کد خبر: ۶۲۹۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲

اخراج دیپلمات‌های بولیوی و اسپانیا

اسپانیا در واکنش به اخراج چند دیپلمات خود از بولیوی، سه دیپلمات این کشور را اخراج کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه اسپانیایی ال‌پاییس گزارش داد که اسپانیا روز دوشنبه سه دیپلمات بولیوی را در واکنش به اخراج دیپلمات‌های خود از این کشور اخراج کرد.

پیشتر دولت موقت بولیوی سفیر مکزیک را به همراه چندین دیپلمات اسپانیایی در ارتباط با اختلاف میان لاپاز و مکزیکوسیتو پیرامون پناه دادن به چند نفر از جمله برخی متحدان اوو مورالس اخراج کرد.

اخراج دیپلمات‌های بولیوی و اسپانیا

بولیوی روز یکشنبه اسپانیا را به تلاش ناموفق برای خارج کردن یک مشاور دولتی پیشین بولیوی از سفارت مکزیک در لاپاز متهم کرد. این در حالی است که مادرید این اتهام را رد کرده است.

تنش دیپلماتیک میان مکزیک و دولت موقت بولیوی در حالی همچنان ادامه دارد که در جدیدترین تحول در این رابطه، دولت موقت بولیوی، پرسنل سفارت اسپانیا را به تلاش برای نفوذ در سفارت مکزیک در لاپاز با یک گروه از افراد نقاب زده متهم کرد که به اعتقاد دولت لاپاز نقض تمامیت ارضی بولیوی محسوب میشود.

آرتورو موریو وزیر کشور دولت موقت بولیوی گفت که معتقدیم هدف این اقدام خارج کردن "خوان رامون کینتانا" یک مشاور رئیس‌جمهوری سابق بولیوی از سفارت مکزیک در لاپاز بود که ناکام ماند.

پس از فرار شماری از مقامات دولت اوو مورالس به سفارت مکزیک در لاپاز، محل این سفارتخانه در کانون تنش دیپلماتیک میان مکزیکوسیتی و لاپاز قرار گرفته است.

اسپانیا و مکزیک اعلام کرده اند که ادعای دولت موقت بولیوی درست نیست و فقط کاردار اسپانیا در بولیوی روز جمعه برای دیدار با سفیر مکزیک وارد ساختمان این سفارتخانه شد.

دولت مادرید نیز اعلام کرده که قرار است تیمی را برای تحقیقات در این رابطه به بولیوی اعزام کند.

در همین رابطه وزیر کشور دولت موقت بولیوی اعلام کرد که از جنینه آنی‌یس رئیس جمهوری موقت این کشور و همنچنین کارن لونگاریک وزیر خارجه دولت موقت خواهد خواست تا دستور اخراج دیپلمات‌های اسپانیا را صادر کنند.

وزیر خارجه دولت موقت بولیوی نیز پیشتر اعلام کرد: افرادی که اعضای سفارت اسپانیا در لاپاز شناخته شدند، در کنار شماری از افراد نقابدار تلاش کردند روز جمعه وارد سفارت مکزیک در لاپاز شوند.

پس از آن که مورالس در پی اعتراض‌ها به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری استعفا کرد، مکزیک به وی پناهندگی داد. این اقدام موجب بروز تنش در روابط دولت چپ گرای مکزیک و دولت موقت راست گرای بولیوی شد. ادامه این تنش‌ها در حالی است که مورالس مکزیک را ترک کرده و به آرژانتین رفته است. آرژانتین گفته که به وی پناهندگی سیاسی داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین