کد خبر: ۶۲۸۲۶۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: رسانه ها باید اخبار مربوط به سوخت را از مرداد در دستور کار قرار می‌دادند

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی درباره سوخت و بنزین را از تیر ماه در دستور کار خود قرار داده است، گفت: تقریبا از مرداد ماه از رسانه ها تقاضا شد که اخبار مربوط به سوخت را در دستور کار قرار دهند.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: رسانه ها باید اخبار مربوط به سوخت را از مرداد در دستور کار قرار می‌دادند
آفتاب‌‌نیوز :

محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز - دوشنبه - در هشتمین نشست کرسی آزاد اندیشی رسانه‌ای با عنوان دولت، رسانه‌ها و اعتراضات بنزینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اظهار کرد: رسانه ها در دنیا بخشی از زندگی انسان‌ها را تشکیل می دهند، در واقع مردم جامعه از رسانه تاثیر می‌گیرند و بر رسانه تاثیر می‌گذارند.

وی درباره نقش رسانه ها در جریان افزایش قیمت بنزین افزود: در مورد نقش رسانه ها در افزایش قیمت بنزین بحث مفصل است، اول باید بگویم که بنده از اردیبهشت ماه سال ۹۸ به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد رفته ام، دوماه پس از به عهده گرفتن سمت معاون مطبوعاتی کارگروه رسانه تشکیل شد که اغلب رسانه‌ها در آن عضو هستند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی درباره سوخت و بنزین را از تیر ماه در دستور کار قرار داده است، یادآورشد: تقریبا از مرداد ماه از رسانه ها تقاضا شد که اخبار مربوط به سوخت را در دستور کار قرار دهند.

خدادی عنوان کرد: مسئله قاچاق، مصرف و قیمت سوخت از مرداد ماه در دستور کار رسانه ها قرار گرفت، فکر می کنم که همه مردم اطلاعات کافی درباره قاچاق، مصرف و قیمت بنزین دارند و با این موضوع کنار آمده اند، برداشت بنده این است که اعتراضات مردمی به دلیل افزایش قیمت بنزین به تنهایی نبوده، بلکه به این علت است که افزایش قیمت در زمان تحریم ها و شرایط نابسامان اقتصادی مردم اعمال شده است.

به گفته وی، رسانه ها از روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه از افزایش قیمت بنزین مطلع شدند اما براساس مصوبه شورای امنیت ملی از آنها خواسته شد که از پیش اطلاع رسانی نکنند تا اخبار در یک ساعت مشخص منتشر شود، در این میان رسانه ها هم با وجود اینکه از اخبار مطلع بودند اما همکاری لازم در این خصوص را انجام دادند و خبر را از پیش منتشر نکردند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:انتشار خبر مختصات خاص خود را دارد، بنده در تصمیم گیری زمان اطلاع رسانی افزایش قیمت بنزین نقشی نداشته ام اما تحلیل دوستان بر این بود که اگر خبر زودتر اعلام شود تبعات منفی مانند ذخیره بنزین یا طولانی شدن صف های پمپ بنزین را با خود به همراه دارد.

خدادی در ادامه با اشاره به اینکه اعتراض یک حق طبیعی مردم است، خاطرنشان کرد: دلیل اعتراض در اصل معدل گرانی بنزین در شرایط اقتصادی امروز است، اعتراضات مردم در کشور موضوع جدیدی نیست، پس از اعمال تحریم ها بارها شاهد اعتراضات مردمی در اقصی نقاط کشور بوده ایم، دولت هم این اعتراضات را پیش بینی می کند و البته تقابلی هم با آن ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت و بخصوص وزیر نفت نباید از پیش موضوع افزایش قیمت را مطرح می کرد، گفت: به طور کلی در کشور در محل مدل ارتباطی دچار اختلال هستیم، اطلاع رسانی با نقص همراه است، اطلاعات شفاهی مطرح می شود و جریان رسانه ظرفیت حداقلی و کارکرد تبلیغاتی پیدا می‌کند و از کارکرد اقناعی به دور می شود.

خدادی افزود: منبع اطلاعات در کشور ما اختلال دارد، تصمیم گیری درباره زمان اعلام افزایش قیمت بنزین بر عهده وزیر نفت نبوده و این تصمیم در شورای امنیت گرفته می شود.

**دولت باید مردم را از پیش از افزایش قیمت بنزین قانع می کرد

همچنین فرشاد مهدی پور سردبیر روزنامه صبح نو در ادامه این کرسی آزاد اندیشی اظهار کرد: روز پنجشنبه۲۳ آبان ماه از افزایش قیمت بنزین مطلع شدیم و پس از اعلام این خبر با جمعی از مدیران ارشد رسانه ها واکنش مردم را رصد کردیم.

وی افزود: تنش‌ها درباره افزایش قیمت بنزین از غروب جمعه۲۴ آبان ماه آغاز شد و این اعتراض‌ها در خصوص اعمال اراده دولت برای اجرای سیاست بود، در واقع مردم از شنیدن خبر افزایش قیمت بنزین شوکه شده بودند چرا که از پیش از اردیبهشت تا ۲۴ آبان ماه هیچ کاری برای اطلاع رسانی و اقناع مردم برای اجرای این سیاست انجام نشده بود.

به گفته سردبیر روزنامه صبح نو، خبر سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در اردیبهشت‌ماه قطعی شده بود.

وی عنوان کرد: می بایست به مردم این اطمینان دهده می شد که اگر سیاست‌های افزایش قیمت بنزین اجرا شود، قیمت‌ها کنترل می شود، در واقع پایداری و مدل اجرایی این سیاست را باید به مردم توضیح می‌داده می‌شد تا مردم بتوانند با موضوع کنار بیایند.

** در موضوع افزایش قیمت بنزین از رسانه بهره نگرفته نشد

اکبر نصراللهی رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز درباره افزایش قیمت بنزین گفت: بحث افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی اعتراضات و اغتشاشات از ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی و رسانه ای قابل تقسیم بندی است که در این جلسه به بعد رسانه ها و نقش آنها در این جریان پرداخته می شود.

وی نیز مواضع مسئولان پس از سهمیه بندی بنزین را مناسب ندانست و گفت: می بایست از ظرفیت رسانه ای برای اقناع مردم استفاده می شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین