کد خبر: ۶۲۹۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

تمایل مردان به تحصیل در رشته پرستاری افزایش یافت

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر، اقبال و تمایل مردان به تحصیل در رشته پرستاری افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :

فریبا طالقانی روز چهارشنبه بمناسبت ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال‌های قبل بنا به دلایلی از جمله ساعت کاری، میزان حقوق و دستمزد و همچنین دیدگاه عمومی نسبت به این حرفه، تعداد دانشجویان مرد بسیار کمتر از زنان بودند.

وی اظهارداشت: اما با پیگیری وزارت بهداشت و متولیان مربوطه در بهبود وضعیت اشتغال و حقوق پرستاران شاغل، رغبت به تحصیل در مردان افزایش یافته است.

تمایل مردان به تحصیل در رشته پرستاری افزایش یافت

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در زمان حاضر نسبت دانشجویان مرد رشته پرستاری به زنان ۴۰ به ۶۰ است که در سال قبل حتی به ۵۰ به ۵۰ هم رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: در قرن حاضر که به سلامت و توسعه خدمات مرتبط با سلامتی توجه ویژه‌ای صورت می‌گیرد، انتخاب رشته پرستاری یا مامایی و اطاق عمل به عنوان شغل، از بهترین انتخابها خواهد بود.

وی بیان کرد: دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان با داشتن نیروی انسانی خلاق و توانمند، شرایط و امکانات مناسب و تسهیلات مطلوب نقش عمده‌ای در هدایت برنامه‌های آموزش پرستاری، مامایی و اطاق عمل، و تربیت نیروی انسانی کارآمد در کشور دارد.

طالقانی یادآور شد: با توجه به جایگاه ویژه این دانشکده در بین دانشکده‌های پرستاری و مامایی کشور، به عنوان پایلوت و تنها استان، طرح کارورزی دانشجویان سال اخر پرستاری در بیمارستان‌ها برای مدت ۲ سال در حال اجراست.

به گفته وی در راستای اجرای این طرح، دانشجویان سال آخر پرستاری در بیمارستان‌های آموزشی مقیم شده و ضمن گذراندن واحدهای کارورزی به ارایه خدمت در بیمارستان پرداخته و در قبال آن کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: هدف از اجرای این طرح توانمندسازی و ارتقای صلاحیت دانش‌آموختگان کارشناسی پرستاری در ارائه خدمات پرستاری و افزایش کارآمدی آنان برای ورود به عرصه جدی کار و تلاش در این رشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که در صورت تصویب این طرح در وزارتخانه مربوطه، دانشجویان پرستاری تمامی دانشگاه‌های کشور نیز بتوانند به این طریق توانمند و آماده ورود به بازار کار شوند.

وی در خصوص جایگاه پژوهش در رشته پرستاری نیز گفت: پژوهش در مقطع ارشد و دکترا بصورت کاربردی و مبتنی بر نیاز صورت می‌گیرد.

طالقانی با تاکید بر اینکه استفاده از نتایج پژوهش‌ها ضروری است تصریح کرد: این تحقیقات براساس الویت‌های پژوهشی معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف صورت می‌گیرد و بسیاری از آنها در مجلات معتبر به چاپ می‌رسد.

وی با تبریک این روز به تمامی پرستاران و دانشجویان این رشته گفت: ارتقای جایگاه حرفه‌ای پرستاری و ارائه خدمات با کیفیت به مردم و حضور بیشتر در جامعه باید مد نظر آنها قرار گیرد.

دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان دارای قدمت ۵۰ ساله و شامل هفت گروه آموزشی پرستاری سلامت بزرگسالان، پرستاری بهداشت جامعه و سالمندی، روان پرستاری، پرستاری کودکان و مراقبت‌های ویژه نوزدان، پرستاری مراقبت‌های ویژه، اتاق عمل و مامایی است.

اکنون یک هزار و ۵۰۰ دانشجو در رشته‌های پرستاری، مامایی و اتاق عمل در دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان زیر نظر حدود ۷۵ عضو هیئت علمی مشغول به تحصیل هستند.

همچنین دست کم ۱۱ هزار پرستار در بیش از ۵۰ بیمارستان و مرکز درمانی و بهداشتی دولتی، خصوصی و خیریه استان اصفهان مشغول کار هستند.

در زمان حاضر حدود ۸۰ درصد پرستاران استان، زن و ۲۰ درصد مرد هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین