کد خبر: ۶۲۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۵

وحشت دیکتاتور بلاروس از سپر موشکی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس‌ حکومت بلاروس در سخنانی همسو با اظهارات مقامات روسیه از استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در لهستان و جمهوری چک به شدت ابراز نگرانی کرده و مخالفت آشکار خود را با گسترش ناتو به شرق اروپا اعلام ‌داشته‌است.

به گزارش خبرگزاری ریانوستی آلکساندر لوکاشنکو روز سه‌شنبه در مراسم رژه نیروهای مسلح بلاروس به مناسبت سالروز استقلال این کشور در مینسک گفت: «گسترش ناتو به شرق و استقرار بخش‌هایی از سیستم دفاع موشکی آمریکا در نزدیکی مرزهای بلاروس اوضاع سیاسی و نظامی در کشورهای همسایه را تغییر داده و ما را به شدت آشفته کرده‌است».

رئیس حکومت بلاروس در ادامه با انتقاد از کشورهای عضو ناتو گفت:«بنیان امنیت دسته‌جمعی اروپایی با اینگونه اقدامات نادیده گرفته شده یا به عبارت بهتر کاملا نقض شده‌است. این‌کارها با روح معاهده توازن نیروهای نظامی متعارف در اروپا (CFE) نیز به طور کامل در تناقض است».

لوکاشنکو همچنین با انتقاد شدید از کشورهای غربی گفت:«تمام این اتفاقات نگران‌کننده در شرایطی روی می‌دهد که کشورهای توسعه‌یافته اروپا از ترس آمریکا خفه شده‌اند». وی سپس با لحنی تهدیدآمیز گفت که بلاروس موضوع استقرار دفاع موشکی آمریکا در لهستان و جمهوری چک و نیز استقرار ناتو در جمهوری‌های بالتیک را در تنظیم سیاست‌های امنیتی آتی‌اش لحاظ خواهد نمود، ولی اشاره‌ای به جزئیات نکرد.

لوکاشنکو با تقدیر از مواضع مسکو در مخالفت با ایجاد سامانه دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا گفت:«علیرغم مشکلاتی که در زمینه روابط اقتصادی بین ما و روسیه وجود دارد، بلاروس همچنان متحد استوار روسیه است و به تمامی قول‌هایش عمل خواهد کرد».

طی سال‌های گذشته گروه‌های مدافع حقوق بشر همواره بلاروس را یکی از اختناق‌زده‌ترین کشورهای جهان توصیف کرده و نسبت به فشارهای شدید رژیم حاکم بر این کشور بر سیاستمداران مخالف و روزنامه‌نگاران هشدار داده‌اند. لوکاشنکو سال سال 2006 نیز در یک نمایش انتخاباتی مفتضخانه موفق شد برای سومین‌بار کرسی ریاست‌جمهوری این کشور را به دست آورد.

لوکاشنکو که از او به عنوان آخرین دیکتاتور اروپا یاد می‌شود حق سفر به ایالات متحده و هیچ‌یک از 25 کشور عضو اتحادیه اروپا را ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین