کد خبر: ۶۳۰۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۸

شرایط شاهد مورد تأیید در قانون ایران

یک قاضی دادگستری شرایط شاهد مورد تأیید در قانون ایران را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

علی مرتضایی در رابطه با شرایطی که یک شاهد طبق قانون مدنی و مجازات اسلامی باید داشته باشد، اظهار کرد: طبق تبصره ۱۳۱۳ قانون مدنی یک شاهد باید به بلوغ کامل رسیده و عدالت و ایمان داشته باشد.

وی ادامه داد: عدالت انسان را از انجام گناهان کبیره و صغیره بازمی‌دارد لذا شاهد باید خود عادل بوده و ایمان، به معنای اعتقاد قلبی به خداوند و عمل به ارکان دین، داشته باشد.

شرایط شاهد مورد تأیید در قانون ایران

مرتضایی با اشاره به این‌که در قانون مجازات اسلامی در ماده ۱۷۷ چند ویژگی دیگر برای شاهد بیان شده‌است، عنوان کرد: شهادت شاهد باید از روی قطع و یقین باشد در غیر این صورت شهادت او قبول نیست.

این قاضی دادگستری لرستان اضافه کرد: اگر شاهدی در روز دادگاه شهادت بدهد و روز بعد شهادت خود را پس بگیرد یا معلوم شود که برخلاف واقع شهادت داده، دادگاه به آن ترتیب اثر نخواهد داد.

وی با اشاره به این‌که مجرم می‌تواند از قانون جرح شهود استفاده کند، تصریح کرد: به این معنی زمانی‌که شاهد به دادگاه دعوت می‌شود طرف مقابل می‌تواند بلوغ، سلامت، عدالت، صداقت، ایمان و دیگر شرایط شاهد را با ذکر دلیل محکمه پسند زیر سؤال ببرد.

مرتضایی صداقت را از دیگر شرایط شاهد دانست و افزود: یک شاهد علاوه‌بر عدالت باید در گفتار و رفتار خود نیز صداقت داشته باشد و این نکته نیز مدنظر باشد که در صورت نداشتن هرکدام از ویژگی‌هایی که گذشت، شهادت شاهد برای دادگاه قابل قبول نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین