آفتابنیوز : آفتاب: وزیر کشور پس از برگزاری جلسهای در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی كه با حضور حداد عادل رئیس مجلس، چمران رییس شورای شهر تهران، مهندس هاشمی مدیرعامل مترو تهران و قالیباف شهردار تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین دستاورد اجرای طرح سهمیهبندی بنزین فرهنگ صرفهجویی، حفظ منابع ملی و هدر ندادن منابع است كه خوشبختانه مردم نیز با استقبال خوب خود، با ما در اجرای آن همكاری كردند.
مصطفی پورمحمدی خاطرنشان كرد: در دولت این بحث مطرح شد كه میزان صرفهجویی را محاسبه كنیم كه البته طبیعتا باید در قالب طرحی به مجلس ارائه شود و یا در دولت نیز تصمیم میگیریم؛ درغیر این صورت محاسبه میزان صرفه جویی بنزین مجوز قانونی میخواهد.
به گفته وی، عمدتا قرار شده میزان صرفهجویی در مباحث حمل و نقلی و خدمات عمومی هزینه شود، كه انشاءالله جزئیات اجرای طرح مشخص شده و اطلاع رسانی خواهیم كرد.
وزیر كشور در خصوص تخلفات اجرایی سهمیهبندی و باطل شدن چندین هزار كارت سوخت گفت: شركت نفت خود متعهد شده كه سریعا بازرسهای خود را فعال كند و در پمپ بنزینها و جایگاههای بنزین كه تخلفاتی صورت میگیرد اقدام لازم انجام گیرد و با این افراد برخوردهای انضباطی صورت گیرد.
پورمحمدی یادآور شد: نیروی انتظامی نیز برای مراقبت بیشتر و سوء استفاده نكردن از كارتهای سوخت فعال شده تا این خرید و فروشهای غیرمجاز صورت نگیرد.
وی یادآور شد: تا اوایل سال طی برآوردهایی كه صورت گرفت تولید خودروسازان داخلی به سقف مطلوب ما نرسید، و در این راستا قراردادهایمان را عملیاتی كردیم.
وزیر كشور یادآور شد: برای توسعه قطار شهری نیز تصمیماتی اتخاذ شده كه فقط منابع مالی آن مشكل دارد که انشاالله مجلس مصوبه دولت را بررسی كند و ما نیز در این چرخه شاهد تحولات خوبی باشیم.
رییس شورای شهر تهران نیز از تمهیدات تازه برای افزایش حجم جابهجایی مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد.
مهدی چمران افزود: تكمیل 8 خط مترو تهران خوشبختانه در دومین دوره شورای شهر به تصویب رسیده كه میتواند اجرایی شود اما منتظر هستیم تا اعتبارات آن تأمین شود و تخصیص یابد.
وی در عین حال تاكید كرد كه تمام ملزومات آماده است و حتی پیمانكاران مختلف از نقاط مختلف میتوانند كارشان را شروع كنند تا در مدت چهار سال مترو آماده شود.
به گفته رییس شورای اسلامی شهر تهران در حال حاضر مشكل كمبود واگن است، اما تدابیری برای تأمین واگنهای مورد نیاز اندیشیده شده كه به نیازها پاسخ میدهد.
چمران ادامه داد: آنچه در حال حاضر مدنظر است و بیشتر میتواند كمك كند تا وضع فعلی جامعه برای حمل و نقل مسافران بهبود یابد، افزایش اتوبوس است كه امیدواریم اتوبوسهایی كه خودروسازان داخلی در اختیار ما میگذارند هم از جهت كیفیت و هم تعداد به اندازهای كه قول داده شده، باشد تا بلافاصله در خطوط تعیین شده به كار گرفته شود.
وی تصریح كرد: مترو در حال حاضر بیش از ظرفیت خود مسافر جابهجا میكند و در این شرایط نیز امكان اضافهكردن واگنهای آن وجود ندارد؛ اما برای ناوگان اتوبوسرانی امكان افزایش اتوبوسها وجود دارد.
همچنین مدیرعامل مترو تهران ضمن تشكر از رییس مجلس برای بازدید سرزده از مترو و آشنا شدن با مشكلات گفت: خوشبختانه اكنون با حداكثر ظرفیت، سرویسدهی در متروصورت میگیرد كه با تمهیدات بهعمل آمده از طریق واگنسازان داخلی در طول سال مقرر بود 18 قطار معادل 126 واگن به سیستم مترو افزوده شود كه در حال حاضر 7 قطار آن به سیستم مترو اضافه شده است. بنابراین امیدواریم تا آخر سال 12 قطار دیگر نیز به این سیستم افزوده شود و پاسخگوی وضعیت فعلی باشیم.
مهندس محسن هاشمی تصریح كرد: در این جلسه قرار شد تا مجلس در دریافت یارانهها و خرید واگنها ما را یاری كنند تا از اواسط سال آینده سرویس بهتری به مسافران مترو ارائه شود.
مدیرعامل مترو تهران با بیان اینكه اعتبارات مترو بسیار سنگین بوده و پدیدهای است كه ساخت آن به كندی صورت میگیرد، یادآور شد: مترو اعتبارات كلانی نیاز دارد و تقریبا برای ساخت هر كیلومتر آن باید معادل 40 تا 50 میلیارد تومان هزینه شود كه این امر نیازمند برخورداری از سطح حمایت گستردهای است كه بتواند پاسخگوی سفرهای شهری خود باشد.