کد خبر: ۶۲۸۴۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴

درگیری‌ سنگین نیروهای حفتر با دولت لیبی در جنوب طرابلس/رهبران اروپا در تکاپو برای حل بحران لیبی

منابع امروز (چهارشنبه) از وقوع درگیری‌های سنگین میان نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" و نیروهای دولت وفاق ملی در جنوب طرابلس خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز اطلاع‌رسانی اتاق عملیات "الکرامه" وابسته به نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" شامگاه سه‌شنبه گزارش داد که نیروهای هوایی مواضع نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی در مسیر فرودگاه طرابلس را هدف قرار دادند.

مرکز اطلاع‌رسانی ارتش ملی لیبی اعلام کرد که نیروهای هوایی ارتش ملی طی این حمله یک خودرو زرهی ترکیه را منهدم کردند.

به گزارش العربیه، آمریکا سه‌شنبه ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی به حاکمیت لیبی و تمامیت ارضی آن، از تمامی رهبران و طرف‌های بحران در لیبی خواست تا از افزایش تنش‌ها خودداری کرده و گام‌های جدی‌ای برای حل بحران بردارند و از استقلال کشورشان در برابر سوءاستفاده‌های خارجی دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها سفارت آمریکا در لیبی در توئیتر نوشت: «زمان آن رسیده تا رهبری شجاع لیبی به جای گشودن درها به روی سوءاستفاده‌های خارجی از استقلال کشور دفاع کند».

تلاش‌های اروپایی برای دعوت به آرامش و گفت‌وگو در لیبی
لوئیجی دی‌مایو، وزیر خارجه ایتالیا از «هماهنگی‌های اروپا درباره لیبی» به سرپرستی نماینده عالی امور امنیت و خارجه اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای اروپایی به منظور انجام گفتگو میان طرف‌های درگیر در این کشور خبر داد.

خبرگزاری رسمی ایتالیا از دی مایو نقل کرد که لیبی رویه سوریه را در پیش گرفته و جنگ نیابتی دیگری در حال وقوع است و این کشورهای اروپایی را نگران کرده است.

اتحادیه اروپا پیشتر تاکید کرده بود که گفتگوها تنها راهکار برای ایجاد راهکار است و بحران لیبی راه حلی نظامی ندارد.

اتحادیه اروپا همچنین در بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر در لیبی خواسته بود تمامی اقدامات نظامی را متوقف کرده و گفتگوهای سیاسی را از سرگیرند.

این اتحادیه همچنین اعلام کرد که تمامی اعضای جامعه بین‌المللی ملزم به احترام گذاشتن به قطعنامه منع ارسال تسلیحات به لیبی هستند.

اتحادیه اروپا تاکید کرد که از طرح سازمان ملل و کنفرانس برلین برای ایجاد راه حلی سیاسی برای بحران لیبی حمایت می‌کند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: «شرکت کنندگان در کنفرانس برلین باید ملزم به کار جهت ایجاد راه حل سیاسی فراگیری باشند که منافع مردم لیبی‌ و حاکمیت این کشور را تامین کند».

این در حالی است که یک منبع نظامی ارتش لیبی فاش کرد که ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده کل نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در روزهای آینده به یونان سفر می‌کند تا دو توافقنامه همکارهای نظامی امنیتی و همچنین تعیین مرزهای دریایی امضاء شده میان نخست‌وزیر دولت وفاق لیبی و رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را با طرف یونانی به بحث و تبادل نظر بگذارد.

دولت موقت لیبی و دولت یونان به شدت توافق امضاء شده میان دولت وفاق لیبی و آنکارا را محکوم می‌کنند. این توافقنامه که در ماه گذشته میان اردوغان و السراج امضاء شد، مرزهای دریایی در دریای مدیترانه را بازتعریف می‌کند ولی ارتش ملی لیبی و یونان می‌کوشند با لغو این توافق‌ها، از پیامدهای منفی امنیتی و ژئوسیاسی آنها و روی دادن جنگ‌های منطقه‌ای جلوگیری کنند.

یک منبع آگاه در ارتش لیبی به العربیه گفت که حفتر با مسئولان یونانی دیدار خواهد کرد و با آنها درباره گزینه‌ها برای واکنش به این دو توافقنامه و تنش‌زایی‌های اخیر ترکیه در لیبی گفتگو خواهد کرد، به ویژه آنکه اردوغان در روزهای اخیر و علی‌رغم بالاگرفتن مخالفت‌های بین‌المللی با توافق دریایی امنیتی امضا شده اخیر آنکارا با دولت الوفاق تهدید کرد که کمک نظامی و تسلیحاتی بیشتری در اختیار دولت فایز السراج قرار خواهد داد.

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان روز یکشنبه ۲۲ دسامبر ۲۰۱۹ به بنغازی رفت و با مسئولان لیبی از جمله ژنرال حفتر دیدار و روابط دو جانبه و همچنین توافقات امنیتی نظامی اردوغان-سراج را به بحث و گفتگو گذاشت. وزیر امور خارجه یونان پس از این و برای مذاکره در همین باره به مصر و قبرس رفت.

از سوی دیگر، احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد، سامح شکری، وزیر خارجه این کشور در جریان تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در خصوص مسائل مهم و مورد توجه دو کشور و تحولات منطقه به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.

وزرای خارجه مصر و روسیه در جریان این تماس تلفنی به بررسی تبادل‌ دیدگاه‌ها در خصوص آخرین تحولات منطقه و در راس آن تحولات لیبی به ویژه در سایه امضای دو یادداشت تفاهم میان دولت ترکیه و نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی پرداختند.

سخنگوی وزرات خارجه مصر همچنین اعلام کرد که سامح شکری با غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی و همچنین مشاور امنیت ملی آلمان نیز به صورت جداگانه تماس تلفنی برقرار کرد و با آنها به بررسی تحولات لیبی پرداخت.

شکری با این مسئول آلمانی در خصوص آخرین مقدمه‌چینی‌های روند سیاسی برلین درباره لیبی رایزنی کرد.

وی با فرستاده سازمان ملل نیز به بررسی راه‌های پیشبرد تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به راه حلی فراگیر برای بحران لیبی پرداخت.

از سوی دیگر، نیروهای دولت وفاق ملی لبی از کشته شدن ۴ تن و زخمی شدن ۶ تن دیگر در پی حملات هوایی نیروهای حفتر به منطقه "تاجوراء" در شرق طرابلس خبر داد.

در همین راستا، فوزی اونیس، سخنگوی وزرات بهداشت دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد که در پی بمباران نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" تحت فرماندهی خلیقه حفتر چهار تن کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین