کد خبر: ۶۲۸۰۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۵

بازگشت آخرین نامه گاندی به هند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ يکی از آخرين نامه‌هايی که توسط مهاتما گاندی نوشته شده از حراج لندن بيرون آورده شد تا به دولت هند سپرده شود. اين نامه قرار بود روز سه شنبه در حراجی کريستيز در لندن به مبلغی در حدود ۲۴ هزار دلار به فروش گذارده شود.

گاندی در نامه ياد شده که تنها چند هفته پيش از قتلش نوشت خواستار تساهل و مدارای بيشتر نسبت به مسلمانان هندی شد.

اين بخشی از يک کلکسيون اسناد و مدارک قديمی نظير دستنوشته های ناپلئون، سر اسحاق نيوتون و وينستون چرچيل است.

تصميم انتقال نامه گاندی به هند پس از آن صورت می گيرد که دولت اين کشور از «موزه و کتابخانه يادبود نهرو» در دهلی خواست برای خريد آن در اين حراج شرکت کند.

يک سخنگوی حراجی کريستيز گفت: «ما از اينکه به مذاکرات برای بازگرداندن اين سند تاريخی بسيار مهم به هند کمک کرديم خرسنديم»

نامه گاندی در روز ۱۱ ژانويه ۱۹۴۸ يعنی ۱۹ روز قبل از ترور او توسط افراطيون هندو نوشته شد. سياست‌های مسالمت جويانه او در قبال مسلمانان موجب خشم برخی گروه های افراطی هندو شد.

علاوه بر نامه گاندی، ۵۷۰ دستنوشته ديگر چهره های سرشناس تاريخ اروپا در طی ۸۰۰ سال گذشته به حراج گذارده می شود.

اين نامه جزئی از اسناد کلکسيون البين شرام است که حراج آنها از روز سه شنبه آغاز می شود. اين کلکسيون شامل نامه های عاشقانه ناپلئون به ژوزفين همسر آينده او و نامه های وينستون چرچيل ۱۶ ساله به مادرش است. ارزش کل اين کلکسيون حدود ۴ ميليون دلار تخمين زده می شود.

در این حراج دستنوشته سر اسحاق نيوتن که شامل تفکرات او درباره تئوری جاذبه و ساختار کهکشان است احتمالا حدود ۱۰۰ هزار دلار به فروش می‌رود. نامه شاعر روسی الکساندر پوشکين نيز انتظار می رود ارزشی در حدود ۱۶۰ هزار دلار داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین