کد خبر: ۶۲۹۱۵۵
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
آنچه باعث طغیان اجتماعی می‌شود، احساس بی‌عدالتی است

وزیر بهداشت: ۹۹، سال سخت‌تری خواهد بود

وزیر بهداشت ضمن اشاره به مطالبات وزارت بهداشت از تامین اجتماعی و پرداخت تدریجی معوقات مراکز درمانی، در عین حال گفت: چنانچه شرایط اقتصادی کشور با این آهنگ پیش رود، سال ۹۹ سال سخت‌تری خواهد بود و بنده نیز به عنوان مدیر ارشد مجموعه، به گونه‌ای عمل خواهم کرد که منطبق با جیب مملکت باشد و مطمئنم که مردم چنانچه بی‌عدالتی مشاهده نکنند، صبوری خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

سعید نمکی در جلسه شورای عالی نظام پرستاری، با بیان اینکه پرستاران همکارانی وفادار و مردم دوست هستند که علیرغم طولانی شدن معوقات دریافتی، به جز نگاه مهربان، به بیماران ننگریستند، بیان کرد: خوشبختانه در دوره فعلی شورای عالی نظام پرستاری، اندیشه های پخته و کارآزموده ای دورهم جمع شده اند که حضور آنها برای بنده که با نگاه استمداد از سازمان های مردم نهاد به این عرصه پای گذارده ام، کمک موثری خواهد بود.

وی افزود: یکی از خسران های عظیم ملی ما، ضمن احترام به جامعه پزشکی، این است که برای سایر کادر بهداشتی و درمانی مملکت به عنوان ستون های اصلی خدمت، هویت مستقلی تعریف نکرده‌ایم.

وزیر بهداشت: ۹۹، سال سخت‌تری خواهد بود

نمکی ادامه داد: از بهورز که در خانه بهداشت به عنوان سرباز خط مقدم، تا پرستار که چنانچه نباشد، کارکرد بیمارستان‌ها و نظام درمان لنگ است، باید دارای شخصیت و هویت مستقل باشند. در کنار اینها، داروسازان، ماماها و حتی پرسنل اداری، مالی بیمارستان‌ها و نظام سلامت نیز باید هویت مستقل داشته باشند، نباید تصور شود که هویت اینها صرفا وابسته به فعالیت همکاران پزشک است. تمامی کادر بهداشت و درمان باید احساس هویت حرفه‌ای مستقل و غیروابسته به دیگران داشته باشند؛ این موضوع اولین گامی است که باید در نظام ارائه خدمت مملکت برداریم.

ضرورت جامعه محور کردن نظام آموزش پرستاری

وزیر بهداشت درخصوص نظام آموزش پرستاری، گفت: نگاه ما در آموزش پرستار مملکت آموزش بر مبنای بیمارستان است. معتقدم در حوزه پرستاری بیش از سایر حوزه‌ها باید به سراغ جامعه محور کردن نظام آموزش پرستاری برویم. باید پرستارانی تربیت کنیم که چند ویژگی داشته باشند؛ اولا اینکه ماهرترین و زبده‌ترین فرد در نظام ارائه خدمت باشند؛ چراکه اولین تماس بیمار در مواقع بحرانی بیماری، با آنهاست. چنانچه پرستار نتواند اولین برخورد با پریشان حالی بیمار را مدیریت کند، ممکن است پروسه درمان با مشکل مواجه شود. دوم اینکه، پرستاران بدانند فقط برای کنار تخت بیمار آن هم در بیمارستان تربیت نشده است.

وی گفت: پرستاری که امروز تربیت می‌شود، پرستاری نیست که در نظام ارائه خدمت از آن حرف می‌زنیم؛ این پرستار قابلیت های محدودی دارد. یکی از راه های اثبات وجود پرستار ماهر کارآزموده موثر، این است که مهارت های غیرپرستاری را بیشتر فراگیرد تا به عنوان عنصر موثر، در جایگاه های مختلف نظام ارائه خدمت فعالیت کند.

وی افزود: نکته سوم این است که ما برای مدیریت نظام سلامت هرگز به پرستاران فکر نکرده ایم. درحالیکه یکی از زبده ترین افرادی که می توانند نظام سلامت را مدیریت کنند، پرستاران هستند. به همین دلیل، phd هایی که تربیت کردیم بیکار مانده‌اند و چنانچه دانشکده های پرستاری این فارغ التحصیلان را به عنوان اعضای هیات علمی نپذیرند، این افراد نه پرستاران لیسانسه ای هستند که در بیمارستان کنار تخت بیمار خدمت ارائه دهند، نه جایگاه دیگری برای آنها تعریف شده است و این موضوع یکی از نقصان های امر آموزش پرستاری محسوب می‌شود. چراکه پرستار phd تربیت نکرده ایم که بتواند مدیریت نظام ارائه خدمت را برعهده گیرد. درحالیکه این جایگاه بسیار موثر و مفیدی است و باید در ساختار آموزشی به این سمت و سو برویم.

وی درخصوص نظام پرداخت نیز بیان کرد: ما در نظام پرداخت، همواره پرستار را به عنوان گیرنده قسمتی از وجهی که طبیب در محل ارائه خدمت به دست آورده است، تلقی می کنیم. این تفکر ما را دچار فقدان هویت حرفه‌ای کرده است که باید ترمیم شود. زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بوده و بعد به وزارت بهداشت آمدم، همواره خواستار اصلاح نظام پرداخت فعلی بودم و تاکید داشتم که حداقل به سمت نظام پرداخت DRG برویم تا گروه های ارائه دهنده خدمت، احساس هویت کنند.

نمکی با تاکید براینکه سامانه قاصدک طرحی ناموفق، ناعادلانه و به لحاظ اقتصادی غیرمنطقی است، تصریح کرد: پیشنهاد می کنم، شورای عالی نظام پرستاری با همکاری دکتر حضرتی، دکتر حریرچی و کمک های معاونت توسعه وزارت بهداشت، تیمی تشکیل دهند تا به چند نکته در مورد نظام پرداخت، بپردازیم؛ اول اینکه، چگونه می توانیم مدلی طراحی کنیم که عادلانه باشد، دوم اینکه، رضایتمندی ایجاد کند و از همه مهمتر، با شرایط کنونی اقتصادی مملکت سازگار باشد.

وی درخصوص معوقات پرستاری، خاطرنشان کرد: در مقطعی، ساختار نظام اقتصاد سلامت کشور برهم خورد. یعنی به شیوه ای از مطالبات دامن زدیم که با بضاعت های اقتصادی کشور متناسب نبود و این موضوع در سال ۹۲ و بعداز اجرای طرح تحول سلامت با افزایش هزینه های سازمان های بیمه گر آغاز شد.

در پرداخت معوقات، پرستاران در اولویت هستند

وی ادامه داد: در حال حاضر با پیگیری هایی که صورت گرفته، مطالبات ۱۰ هزار میلیارد تومانی ما از سازمان تامین اجتماعی، به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده که به تدریج در حال پرداخت معوقات هستیم و در این زمینه پرستاران در اولویت هستند. چراکه پرستاران، همان قشری هستند که با ۱۸ ماه معوقه، به کار خود ادامه داده‌اند و در هیات دولت نیز، همواره از منش و شخصیت آنها دفاع کرده‌ام.

وزیر بهداشت بیان کرد: البته در این میان، برخی دانشگاه ها خوب عمل کردند و از درآمدهای اختصاصی شان دستمزد پرستاران را پرداخت کرده اند. برخی دیگر تاحدودی و برخی دیگر انگار نه انگار که پرستاران نیز در مجموعه، حقی دارند و با بهانه هایی از جمله اینکه این نیروها شرکتی یا قراردادی هستند، ضعیف کشی می کنند.

آنچه باعث طغیان اجتماعی می شود، احساس بی عدالتی است

نمکی اظهار کرد: چنانچه شرایط اقتصادی کشور با این آهنگ پیش رود، سال ۹۹ سال سخت‌تری خواهد بود و بنده نیز به عنوان مدیر ارشد مجموعه، به گونه‌ای عمل خواهم کرد که منطبق با جیب مملکت باشد و مطمئنم که مردم چنانچه بی عدالتی مشاهده نکنند، صبوری خواهند کرد. آنچه باعث طغیان اجتماعی می شود، احساس تبعیض و بی عدالتی است.

وزیر بهداشت درخصوص جایگاه بهیاران، عنوان کرد: وظیفه وزیربهداشت، تامین نیروی انسانی کنار تخت بیمار و تامین سلامت مردم است و اصراری نیست که این فرد بهیار یا پرستار باشد، این موضوع را باید مدیریت کنید. اما این نکته را رعایت کنید که همانطور که پرستاران برای خود خواستار شخصیت و هویت سازمانی مستقل هستند، بهیاران نیز همین انتظار را دارند، اما به کارگیری این نیروها برعهده شما است و شورای عالی باید مدلی طراحی کند که این موضوعات را مدیریت کند.

ضرورت طراحی مدل‌های ملی در حوزه استاندارد نیروی انسانی

نمکی درخصوص استاندارد نیروی انسانی، گفت: اینکه برخی الگوهایی جهانی برداشته شده و در کشور تعریف می شود، پذیرفتنی نیست، بلکه ما نیازمند مدل‌های ملی هستیم. استاندارد نیروی انسانی باید برحسب نوع خدمت، تعریف شود. نیروی انسانی ما متناسب با تخت توزیع شده است و این درست نیست، بلکه باید متناسب با نوع خدمت این اقدام صورت گیرد.

وزیر بهداشت درخصوص مجوز نیروی انسانی، بیان کرد: مجوز استخدام ۱۰ هزار نیرو داده شد که قرار بود ۸ تا ۹ هزار نیرو به پرستاران اختصاص یابد، اما این موضوع منجر به ایجاد شکاف و بی عدالتی بین نیروهای بهداشتی و درمانی می شد. اما باید این خبر را اعلام کنم که به زودی، مجوز استخدام ۱۰ هزار نیروی دیگر داده خواهد شد که همان ۹ هزار نیروی پرستاری که وعده داده بودیم، محقق خواهد شد.

تصویب تعرفه پرستاری در منزل

نمکی در پایان درخصوص پرستاری در منزل، تصریح کرد: به زودی تعرفه پرستاری در منزل مصوب شده و پوشش بیمه ای آن نیز محقق خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
64
اگر مریض داشته باشی و کم پول و بی پارتی باشی میفهمی که الان هم کارد به استخوان رسیده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
مردم اگر صبوری نکنند چه کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
1
42
به همون خیال باش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
1
46
,همش حرف میزنید من که پول دکتر رفتن هم ندارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
62
سال99سال طغیان پابرهنگان علیه بی عدالتان
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
40
بوهای عجیبی به مشام میرسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
28
تا آلان سالهی راحتی داشتیم من نه دنبال دارو گشتم تواین سی- چهل ساله نه شب پشت درهلال احمر و13 آبان وایستادم یه نفر زن بیا دارو احتکار کنه کاری هم باهاش نداشته باشن راستی کو بقول تلوزیون خانم ن
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
47
از خودتان مایه بزارید و بار سنگین تر روی دوش مردم نزارید
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
از ۱۳۵۷ هر سال سال سخت برای مردم بوده است .خودشان که برای یک سرماخوردگی به بهترین بیمارستانهای اروپا مانند هانوفر المان !!؛؛؛؛؛ مراجعه می کنند
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
37
مگه سال بهتری هم داریم؟؟؟ ماکه دیگه قید دکتر رو زدیم و میریم خود درمانی میکنیم...مردیم هم مردیم..پول توی حلقوم اون جماعت پول پرست هم نمیریزیم...داروها همه آشغال...نصف مشابه خارجیش هم تاثیر ندارن....مردم رو سرکار گذاشتین....عمریه...
برزو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
41
وقتی ما کشور ثروتمندی چرا مردم در فقر و فلاکت زندگی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
وقتی مدیریت صفر باشد ازاین بدتر هم می شود
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
2
36
شما از طرف مردم مطمئنید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
42
شما با دنیا بجنگید چه حاصلی داشت تاحالا ؟!؟!
احمد
|
Germany
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
16
من امسال دوسش داشتم ....
اینم شانس مایه ...
فایزه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
12
بی عدالتی در حق پرستاران دیده میشه ولی بی عدالتی در حق بچه های بهداشت دیده نمیشه ! تمام صنف های کاری حتی بهداشت مدارس و خانه های بهداشت رو به پرستارها دادن . پس بچه های بهداشت چی که چهار سال با امیدی درس خوندن چرا حوزه درمان رو وارد بهداشت کردین ؟ اگر نیازی به بچه های بهداشت ندارین چرا هر ساله دانشجوی زیادیی میگیرین ؟ میخواین بیشتر بیکار تحویل جامعه بدین ؟
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
38
حالشو اونا ببرن صبوریشو ما
خوبه والا
از طرف مردم قول ندهید لطفا
من خودم به تنهایی صبوری نمیکنم بقیه رو نمیدونم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
9
از روز صحبت کن نه از سال
نهلاتنل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
1
8
نمیدونم سختیهای سال 99 و گزارش آن از طریق این آقا چه ربطی به وزارت بهداشت داره...غیر از اینکه اقایون از تریبونهای مختلف میخوان جو روانی راه بندازن و شرایط رو برای سال بعد آماده کنن ...بانمک امسال آنفلانزا مردم رو کشت سال بعد طاعون و وبا و .... مردم رو نابود میکنه ،واسه شما که مهم نیست
بابا طاهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
7
به مو گفتی صبوری کن صبوری
صبوری طرفه خاکی بر سرم کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
7
مطمئنه که مردم صبوری خواهند کرد ! مردم هم مطمئن اند که بعضیها هم چپاول خواهند کرد و در روز تشکر بجای حمایت از مردم، یکشبه قیمت چیزهای پولساز رو حداقل 3 برابر
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
1
5
امیدوارم ما ببینیم و شما نبینید
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
0
6
مگر مردم چاره دیگری هم دارند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
1
0
چه بانمکی،....... نمکی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین