کد خبر: ۶۲۷۷۱۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

چرا شب یلدا را جشن می‌گیریم؟

یک استاد زبان و ادبیات فارسی از یلدا به عنوان شب تولد دوباره خورشید یاد کرد و گفت: در ایران باستان معتقد بودند که از فردا شب یلدا خورشید دوباره زاده می‌شود و برای همین این شب را جشن می‌گرفتند و این آیین باستانی تا به امروز ادامه یافته است.
چرا شب یلدا را جشن می‌گیریم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه با بیان اینکه شب یلدا ریشه در ایران باستان و آیین مهرپرستی دارد، گفت: شب یلدا در گاه‌شمار ایرانی شب تولد مهر و شب تولد الهه مهر(میترا) بوده است.

وی افزود: یلدا واژه سریانی است که معادل آن میلاد و روز تولد است. این واژه از آنجا بکار رفته که در ایران باستان معتقد بودند فردای شب یلدا که طولانی ترین شب سال محسوب می‌شود، خورشید دوباره زاده می‌شود و برای همین از این شب به عنوان شب تولد مهر یا همان خورشید یاد کرده‌اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در ایران باستان فردای شب یلدا را نیز "خوره روز" یعنی روز تولد خورشید نامیده‌اند و برای همین از همان زمان شب یلدا را جشن می‌گرفتند.

رحیمی زنگنه با بیان اینکه این جشن در دوران ایران باستان تنها مختص ایرانیان نبوده گفت: در آن زمان به دلیل تسلط آیین مهرپرستی در کشورهای اروپایی، این آیین در این مناطق هم گرامی بوده و برگزار می‌شده است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی در خصوص سنت‌های شب یلدا نیز گفت: در ایران باستان این شب با آیین‌های خاصی همراه بوده که مهمترین آن شب بیداری بوده و افراد خانواده باید در کنار هم این شب را تا صبح بیدار می‌ماندند.

وی افزود: این شب بیداری همراه با صرف خوراکی‌های خاصی از جمله انار و هندوانه بوده که هرکدام نمادی از خورشید محسوب می‌شوند.

رحیمی زنگنه خاطرنشان کرد: این آداب و رسوم همچنان در میان ایرانیان پابرجاست و مردم ایران با شب بیداری در شب یلدا و صرف خوراکی های ویژه این شب، تولد دوباره خورشید را جشن می‌گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین