کد خبر: ۶۲۸۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵

بحران ارزی در لبنان

ذخایر ارزی لبنان در یک سال اخیر شدیدا کاهش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از المانیتور، لبنان اکنون سومین کشور بدهکار در جهان است و تا پایان سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۵ برابر اندازه اقتصاد خود بدهی داشته است. طبق گفته صندوق بین‌المللی پول اکنون میزان ذخایر ارزی این کشور به شش میلیارد دلار کاهش پیدا کرده که شدیدا بر توانایی دولت و بانک مرکزی برای مدیریت بحران ارزی تاثیر گذاشته است.

بحران ارزی در لبنان از ماه گذشته بیش از پیش تشدید شده و نرخ برابری هر دلار به بالای ۲۴۰۰ پوند لبنان رسیده است که طی سه سال اخیر بی‌سابقه محسوب می‌شود. از سوی دیگر نیز بحران ارزی در کشور همسایه یعنی سوریه تشدید شده و همین مساله به انتقال ارز از لبنان شدت بخشیده است. در حال حاضر بانک های سوری به خاطر تحریم های آمریکا امکان دسترسی مستقیم به دلار را ندارند.

بحران ارزی در لبنان

در لبنان از دو دهه پیش تاکنون ارزش دلار به پوند این کشور پیوند خورده و علاوه بر ارز ملی، دلار نیز به صورت گسترده در مبادلات روزمره مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هفته های اخیر بانک های لبنانی امکان برداشت دلار از جایگاه های خودپرداز را مسدود ساخته و به مشتریان خود تنها اجازه دریافت پوند لبنان را می دهند.

با کمبود دلار، بسیاری از مردم مجبور شده‌اند از صرافی‌ها و یا دلال‌ها دلار مورد نیاز خود را به قیمت بالاتر تهیه کنند که این مساله به نوبه خود به کاهش بیشتر ارزش پول و افزایش سرعت اوج‌گیری قیمت ها دامن زده است.

الیاس سرور، قائم مقام کمیته تغییرات پولی بانک مرکزی لبنان در همین رابطه به المانیتور گفت: بانک ها دسترسی مشتریان خود به دلار را محدود کرده اند و به زودی شاهد محدودیت در خرید و فروش ارز نیز خواهیم بود. بسیاری از مردم از زمان بحران، سپرده های ارزی خود را از بانک خارج کرده اند و آن‌ها را در خانه نگهداری می کنند. تخمین می‌زنیم در حال حاضر مردم چهار میلیارد دلار ارز در خانه هایشان داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین