کد خبر: ۶۲۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۰

خبرنگار بی‌ بی سی آزاد شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آلن جانستون، خبرنگار بی بی سی که در باریکه غزه ربوده شده بود، پس از حدود چهار ماه اسارت آزاد شده است. جانستون، که 45 سال سن دارد و به عنوان تنها خبرنگار خارجی در باریکه غزه اقامت و فعالیت داشت، در روز 12 مارس سال جاری و هنگامی که از دفتر کار به منزل خود در غزه باز می گشت توسط افراد ناشناس ربوده شد و تا زمان آزادی در روز 4 ژوئیه در اسارت بود.

در هفته های بعد از مفقود شدن جانستون، گروهی به نام جیش الاسلام - ارتش اسلام - با انتشار نوارهای ویدیویی شامل تصاویر این خبرنگار بی بی سی اعلام داشت که او را ربوده است و در اسارت دارد و هشدار داد که در صورتی که دولت بریتانیا زندانیان مسلمان را آزاد نکند، خبرنگار بی بی سی را به قتل خواهد رساند.

یکی از این نوارهای ویدیویی تصویر جانستون را در حالی نشان می داد که مانند بمب گذاران انتحاری کمربندی حاوی مواد منفجره به کمر او بسته شده بود.

سرانجام ربایندگان خبرنگار بی بی سی در ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه او را به مقامات دولت به رهبری حماس در غزه تحویل دادند.

تصاویر تلویزیونی جانستون پس از آزادی او را نشان می دلد که همراه با مردان مسلح از یک ساختمان خارج می شود.

ساعاتی بعد، آلن جانستون کنار اسماعیل هنیه، نخست وزیر فلسطینی، در یک نشست خبری در غزه شرکت کرد و از کسانی که برای آزادی او تلاش کرده بودند تشکر کرد.

خبرنگار بی بی سی گفت که در زمان اسارت از تغذیه مناسب برخوردار بود و از نظر جسمی سالم است اما از لحاظ روانی در فشار قرار داشت و رفتار ربایندگان را گاه بی ادبانه توصیف کرد.

آلن جانستون در نشست خبری روز چهارشنبه گفت که تسلط حماس بر غره و تعهد این گروه به بهبود شرایط امنیتی در آزادی او موثر بوده است. 

وی افزود تا چند هفته پیش که حماس حفظ امنیت در غزه را بر عهده گرفت، ربایندگان نسبت به ادامه فعالیت خود احساس اطمینان می کردند.

ماه گذشته، شبه نظامیان حماس پس از درگیری سنگین مسلحانه و غلبه بر نیروهای وفادار به جناح فتح توانستند بر باریکه غزه مسلط شوند.

جانستون گفت که در طول اسارت، ربایندگان دو بار محل نگهداری او را تغییر دادند.

خبرنگار بی بی سی افزود که در زمان اسارت شکنجه نشد اما قطعا در دست افرادی بسیار خطرناک با رفتاری غیرقابل پیش بینی بود.

او گفت که در این مدت، چند بار آزاد شدن خود را در خواب دید اما هربار در اتاقی که در آن زندانی بود از خواب بیدار شد.

هنيه نیز در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با آلن جانستون از شادی مردم فلسطین از آزادی خبرنگار بی بی سی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که شرایط مناسب برای آزادی یک نظامی اسرائیلی نیز که در دست حماس است فراهم آید.

محمود زهار وزير خارجه دولت حماس هم که در اين جلسه حاضر بود به خبرنگاران گفت هيچ باجی برای آزادی آلن جانستون به ربايندگان وی داده نشده است. 

جانستون همچنین در یک تماس تلفنی از خانه اسماعیل هنیه آزاد بودن را بهترین موهبت دانست.

او تجربه خود در دوران اسارت را ناخوشایند و گاه کاملا ترسناک توصیف کرد و افزود که بازگشت به زندگی عادی کاملا دشوار خواهد بود.

خبرنگار آزاد شده بی بی سی گفت که در انتظار پیوستن به اعضای خانواده خود در اسکاتلند است و از اینکه فعالیت های او باعث برهم زدن آرامش آنان شده ابراز تاسف کرد.

آلن جانستون گفت که در طول اسارت، با گوش دادن به اخبار جهانی بی بی سی از تلاش هایی که برای رهایی او به عمل می آمد آگاه می شد. 

جانستون کوتاه مدتی پس از آزادی از اسارت توانست در تماس تلفنی کوتاهی با گراهام، پدر خود گفتگو کند، و به گفته گراهام جانستون در این مکالمه کوتاه بگوید که حالش صد درصد خوب است.

گراهام جانستون گفته است که گرچه چهار ماه گذشته مانند کابوسی هولناک بر او و خانواده اشت گذشت، اما در تمام این مدت هرگز امید به رهایی آلن را از دست نداد.

در چهار ماه اسارت خبرنگار بی بی سی، در تعدادی از کشورهای جهان تظاهراتی با درخواست آزادی او برگزار شد و حدود دویست هزار نفر نیز یک طومار اینترنتی شامل همین درخواست را امضا کردند.

بی بی سی با انتشار بيانيه ای ضمن ابراز خوشنودی از آزادی آلن جانستون، آن را خبر خوبی برای خانواده و همکاران او دانسته و از همه کسانی که برای آزادی خبرنگار بی بی سی در غزه تلاش کرده اند، تشکر کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین