کد خبر: ۶۲۷۷۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳

امشب را بی‌خیالِ تلگرام و اینستاگرام شوید!

فضای مجازی و استفاده زیاد از آن بین اعضای خانواده‌ها فاصله انداخته و فرصت صحبت کردن‌های رودررو را تا حدود زیادی از آنها گرفته است.
امشب را بی‌خیالِ تلگرام و اینستاگرام شوید!
آفتاب‌‌نیوز :

تلفن همراه و سرک کشیدن در سایت‌ها و کانال‌ها فضای مجازی تا حدود زیادی فرصت مکالمه مستقیم را از خانواده‌ها گرفته و باعث شده آنقدر سرمان به چک کردن تلگرام و واتساپ و اینستاگرام گرم باشد که یادمان برود با عزیزانمان و آنهایی که نزدیکمان هستند هم کمی حرف بزنیم و از لحظه‌های زندگی خود لذت ببریم.

شب یلدا که از آیین‌های کهن ایرانیان و فرصتی برای دور هم بودن است را نباید با سرگرم شدن در فضای مجازی خراب کنیم و بهتر است این شب را با در کنار هم بودن سپری کنیم.

مهناز فتاحی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، شب یلدا را فرصت خوبی برای نزدیک‌تر شدن افراد به هم عنوان کرد و از آنان خواست امشب از تلفن‌های همراه خود کمتر استفاده کنند.

فتاحی با توصیه خانواده ها به قصه گویی در شب یلدا، به بیان برخی کارکردهای قصه‌گویی پرداخت و گفت: شنیدن قصه زندگی بزرگترها باعث می‌شود تا کوچکترها در زمانهای بحرانی زندگی خود که نیاز به تصمیم‌گیری دارند، بتوانند از تجربه مشابه بزرگترهای خود استفاده کنند و کمتر خطا کنند.

وی تاکید کرد: فرصت زندگی آدم ها محدود است و آنها نمی توانند خودشان همه چیز را تجربه کنند، لذا باید از زندگی دیگران درس بگیرند تا خطاهای زندگی دیگران را دوباره تکرار نکنند.

فتاحی گفت: قصه‌گویی کارکردهای خیلی زیادی دارد و آدم ها را با خوبی‌ها و بدی‌ها، هنجارها و ناهنجارها، درست ها و غلط ها و... آشنا می‌کند.

جهانگیر مرادی کارشناس مشاوره هم به خانواده‌ها توصیه کرد: شب یلدا تلفن‌های همراه خود را کنار گذاشته و با فرزندان خود حرف بزنند و آنها را با رسم و رسوم شب یلدا آشنا کنند.

مرادی در گفت و گو با ایسنا، شب یلدا را فرصت خیلی خوبی برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با راه و رسم زندگی کردن عنوان کرد و افزود: خانواده ها با قصه گویی و خاطره گویی باید این شب را نزد فرزندان خود خاطره انگیز کنند.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی با بیان اینکه شب یلدا از گذشته آداب و رسوم خاصی در بین ایرانیان داشته، گفت: خانواده ها باید فرزندان خود را با این آداب و رسوم آشنا کنند تا آنها هم در آینده از این شب و آداب و رسوم آن برای فرزندان خود بگویند و این شب را گرامی بدارند.

این مشاور مدرسه با اشاره به رویکرد آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین به آموزش راه و رسم زندگی کردن به دانش آموزان به عنوان آینده سازان فردای جامعه، گفت: خانواده ها باید با تدارک برگزاری مراسم جشن و شادی در شب های اینچنینی به فرزندان خود درس زندگی کردن بدهند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان امروز پدرها و مادرهای فردای جامعه هستند و لذا باید با راه و روش زندگی کردن آشنا باشند و بدانند که زندگی کردن فقط درس خواندن صرف نیست.

مرادی گفت: گذشتگان ما همه تلاششان را برای انتقال این نوع فرهنگ‌ها به ما داشته اند و ما هم نباید اجازه بدهیم آداب و رسومی مثل شب یلدا به فراموشی سپرده شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین