کد خبر: ۶۲۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۷

هیات جدید آژانس در ایران چه خواهد کرد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی ‌اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مشخص شدن اعضای هیات اعزامی آژانس به ایران خبر داد و گفت كه این هیات فنی، حقوقی و سیاسی است.

سلطانیه روز دوشنبه ‌در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری رسمی دولت ایران گفت: علاوه بر اولی هاینونن معاون امور پادمان‌های آژانس كه ریاست هیات اعزامی به تهران در بیستم تیرماه را به‌عهده دارد، ویلموس چرونیمسوول سیاستگذاری و روابط خارجی آژانس نیز در این هیات حضور دارد.

نماینده ایران در مقر سازمان‌های بین‌المللی در وین اضافه كرد: هرمن ناكارت مسوول بخش منطقه‌ای پادمان در آژانس ‌و راتن باخ مشاور حقوقی آژانس از دیگر اعضای این هیات هستند.

سلطانیه تصریح كرد: هیات اعزامی‌آژانس، قرار است در خصوص طراحی و تدوین مدالیته و نحوه پرداختن به موضوعات باقیمانده با مقامات ایرانی مذاكره كنند.

وی تاكید كرد كه این هیات، هیچ بازرسی انجام نخواهد داد و صرفا با مقامات ایرانی، مذاكره خواهد كرد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی‌انرژی‌اتمی همچنین اظهارداشت: احتمال دارد این هیات، ابتدا با دكتر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ملاقاتی داشته باشد.

در پی آغاز دور جدید گفت وگوهای علی لاریجانی مسوول مذاكرات هسته‌ای ایران با خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز ناكارآمدی و موثر نبودن ایده‌های قدیمی‌وتكراری همچون‌ تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، لاریجانی ایده همكاری با آژانس برای پرداختن به موضوعات باقیمانده در مساله هسته‌ای ایران را مطرح كرد.

با ارایه این ایده و نیز در پی ملاقات لاریجانی با محمد البرادعی مدیر كل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اول تیرماه، قرار شد هیاتی از آژانس به تهران سفر كند.

به گفته جواد وعیدی، معاون ‌بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی طرفین در مدت ‪ ۶۰‬روز مدالیته و چارچوب نحوه‌ پرداختن به مسایل باقیمانده را طراحی و تدوین خواهند كرد تا پس‌از آن، به‌شرط خودداری غرب از دست زدن به اقداماتی كه ممكن است این مسیر را تخریب كند، آن را اجرا كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین