کد خبر: ۶۲۹۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۷

گفت‌وگوی پمپئو با مقامات عراق

وزیر خارجه آمریکا در پی اقدام تروریستی این کشور در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، با رئیس جمهوری، رئیس مجلس و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تبادل نظر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

مایک پمپئو بعدازظهر جمعه در صفحه توئیتری خود نوشت امروز با برهم صالح رئیس جمهوری و محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق درباره حمله اخیر به سفارت آمریکا صحبت کرده است.

وی با تکرار مواضع گذشته خود در اینکه حمله به سفارت آمریکا از سوی ایران و نزدیکان آن صورت گرفته است و بدون اشاره به اینکه دلیل این اعتراض، کشتار ۲۵ نیروی عراقی از سوی آمریکایی‌ها بوده است، اظهار کرد در این تماس درباره اهمیت کاهش تنش در عراق و منطقه و همکاری مشترک برای ساختن یک عراقی مستقل و قدرتمند توافق کردیم.

گفت‌وگوی پمپئو با مقامات عراق

وزیر خارجه آمریکا البته نگفت جایگاه اقدامات تروریستی و خودسرانه آمریکا در خاک عراق و کشتار نیروهای مردمی این کشور، چگونه استقلال عراق را به ارمغان خواهد آورد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تماس جداگانه‌ای با مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق برقرار کرد و در آن درباره حمله تروریستی علیه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانش سخن گفت.

وی مدعی شد که این جنایت، یک اقدام دفاعی بوده است و بر به اصطلاح، تعهد آمریکا بر کاهش تنش تاکید کرد.

آمریکایی‌ها پس از اقدام جنایتکارانه خود در ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق، به وحشت افتاده‌اند و در تلاشند از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی برای متوقف کردن اقدامات تلافی‌جویانه محور مقاومت استفاده کنند.

در این رابطه از صبح جمعه پمپئو با همتایان خود در آلمان، انگلیس، فرانسه و روسیه و همچنین رئیس جمهوری افغانستان و رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان و ولیعهد سعودی تماس گرفت.

صبح امروز جمعه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.

در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

امروز همچنین شورای عالی امنیت ملی نشستی در خصوص این حمله تروریستی برگزار و تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرد. شورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای که عصر امروز منتشر شد،‌ تصریح کرد که جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبرو خواهند شد.

این در حالی است که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم عصر امروز در نشستی حمله تروریستی آمریکا به خودرو حامل سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس از فرماندهان حشد الشعبی را بررسی می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین