید یک مسلمان سنی باشد.

طبق قانون اساسی لبنان، رئیس جمهوری باید از مسیحیان، نخست وزیر از مسلمانان سنی و رئیس مجلس از مسلمانان شیعه باشند. نخست وزیر توسط رئیس جمهوری مامور تشکیل کابینه می‌شود و باید رای اعتماد مجلس را به دست آورد.

حسن دیاب، استاد دانشگاه و وزیر آموزش و پرورش سابق این کشور توانست حمایت اکثریت ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان را که در دست حزب الله و متحدان آن است کسب کند.

حسن دیاب، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در کابینه نجیب میقاتی، وزیر آموزش و پرورش بوده است.

آقای دیاب خود را در وبسایتش اینگونه معرفی کرده است: "یکی از معدود وزرای تکنوکرات از زمان استقلال لبنان."

سعد حریری، کفیل نخست وزیری لبنان که هفت هفته پیش از مقامش استعفا کرده، دیروز (چهارشنبه ۱۸ دسامبر) از نامزدی برای تشکیل دولت جدید کناره‌‌گیری کرد و برای همه "دعای خیر" کرد.

پس از اعتراض‌های گسترده، در روز ٢٩ اکتبر، آقای حریری پس از آنکه نتوانست موافقت احزاب شریک قدرت را برای تشکیل کابینه‌ای متشکل از تکنوکرات‌ها جلب کند، از سمت خود استعفا داد. حزب‌الله لبنان از شرکای کابینه ائتلافی است و ریاست پارلمان نیز در دست حزب امل است.

این در حالی است که لبنان از زمان جنگ داخلی این کشور، با بدترین بحران مالی رو به روست.

بانک جهانی هشدار داده است که در لبنان این خطر وجود دارد که یک افزایش ناگهانی ۲۰ درصدی قیمت‌ها، نیمی از مردم این کشور به زیر خط فقر سقوط کنند.

حسن دیاب کیست؟

حسن دیاب، ۶۰ ساله در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه بث در بریتانیا مدرک دکترا دارد و از سال ۱۹۸۵ در دانشگاه آمریکایی بیروت در مقام استاد دانشگاه تدریس می‌کند.

در سال ۲۰۰۶ او به عنوان یکی از معاونان دانشگاه آمریکایی بیروت انتخاب شد.

آقای دیاب، از سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، در دوران نخست وزیری نجیب میقاتی، وزیر آموزش و پرورش بوده است.

بر اساس یک بیوگرافی او که سال گذشته منتشر شده است، آقای دیاب خود را یکی از معدود وزرای تکنوکرات‌ غیرحزبی در لبنان بوده است.

او همچنین اولین وزیر آموزش و پرورش لبنان بوده است که تحصیلات دانشگاهی عالی داشته است.

پس از پایان دوره وزارتش، به تدریس در دانشگاه و شغل خود در سمت معاونت دانشگاه بازگشت.

دیاب، که در حال حاضر در بیروت زندگی می‌کند، ازدواج کرده و سه فرزند دارد.

ایلی فرزلی، از حزب کلیسای ارتدکس یونانی و نایب رئیس مجلس لبنان که از متحدان حزب الله است می‌گوید که نامزدی آقای دیاب بر اساس پیش شرطهای تعیین شده از سوی مردم بوده است و او را "شخصی‌ صادق و درستکار" خواند.

در مقابل نجیب میقاتی که از نامزدی سعد حریری حمایت کرده بود، می‌گوید که تردید دارد که آقای دیاب بتواند لبنان را در این وضعیت بحران سیاسی و اقتصادی رهبری کند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین