کد خبر: ۶۲۹۳۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱

شعار علیه دولت در مراسم ۹ دی

در اين ميان اما چند پلاكارد بيش از باقي خودنمايي مي‌كرد. شعارهايي با مضمون حمله و تخريب دولت و روحاني كه روي مقواهايي سفيد نوشته شده‌بود. «روحاني، روحاني نيست» يكي از همين شعارهاي نوشته شد روي پلاكارد بود.
آفتاب‌‌نیوز :

مخالفان دولت خواب استيضاح و سقوط دولت را مي‌بينند. سوداي آنها نيمه‌كاره ماندن رياست حسن روحاني و خداحافظي توام با شكست او از پاستور است. براي رسيدن به آن نيز همه راه‌هاي رفته و نرفته را مي‌آزمايند؛ راه‌هايي كه پس از 6 سال برخي نيز مستعمل به حساب مي‌آيد اما آنها همچنان اميدوارند كه شايد حسن روحاني نيز در تاريخ به مهدي بازرگاني كه استعفا داد يا بني‌صدري كه خروج از كشور را به‌كرسي رياست ترجيح داد، بپيوندد.

در همين راستا «اتاق فكر» مخالفان دولت از هيچ هجمه و حمله‌اي دريغ نمي‌كند. هر اقدامي كه شرايط سخت دولت را سخت‌تر كند، در راستاي اهداف‌ اعضاي حقيقي و معنوي تلقي مي‌شود؛ خواه اين فشارها از طريق پارلمان باشد و با ابزار استيضاح و استعفا، خواه در راهپيمايي باشد و با ابزار شعار و پلاكارد. به هر روي مخالفان حتي در سخت‌ترين و بحراني‌ترين شرايط بين‌المللي و اقتصادي نيز دست‌بر‌دار نيستند. اين اتاق فكر تندروها همان است كه از سال 92 به اين سو يك روز روحاني را «آخوند انگليسي» مي‌خواند و يك روز با لنگه كفش به استقبال روحاني مي‌رود. روز ديگر حمله‌هاي برجامي در مجلس را طراحي مي‌كند و انگ عمال بيگانه به نيروهاي ديپلماسي دولت مي‌زند، يك روز استيضاح وزرا را در دستور كار قرار مي‌دهد و از اسقاط دولت ‌مي‌گويد.

شعار علیه دولت در مراسم ۹ دی

اين رويه حالا تاجايي ادامه يافته كه عبدالله گنجي، مديرمسوول روزنامه جوان در بخشي از سرمقاله شماره پيش خود نوشت: «پيرامون حمايت رهبري از تصميم سران قوا در موضوع قيمت بنزين به صورت متواتر شنيده شد كه برخي حزب‌اللهي‌ها از اين حمايت قانع نشدند و براي‌شان سوال پيش آمده است كه چطور رهبري به جاي ايستادن در كنار مردم در كنار سران قوا (بخوانيد دولت) ايستاد.»

عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگوي اخير خود با «خبرآنلاين» به همين مخالفان اشاره كرده و گفته است كه آنها در جايگاه‌هاي مختلفي حضور دارند اما همه با يك سناريو در حال حركت هستند. او معتقد است اتاق فكري كه در انتخابات 92 و 96 نتوانست نتيجه بگيرد در تلاش است به جاي كمك به دولت از در تخريب و كارشكني در امور كشور وارد شود. اين عضو هيات رييسه مجلس تحليل كرده كه اين حملات سناريويي از پيش تعيين شده‌ در راستاي فلج كردن و زمين‌گير كردن دولت است ولو اينكه نتيجه آن سناريو فروپاشي اعتماد عموم و فروپاشي ساختار اجرايي كشور باشد.

همانطور كه رحيمي نيز تاكيد كرده مخالفان دولت كم‌ترين دلسوزي براي منافع ملي ندارند و نگاه‌شان زمين‌گير كردن دولت است چه آنكه مجتبي ذوالنوري، رييس كميسيون امنيت ملي مجلس نيز صراحتا اعلام كرده‌بود كه وظيفه ما به زير كشيدن رييس‌جمهوري است. يا شهاب نادري، نماينده اصولگراي مجلس گفته‌بود، مي‌خواهيم كابينه را ساقط كنيم و كم‌كم به دنبال استيضاح روحاني برويم.

با اين حال فشارها به دولت همانطور كه گفته شد با سناريوهاي مختلفي در حال اجراست. كما اينكه روز گذشته نيز در جريان برگزاري راهپيمايي نهم دي تريبون‌هايي فراهم شد تا اين فشارها در قالب سخنراني‌ و پلاكاردنويسي بروز و ظهور داشته‌باشد.

راهپيمايي نهم دي روز گذشته در برخي شهرهاي ايران برگزار شد. در حالي كه راهپيمايان در اغلب شهرها پلاكاردهاي مشابه و يكساني با شعارهاي هم‌سان در دست داشتند، در برخي شهرها اما همه‌چيز متفاوت بود، از شعارها تا تريبون‌ها. راهپيمايي در تهران از ميدان امام حسين عصر روز دوشنبه آغاز شد. در پايتخت نيز شعارها و پلاكاردهايي با مضمون يكسان در دست حاضران در راهپيمايي قرار داشت. در اين ميان اما چند پلاكارد بيش از باقي خودنمايي مي‌كرد. شعارهايي با مضمون حمله و تخريب دولت و روحاني كه روي مقواهايي سفيد نوشته شده‌بود. «روحاني، روحاني نيست» يكي از همين شعارهاي نوشته شد روي پلاكارد بود. ذيل اين نوشته كه چند طلبه در دست گرفته بودند نيز «حوزه علميه امام محمدباقر» درج شده‌ بود. مدرسه علميه‌‌اي كه سال 90 در ضلع شمالي ترمينال جنوب، جنب مسجد قدس تاسيس شد و در حال حاضر 120 طلبه در آن مشغول تحصيل هستند. همچنين متولي آن نيز حجت‌الاسلام مهدي خاموشي است، روحاني‌اي كه سال‌ها رياست سازمان تبليغات اسلامي را برعهده داشت و مهرماهِ سال گذشته براي رياست سازمان امور اوقاف و خيريه انتخاب شد. او همچنين رياست هيات امناي دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم را نيز برعهده دارد.از اين دست پلاكاردها در مشهد هم ديده شد. با اين حال پلاكاردهايي كه دولت را به باد انتقاد مي‌گرفت در مشهد بدون نام و نشان بود. پلاكاردي با مضمون «سفرهاي مدبرانه رييس‌جمهوري: سيل لرستان در قشم، آلودگي هواي تهران در شمال به اتفاق خانواده» از اين دست بود.

فيضيه قم اما گوي سبقت در حمله به دولت را از ساير شهرها ربود. «كودتاي بنزيني، خيانت و خودبيني» از پلاكاردهاي در دست برخي طلاب بود. آنها البته با نوشتن «تاخير در محاكمه، نمك به زخم مردمه» خواستار محاكمه روحاني نيز شدند. «اتفاقات امروز نتيجه انتخاب غلط ديروز»، «حوزوي به‌پاخيز، برجام شده دستاويز»، «فريب دوگانه اينترنت و معيشت را نمي‌خوريم»، «فريب دوگانه معيشت و حجاب را نمي‌خوريم» جملگي از شعارهاي حوزويان قم بود كه سياست‌هاي دولت از برجام تا اينترنت را نشانه گرفته‌بود. البته پاي محمدجواد آذري جهرمي نيز به اين راهپيمايي باز شد و برخي با پلاكاردهايي با مضمون «وزير ارتباطات، سورپرايز داريم برات...» آذري جهرمي را تهديد كردند.

به‌جز پلاكاردهايي كه در قم عليه دولت و حسن روحاني شعارنويسي شده‌بود، سخنراني آيت‌الله محمدتقي مصباح‌يزدي، رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني و پدر معنوي پايداري‌ها نيز حمله به دولت را تكميل كرد. آيت‌الله مصباح‌يزدي كه درجمع حاضران در مدرسه فيضيه قم سخنراني مي‌كرد، همچون 6 سال گذشته سياست خارجي دولت را نشانه گرفت. او البته در خلال اظهاراتش مدعي شد كه پيشنهادي مخفيانه در مورد مذاكره با امريكا مطرح شده است. مصباح‌يزدي گفته است: «چشم دوختن به دست دشمنان اشتباه است زيرا آنها با همه قدرت‌شان به دنبال نابودي ما هستند. اميد داشتن به دشمنان و پيشنهاد مذاكره به آنان در خفا اقدامي احمقانه است.» او با ذكر اين مطلب كه ما هيچ پيام خاضعانه‌اي براي دشمنان نخواهيم داشت، بيان كرد: «اگر در جامعه يا در بين مسوولان چنين روحيه‌اي وجود داشته باشد كفران نعمت الهي است.»

آيت‌الله مصباح‌يزدي البته در بخش ديگري از سخنانش نيز از مخالفت با فضاي مجازي گفت تا سياست‌هاي دولت در اين حوزه را نيز زير سوال ببرد كما اينكه در پلاكاردهاي مستمعين مصباح‌يزدي روز گذشته نيز تهديد وزير ارتباطات به عنوان متولي امر به وضوح ديده مي‌شد. او تاكيد كرد كه «دشمنان به دنبال آن هستند كه از طريق فضاي مجازي ما را از ولايت فقيه غافل كنند... امروز با ده‌ها رسانه مجازي روبه‌رو هستيم كه دايما به روش‌هاي مختلف، حتي در قالب طنز و داستان‌هاي كودكانه افكار جوانان ما را هدف قرار داده و نقطه تمركز همه آنها تضعيف ايمان مردم و تضعيف جايگاه رهبري در جامعه اسلامي است.»

رييس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني نيز كه امسال براي انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس خبرگان كانديدا شده و همراهان سياسي‌اش در جبهه پايداري نيز براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي دوره يازدهم فعال شده‌اند در بخشي از سخنراني روز گذشته خود با اشاره به اينكه كار براي خدا و نه براي تامين منافع شخصي و حزبي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي افرادي است كه بايد عهده‌دار مسووليت‌ها شوند، متذكر شد: «راه پيروزي كشور قطع اميد از دشمنان است. شناخت وظايف اسلامي خود، بصيرت و كار براي خدا و نه براي منافع شخصي و حزبي سه ويژگي مهم افرادي است كه بايد مناصب و پست‌ها را در اختيار بگيرند»، مولفه‌هايي كه به تازگي با بيان و ادبياتي ديگر اعضاي جبهه پايداري به آن اشاره كردند و از آنها به عنوان مولفه‌هايي ياد كردند كه براي بررسي كانديداها و قرار گرفتن چهره‌ها در ليست انتخاباتي‌شان به آن اشاره كردند.

گام‌ به گام رسيدن تا مرز خروج ايران از برجام، شرايط سخت معيشتي و اقتصادي كه اين روزها از آن با عنوان جنگ اقتصادي و نرم ياد مي‌كنند و فشارهاي داخلي تندروها و مخالفان دولت ملغمه‌اي است كه حسن روحاني و كابينه‌اش با آن هر روز مواجهند. از سويي اعتراض‌هايي كه با توجه به شرايط موجود با فواصل كمتري به خيابان كشيده مي‌شود عرصه را بر رييس‌جمهوري و دولت تنگ كرده است.

خواست مخالفان براي اسقاط دولت روحاني نيز مزيد بر علت است تا شرايط را در سال‌هاي پاياني دولت دوازدهم براي كارگزاران آن بي‌توجه به منافع و مصالح ملي سخت و سخت‌تر كند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Spain
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
1
6
بکوری چشم بد خواهان دولت باید گفت روحانی تا 1400
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
3
دکتر روحانی ان شاءالله تا کوری چشم دشمنانت، زیر سایه حق تعالی برقرار باشید. یاشاسین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین