کد خبر: ۶۲۹۷۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲

حاج قاسم و فرماندهی در لشکر ۴۱ ثارالله

«لشکر۴۱ ثارالله» از یگان‌های رزمی سپاه پاسداران به شمار می‌آید که از ابتدا تا انتهای هشت سال دفاع‌ مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرماندهی آن را عهده‌دار بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :

«لشکر ۴۱ ثارالله» ابتدا در سال ۱۳۵۹ به صورت یک گردان از نیروهای سپاه شکل گرفت و سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت پوشش خود قرار داد. سپس روز پنجم مهر ماه سال ۱۳۶۰ به صورت یک تیپ منها با دو گردان پیاده درآمد و نام «ثارالله» برای آن انتخاب شد.

سیر تشکیل و گسترش سازمان لشکر از این قرار است که در تاریخ اول فروردین ۱۳۶۱ استعداد تیپ به چهار گردان پیاده افزایش یافت و در کمتر از ۴۵ روز این تیپ به شش گردان افزایش استعداد یافت.

حاج قاسم و فرماندهی در لشکر ۴۱ ثارالله

همچنین در تاریخ ۱۳۶۱/۱۱/۱۸ با گسترش سازمان آن به سه تیپ و یک گردان زرهی، به «لشکر ۴۱ ثارالله» تغییر نام داد. یک تیپ دیگر و یک گردان مستقل ضد زره سال بعد به سازمان لشکر اضافه شد و در روز نوزدهم اسفندماه تاریخ ۱۳۶۳ گردان مستقل ضد زره به تیپ ضد زره ارتقاء یافت.

فرماندهی این یگان را از بدو تشکیل تا انتهای دوران دفاع مقدس، قاسم سلیمانی بر عهده داشته است.

از جمله عملیات‌های که سازمان لشکر ۴۱ ثارالله در آن حضور داشته است می توان به: میمک (عمار ۳) (۱۸ شهریور۱۳۶۴ )، نصر ۴، ام‌الحسنین (ع) (۲۴ اسفند۱۳۶۰)، والفجر ۱۰، بیت‌المقدس ۷ (۲۲ خرداد ۱۳۶۷)، بازی‌دراز ۲ (رجایی ـ باهنر) (۱۱ شهریور۱۳۶۰ )، تکمیلی کربلا ۵، کربلا ۱۰، کربلا ۵، کربلا ۴، کربلا ۱، والفجر۸، بدر، خیبر، والفجر ۴، والفجر ۳، والفجر ۱، والفجر مقدماتی، رمضان، بیت المقدس، فتح المبین، طریق القدس اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین