کد خبر: ۶۲۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۶
برای جلوگیری از دستیابی ایران به قطعات یدکی

پنتاگون دستور نابودی F-14 ها را صادر کرد

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: وزارت دفاع امریکا تصمیم‌گرفته است تا با پرداخت 900 هزار دلار به یک کمپانی طرف قرارداد خود ، تعداد 23 فروند هواپیمای F-14 متعلق به ارتش این کشور را به طور کامل منهدم سازد تا احتمال هرگونه دستیابی ایران به قطعات یدکی را از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این هواپیماها هم‌اینک در پایگاه هوایی دیویس مونتان ارتش امریکا در ایالت آریزونا مستقر هستند. نیروی هوایی آمریکا از F-14 فقط در ماموریت های آموزشی استفاده کرده و هیچ استفاده عملیاتی از آنها بعمل نمی‌آورد، با این‌حال مقامات پنتاگون تصمیم گرفته‌اند تا با نابودسازی آنها از دستیابی احتمالی ایران به قطعات یدکی جلوگیری نمایند.

ژانویه گذشته آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی خبر داد که کشورهایی مانند چین و ایران توانسته‌اند قطعات یدکی مورد نیاز خود را از طریق اشخاص و شرکت‌های ثالثی که در مزایده‌های مربوط به فروش کالاهای دست دوم و اسقاطی پنتاگون شرکت‌می‌کنند به دست آورند. 

انتشار این خبر خشم شدید نمایندگان کنگره را در پی داشت و باعث شد تا قانونی را به تصویب برسانند که به موجب آن فروش هواپیماهای F-14 و قطعات آن کشورها و شرکت‌های خارجی کاملا ممنوع می‌شد و استفاده از آن درموزه‌ها و نمایشگاه‌های هوایی خارجی نیز منحصر به اطلاع و کسب اجازه کنگره می‌گشت.

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده‌است که ایران اکنون تنها کشور جهان است که از هواپیماهای F-14 در ماموریت‌های رزمی استفاده می کند. ایالات متحده این هواپیماها را در میانه دهه هفتاد یعنی زمانی که ایران کلیدی ترین متحد این کشور در خاورمیانه به شمار می‌رفت به این کشور فروخت.

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در سال 2006 پس از 34 سال هواپیماهای F-14 را از رده عملیاتی خارج کرد. این هواپیما که از آن به عنوان یکی از مهمترین محصولات صنایع هوایی آمریکا در دوران جنگ سرد یاد می‌شود به دلیل داشتن برتری‌های قابل ملاحظه نسبت به هواپیماهای روسی مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان بود، ولی ایالات متحده به جز ایران و اسرائیل تا سالهای پایانی دهه هشتاد این هواپیما را به هیچ کشور دیگری در جهان صادر نکرد.

گفتنی است قیمت هر فروند F-14 در سالهای ابتدایی دهه هشتاد بالغ بر 38 میلیون دلار بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین