کد خبر: ۶۲۸۸۲۳
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴

شیون فومنی، شاعر محبوب گیلکی سرا و غزلسرای خلاق شعر فارسی

حامد فومنی گفت: شیون فومنی، به واقع "شیون شعر" و "شاعر مردم" است؛ او نه به واسطه ی صدای دلنشین دکلمه اش در اجرای شعرهای مردم مدار نوارهای کاست صوتی "گیله اوخان" (پژواک گیلان) است بلکه با آمیختگی هنرمندانه از عناصر بومی، باورها، افسانه ها، ضرب المثل ها و کاربرد و گزینش مناسب واژگان و اصطلاحات در تار و پود برخاسته از جوهره و اصول ادبی و هنری زیبایی شناسانه به درک هستی و به انسان و جهان پرداخت.
شیون فومنی، شاعر محبوب گیلکی سرا و غزلسرای خلاق شعر فارسی
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی شیون فومنی، به مناسبت فرارسیدن هفتاد و سومین زادروز شاعر نامدار معاصر "شیون فومنی" از سوی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بنیاد شیون فومنی، خانه هنرمندان ایران و انجمن شاعران ایران عصر روز پنج شنبه، پنجم دی ماه، در تهران تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران مراسم بزرگداشتی برای آن شاعر محبوب و مردمی برگزار شد.
نخستین سخنران این مراسم، "دکتر علیرضا قلی نژاد پیربازاری" از مسئولین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور بود که گفت: "شیون فومنی، معمار شعر معاصر گیلکی است. در دوران افول زبان گیلکی، اشعار او بود که خون تازه ای به پیکر فرهنگ و ادب گیلان تزریق کرد".

در ادامه "حامد فومنی"، رییس بنیاد شیون فومنی، با خیرمقدم و تشکر از حضور استادان، شاعران، هنرمندان و مردم فرهنگ دوست گفت: "شیون فومنی، به واقع "شیون شعر" و "شاعر مردم" است؛ او نه به واسطه ی صدای دلنشین دکلمه اش در اجرای شعرهای مردم مدار نوارهای کاست صوتی "گیله اوخان" (پژواک گیلان) بلکه با آمیختگی هنرمندانه از عناصر بومی، باورها، افسانه ها، ضرب المثل ها و کاربرد و گزینش مناسب واژگان و اصطلاحات در تار و پود برخاسته از جوهره و اصول ادبی و هنری زیبایی شناسانه به درک هستی و به انسان و جهان پرداخت. وی در ادامه افزود: "شعر گیلکی شیون فومنی، نه عصا قورت داده است و نه سرخورده، شعرش، اندیشه های فارسی با لغات گیلکی نوشته شده نیست؛ هر چند در شعر فارسی، شیونی"جهان وطن" است".

"دکترسید احمد محیط طباطبایی"، کارشناس و پژوهشگر فرهنگی، دیگر سخنرانی بود که پشت تریبون قرار گرفت و تاکید کرد: "شیون فومنی، برآیند فرهنگ گیلکی و ایرانی است؛ آثار او الگویی برای آیندگان است و از این جهت ویژگی موزه ای دارد و باید در شکل فرهنگ موزه ای سامان یابد".

"محمدرضا اصلانی"، فیلمساز و منتقد سرشناس سینمای مستند ایران، در سخنانی گفت: "اگر شیون فومنی، زنده است به زبان زنده است و اگر زبان گیلکی زنده است با شیون زنده است؛ شعر شیون، ژن آزادگی دارد".

"سهیل محمودی"، شاعرمعاصر و عضو هیات مدیره خانه شاعران ایران، دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی گفت: " شیون فومنی، گیلان را به بسیاری از مردم شناساند؛ او با مردم زیست و یکی از صداهای رسا و ماندگار فرهنگ و ادبیات گیلان در روزگار ماست. وی در ادامه افزود: " کمتر شاعری، فرزند یا فرزندانی دارد که از خود بگذرند تا پدرشان دیده شود و خودشان با وجوداینکه استعداد و ذوق ادبی دارند کاری می کنند تا دیده نشوند و شیون فومنی در کنار پدیده بودنش در شعر گیلکی و غنای شعرهای فارسی اش این سعادت را داشت که فرزندی چون " حامد فومنی" برای تداوم انتشار و گردآوری آثار و زنده نگه داشتن نام پدر، بی دریغ تلاش می کند تا بر اعتبار شیون افزوده شود که این ارزش در جای خود شایسته ی تحسین و ستایش است".
" دکتر سید ضیاالدین شفیعی" شاعر، پژوهشگر و منتقد ادبی، در تبیین جایگاه و منزلت ممتاز شیون در شعر گیلکی به عنوان نیمای شعر گیلکی و ذکر مصادیقی از مشترکات شعر شاعران هندی زبان با شعر شیون گفت: "مردم گیلان، شعر شیون فومنی را در آغوش می کشند چون او را با خود می بینند نه بر خود، او انتخاب کرد در کنار مردم باشد و با این انتخاب، همواره در مضیقه بود".

"دکتر فرهاد طهماسبی"، پژوهشگر، منتقد ادبی و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های تهران، در تشریح ویژگی های شعر فارسی شیون فومنی گفت: "عشق، مرکز شعر شیون است؛ غزل های فارسی او که سرشار از حسن تعبیر و تصویربرداری خلاقانه است؛ کمتر مورد توجه قرار گرفته است که باید بیش از گذشته بر روی آن کار کرد". وی در ادامه افزود: " با بررسی و پژوهش های وسیعی که از شعر غزلسرایان نامدار معاصر داشته ام به این نتیجه رسیدم غزل های فارسی شیون فومنی، از برجسته ترین، ممتازترین، درخشان ترین و خلاقانه ترین غزل های شعر فارسی معاصر است".

پس از پایان سخنرانی ها، تصویر زنده یاد " شیون فومنی" که به دست تیم رباتیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوسیله ی " ربات تصویرگر" ترسیم شده بود با رونمایی از آن به "رفعت اقبال شعار"، همسر شاعر، تقدیم شد و ایشان ضمن قدردانی از زحمات تیم رباتیک دانشگاه، برای بازدید دوستداران فرهنگ و هنر به خانه هنرمندان ایران اهدا نمود".

در پایان این بزرگداشت باشکوه، گروه هم آوایان " مهرورزان" به سرپرستی و رهبری "شاهرخ شیردوست"، هنرمند گیلانی، با اجرای قطعاتی از ترانه های شیون فومنی، مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

شیون فومنی، شاعر محبوب گیلکی سرا و غزلسرای خلاق شعر فارسی

شیون فومنی، شاعر محبوب گیلکی سرا و غزلسرای خلاق شعر فارسی

شیون فومنی، شاعر محبوب گیلکی سرا و غزلسرای خلاق شعر فارسی

شیون فومنی، شاعر محبوب گیلکی سرا و غزلسرای خلاق شعر فارسی

شیون فومنی، شاعر محبوب گیلکی سرا و غزلسرای خلاق شعر فارسی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین