کد خبر: ۶۲۸۳۴۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹

پاسخ سعد حریری به نبیه بری

«نبیه بری» رییس پارلمان لبنان در تازه ترین سخنان خود به آخرین دیدارش با «سعد حریری» نخست وزیر پیشین این کشور اشاره کرد و گفت: به او گفتم با آتش بازی نکن شاید یک بار کارساز شود اما بیش از این سودی نخواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش شماره امروز (سه شنبه) روزنامه «الجمهوریه» لبنان، بری افزود: به حریری اصرار کردم تا به کار خود ادامه دهد اما وی قبول نکرد، شاید اکنون پشیمان شده باشد.

در مقابل شبکه تلویزیونی «ال.بی.سی.آی» "LBCI" لبنان مطلبی را از گپ و گفت سعد حریری با تعدادی از روزنامه نگاران منتشر کرد که وی تاکید کرده برخلاف سخنان نبیه بری اصلا پشیمان نیست و هرگز هم با آتش بازی نکرده و در مقابل خواهان خاموش شدن آتش بحران از سوی همه طرف های لبنانی است.

نبیه بری: به حریری گفتم با آتش بازی نکن

حریری همچنین گفته است که دولت آینده، دولت «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان خواهد بود.

رییس پارلمان لبنان بر ضرورت تشکیل هرچه سریع دولت در این کشور نیز تاکید کرد و گفت: در دیدار سه جانبه با «میشل عون» رییس جمهوری و «حسان دیاب» نخست وزیرِ مامور تشکیل کابینه از دیاب خواستم تا از نمایندگان جنبش مردمی و همه نیروهای سیاسی در دولت آینده استفاده کند.

بری تاکید کرد که عدم حضور احزاب جریان ۱۴ مارس (المستقبل، نیروهای لبنانی) در کابینه آینده تاثیری در حضور «جنبش امل» و «حزب الله» در کابینه آینده نخواهد گذاشت و دولت باید در هر صورت تشکیل شود.

وی همچنین با رد اینکه در صورت عدم حضور احزاب ۱۴ مارس، دولت آینده، یک دولت یکدست خواهد بود، افزود: ما نمی خواهیم کسی را از حضور در دولت محروم کنیم در مقابل اتفاقا باید همه طرف ها برای تشکیل دولت و عبور از بحران ها و چالش ها با یکدیگر همکاری کنند ولی این دیگر احزاب هستند که حاضر نیستند نماینده ای در کابینه جدید لبنان داشته باشند.

بری همچنین خاطرنشان کرد که در شرایط کنونی لازم است نخست وزیر با همه طرف ها بدون استثنا و از جمله «سعد حریری» نخست وزیر پیشین جلسات مشاوره ای برگزار کند و آنها را برای حضور در دولت آینده متقاعد کند.

حسان دیاب از شخصیت های اهل سنت، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و وزیر پیشین آموزش عالی لبنان پنجشنبه گذشته با کسب ۶۹ رای، بیشترین آرای نمایندگان مجلس ملی این کشور را به دست آورد و به عنوان «نامزد پست نخست وزیری» معرفی شد.

چندی قبل احزاب لبنانی نزدیک به عربستان سعودی و آمریکا موسوم به جریان ۱۴ مارس، اعلام کرده بودند که در دولت حسان دیاب نخست وزیر مامور تشکیل کابینه که پس از سعد حریری پست نخست وزیری را به دست گرفته است، حضور نخواهند یافت.

سعد حریری که در پی اعتراض های اخیر در لبنان در آبان ماه از سمت نخست وزیری استعفا کرد، شنبه گذشته در دیدار با حسان دیاب تاکید کرده بود که حزب وی (المستقبل) در کابینه آینده حضور نخواهد داشت.

از ۲۵ مهر ماه تاکنون هزاران کارگر، کارمند، جوانان حزبی و فعالان مدنی، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی با تظاهرات، تجمع و تحصن در شهرهای مختلف لبنان خواستار اصلاح ساختار سیاسی، پایان دادن به سوء مدیریت و فساد مقام ها، رفع بیکاری، گرانی و تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی (لیره) و افزایش حقوق و مزایا، هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین