حمیدرضا احمدی آشتیانی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف تمام لوازم آرایشی و بهداشتی که برای پیشگیری از بیماریها استفاده میشود ضرورت دارد؟ گفت: فرهنگ عمومی چه در سطح پزشکی چه در سطح اقتصادی تولید یا واردات و چه در سطح فرهنگسازی مصرف بسیار مهم است. اگر نگاه آرایشی به این مقوله داشته باشیم نیازمند بعد فرهنگی هستیم؛ اما اگر با رویکرد بهداشتی به موضوع بنگریم این مواد را برای حفظ سلامتی بیشتر خود نیاز داریم. بنابراین زمانی که از ضرورت سخن میگوییم، استفاده از شامپوها و کرم ضد آفتاب، مد و کلاس اجتماعی نیست.
این عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی که در برنامهای رادیویی صحبت میکرد، در بخش دیگری نیز خاطرنشان کرد: استانداردهای پایه لوازم آرایشی را مد نظر داشته باشیم. اصلی در آسیبرسانی به سلولها به نام تجمعزایی وجود دارد که بر اساس آن گاهی خاصیت آسیبرسانی مادهای به قدری نیست که به عنوان ماده سمی گزارش شود، اما وقتی اصرار و تکرار بر مصرف آن ماده اتفاق میافتد، حالت تجمعی رخ میدهد و بسیار آسیبزاست؛ بنابراین افرادی که از سنین کم مانند ۱۴ سالگی شروع به مصرف لوازم آرایشی میکنند و نسبت به مواد مضر آن بیتوجه هستند، با خطرات زیادی مواجهاند.
در ادامه منصور نصیری کاشانی - متخصص بیماریهای پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مصرف لوازم آرایشی تنها مختص بانوان نیست، گفت: مطالعهای نشان میدهد که اگر یک خانم ۱۲ ماده آرایشی استفاده میکند، یک آقا ۸ ماده مصرف میکند؛ بنابراین میتوان گفت این مشکل به صورت مستقیم با جنسیت ارتباط ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به آسیب لایه ازُن، میزان اشعهای که به زمین تابیده میشود در حد مجاز و قابل قبول نیست، از این رو کرمهای ضدآفتاب، اولین ماده آرایشی است که مورد استفاده قرار میگیرد و گاهی استعمال آن پس از شش ماهگی کودک آغاز میشود. البته این ماده آرایشی جزو موارد مثبت لوازم آرایشی است، اما هرچه افراد رشد میکنند طیف بیشتری از این مواد را مصرف میکنند و بازار بزرگی را شکل میدهند.
این متخصص بیماریهای پوست در پاسخ به این سوال که لوازم آرایش چه مضراتی به همراه دارند؟ اظهار کرد: بسیاری از مواد آرایشی توسط افراد خورده میشود یا از طریق پوست جذب میشود. همچنین برخی از مواد استنشاقی هستند و از طریق مجاری تنفسی وارد بدن میشوند و گاهی میتوانند سبب بروز بیماری شوند. به عنوان مثال نوعی جوش یا آکنه در اثر استفاده از لوازم آرایشی بر روی پوست ایجاد میشود.
نصیری کاشانی ادامه داد: ریزش مو در ناحیه پیشانی یکی از جدیدترین نوع بیماریهای پوستی است که منجر به از بین رفتن کامل ریشههای مو میشود. در این بیماری، افراد حتی نمیتوانند ضدآفتابهای معمولی برای پوست خود استفاده کنند. تعداد مبتلایان به این بیماری در ۲۰ سال گذشته به تعداد انگشت شمار گزارش میشد اما در سالهای اخیر تعداد آن به شدت رو به افزایش است. در واقع باید مصرف همیشگی لوازم آرایش را متوقف کنیم و مصرف آنها را به میهمانی و مناسبت محدود کنیم.
در ادامه زهره سلطان محمدی، دکترای جامعه شناسی فرهنگی و ارتباطات با بیان اینکه آرایش یک نماد است که مشخصکننده سن، طبقه اجتماعی و سلامت روانی افراد است، تصریح کرد: همه انسانها با ظاهر خود تعامل اجتماعی برقرار میکنند که با مطالعه و شناخت تکنیکهای مختلف میتواند در مسیر درست هدایت شود و آنها را در مسیر شناسایی نیازها قرار دهد. متاسفانه افراد در جامعه دارای شخصیت نمایشی و برخی نیز خودشیفتگی دارند و بعضی هم به دلیل وسواس مصرفی، از لوازم آرایش به صورت افراطی استفاده میکنند.
این مدرس دانشگاه معتقد است که همه ما نیاز و خواسته داریم. عدم شناسایی و تفکیک این دو، موجب ایجاد حالتهای افراطی در افراد میشود. میتوان تمام این مسائل را ناشی از ترس درون افراد دانست. یعنی ما برای اینکه ظاهر خوبی داشته باشیم یا برای افراد دیگر عادی نشویم، به عدم توجه به خود و فردیت دچار میشویم. از این رو تبلیغاتی که افراد را به سمت استفاده بیرویه از لوازم آرایش سوق میدهد، مربوط به موضوع القای مخاطب است. در واقع باید مخاطب را در مسیر اقناع قرار دهیم و به او گوشزد کنیم که لوازم آرایش و عملهای زیبایی زندگی را با نیازهایش هماهنگ میکند نه خواستهها.