کد خبر: ۶۲۸۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲

هشدار ایتالیا به ترکیه

وزیر امور خارجه ایتالیا هشدار داد که عملیات ترکیه در لیبی باعث تشدید اوضاع در این کشور شده و به تلفات بسیار زیادی در غیرنظامیان منجر می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

«جوزپه کونته» وزیر امور خارجه ایتالیا روز شنبه گفت که بحران لیبی با ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور قابل حل است.

هشدار ایتالیا به ترکیه

به گزارش اسپوتنیک، وی که در آخرین کنفرانس خبری خود در سال 2019 صحبت می‌کرد، گفت: «واقعیتی که در برابر ما قرار دارد شامل تنها دو ارتش (در لیبی) نیست بلکه شامل افراد مسلح و قبایل نیز می‌شود که (این کشور را) به صورت غیر قابل باوری تکه تکه کرده است. این موضوع بی پایه و اساس است که بتوان بوسیله گزینه نظامی ثبات را طی چند هفته به لیبی بازگرداند.»

بر اساس گفته وزیر خارجه ایتالیا،‌ منطقه پرواز ممنوع می‌تواند ابزاری برای دستیابی به صلح در کشور جنگ زده لیبی باشد.

کونته تاکید کرد که گفت‌وگوی تلفنی اخیر با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه نشان می‌دهد که مذاکرات سیاسی درباره بحران لیبی وجود دارد.

وی افزود که در جریان گفت‌وگو با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از وی خواسته تا از مداخله نظامی زمینی در حمایت از دولت وفاق ملی به نخست وزیر فایز السراج جلوگیری کند.

وزیر خارجه ایتالیا گفت که عملیات ترکیه باعث باز شدن مسیر تشدید نظامی غیر قابل باوری می‌شود که به ایجاد تلفات بسیار زیادی در میان غیرنظامیان شده و به هیچ کسی اجازه دستیابی به پیروزی را نخواهد داد.

دو هفته پیش ترکیه دو تفاهم‌نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد تا بتواند منابع انرژی در دریای مدیترانه را اکتشاف و استخراج کند؛ این اقدام، باعث ناراحتی مصر، یونان، قبرس جنوبی و ژنرال خلیفه حفتر شده و قرار است چهار کشور یونان، مصر، فرانسه و قبرس یونانی نشین روزهای چهارم و پنجم ژانویه (۱۳ و ۱۴ دی) در قاهره حول تحولات لیبی دور هم جمع شوند.

دولت ترکیه نیز بعد از درخواست کمک نظامی رسمی از دولت وفاق لیبی، اعلام کرد که نیروهای خود را به این کشور خواهد فرستاد. برخی رسانه‌ها در سوریه فاش کردند که آنکارا تاکنون دو نوبت از سوریه، نیروهایش را به لیبی فرستاده است

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین