کد خبر: ۶۲۸۶۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶

تکنیک‌های جالب برای کنترل خشم

با یادگیری راهکار‌های کنترل خشم می‌توان از مشکلات بعد از خشمگین شدن و پشیمانی از احساسات منفی جلوگیری کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

خشم یک حالت احساسی است که با تغییرات روانی و بیولوژیکی همراه است.

خشمگین شدن مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می‌آورد و آسیب‌های جبران ناپذیری را به آنان وارد می‌کند؛ اما موضوعی که مهم است بحث کنترل خشم و هیجانات است که نباید به این مسئله بی تفاوت بود.

تکنیک‌های جالب برای کنترل خشم

ما در موقعیت‌های مختلف عصبانی می‌شویم، اما باید راهکار کنترل خشم را در موقعیت‌های مختلف یاد بگیریم.

سحر پهلوان نشان روانشناس و مشاور خانواده گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در ارتباط با مدیریت هیجانات، کنترل خشم است و زمانی که ناکامی رخ می‌دهد ما خشمگین می‌شویم.

پهلوان نشان درباره تکنیک برای کنترل خشم، عنوان کرد: تکنیک تن آرامی از جمله تکنیک‌هایی است که افراد هنگام بروز خشم می‌توانند انجام دهند؛ فرد می‌تواند هنگامی که خشمگین شده است، چند نفس عمیق بکشد، موقعیت را ترک کند و یا گاهی با بستن یک کش و ضربه به دست فکر خود را از موضوعی که باعث خشمش شده است منحرف کند.

وی با بیان اینکه واکنش نشان دادن نسبت به موقعیتی که باعث خشم شده است را به زمان دیگری موکول کنند، افزود: زمانی که آرام‌تر شدند، درباره مسئله‌ای که خشم آن‌ها را برافروخته است صحبت کنند.

پهلوان نشان اضافه کرد: درمان‌های هیجان‌مدار (شناخت هیجان، یادگیری مدیریت هیجانات، تبدیل کردن هیجان منفی به مثبت) در کنترل خشم افراد کمک کننده است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: خشم به طور کامل نباید حذف شود و به عنوان پدیده منفی نباید دیده شود، اما باید بدانیم چه مکانی و به چه میزان بروز خشم لازم است. تجربه هیجانات منفی در زندگی لازم است، اما نباید آسیبی به اطرافیان وارد شود.

اما یکی از موقعیت‌هایی که افراد خشمگین می‌شوند هنگام رانندگی و پشت فرمان است زمانی که فردی از آن‌ها سبقت می‌گیرد، بوق‌ها ممتد می‌زد و... ما فورا خشمگین شده شروع به داد زدن و یا فحاشی می‌کنیم.

زهرا زین‌الدینی روانشناس و مشاور خانواده هم درباره راهکار برای کنترل خشم هنگام رانندگی اظهار کرد: عصبانیت در هنگام رانندگی دلایل متفاوتی مانند ساعات طولانی ماندن در ترافیک و دیر رسیدن به مقصد، احساس خستگی برای ساعات طولانی رانندگی، کم‌خوابی، ابتلا به اختلالات روانی مثل اختلال دوقطبی، مشکلات شخصیتی، اعتمادبه‌نفس پایین، عدم مدیریت هیجانات، شرایط آب و هوایی نامساعد و... می‌تواند داشته باشد.

این روانشناس با اشاره به اینکه برای مدیریت بهتر خشم در هنگام رانندگی بهتر است افراد به یکسری از مسائل توجه کنند، اضافه کرد: اگر فردی احساس می‌کند خیلی زود عصبانی می‌شود و نمی‌تواند آرام بماند بهتر است در ساعت‌هایی که ترافیک زیاد هست، رفت و آمد نکند و یا از مسیر‌های جایگزین استفاده کند

وی افزود: از موارد دیگر برای مقابله موثرتر با خشم این است که افراد سعی کنند قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و در صورت مشاهده یک راننده عصبانی توقف نکنند و به راه خودشان ادامه بدهند، همچنین در صورت عصبانیت می‌توانند در اولین مکان ممکن توقف کنند، کمی به خودشان زمان بدهند و چند تنفس عمیق شکمی داشته باشند تا آرام‌تر شوند و سپس به مسیر خودشان ادامه دهند. ‎

زین الدینی گفت: بهتر است در صورتی که خطایی از راننده مشاهده کردند، زود قضاوت نکنند و سریع واکنش نشان ندهند، چون ممکن است دلیل رفتار آن فرد عدم مهارت در رانندگی و یا از دست دادن تمرکز و یا دلایل دیگری باشد که اگر نسبت به آن آگاهی داشتند، این احساسات منفی را تجربه نمی‌کردند و حتی این اتفاق را طبیعی در نظر می‌گرفتند، بنابراین نوع نگاه و تفکر افراد در رابطه با رفتار‌های دیگران برروی واکنش‌های آن‌ها تاثیر بسیاری دارد.

این روانشناس ادامه داد: اگر رانندگان افکار منفی خود را در رابطه با رفتار رانندگان دیگر شناسایی کنند و بتوانند آن‌ها را تغییر دهند و افکار واقع‌بینانه‌ای را جایگزین آن کنند، به مقدار زیادی در کنترل خشم‌شان موفق خواهند بود.

زین الدینی خاطرنشان کرد: اگر عصبانیت در حین رانندگی برای فردی به تعداد دفعات زیاد اتفاق می‌افتد، بهتر است حتما با کمک یک متخصص دلایل آن شناسایی شود و مداخلات درمانی مناسبی را فرد دریافت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین